Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAlexandra Henriksson
1
Tomarps Gårdshotell 30 nov 2011 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge www.fiskaskanesess.se
2
Kvällen i korthet: Presentation av: Varandra och projektet Fisketurism: Farhågor och möjligheter Sportfiskarna: Svenska fiskevatten Marknadsföring: Fiskefoto och hemsidor Entreprenörskap: Exempel JO Grund för träffarna: Kvalitetsplattform 10 punkterKvalitetsplattform 10 punkter
3
Presentation Vilka är ni? Vem är projektledaren? Projektet – Fisketurism i samverkan 1. Målsättningar 2. Hemsidan 3. Förväntningar och kommunikation
4
Presentation Mattias • Fiskepassionerad • Mörrumsåns FVO • Naturvård!
5
Presentation Mattias Tonvis av information Kilo av kunskap Hekto av visdom Gram av förändring Bättre relation till naturen ger känslomässig grund för förändring och miljöopinon Naturvårdsverket
6
Presentation av Projektet ”Fisketurism i samverkan” Målsättningar för projektet Målsättningar för projektet Hemsida Hemsida Förväntningar och kommunikation, tillåtande atmosfär Samverkan och konkurrens
7
Fisketurism: Farhågor och möjligheter
8
Fisketurism: Farhågor & Möjligheter
10
Farhågor:Möjligheter: Upptagna vatten?Kvotering fiskare (FVP) Dyrare fiske?Differentierad prislista Utarmning av bestånd?Kvotering fisk, fiskare Selektivt fiske (regelverk) Kortsynthet/okunskap Upplys om efterfrågan inplantering av onaturliga Kontroll i samverkan arter/sjukdomar, e t c
11
Fisketurism: Farhågor & Möjligheter Farhågor:Möjligheter: Merjobb för FVO/FVF ? Krav på tillgänglighet Renhållning Fisketillsyn Fångststatistik Hemsideshantering Olika modeller för samverkan 1.FVO+(FVF) Ideell verksamhet 2.FVO+(FVF)+Enskilda privata 3.FVO+(FVF)+Entreprenör(-er) 4.FVO+(FVF)+Anställd
12
Fisketurism: Andra möjligheter Fiskarens upplevelse och goda hälsa! Ökad tillgänglighet för andra besökare (icke fiskare) Känsla för/relation till natur Miljöopinion Fler arbetstillfällen Spin off / synergieffekter Spin off / synergieffekter
13
Fisketurism: Farhågor & Möjligheter SAMMANFATTNING Stora möjligheter att vända farhågor till pos effekter Det finns fler potentiellt positiva faktorer än negativa FVOF & FVF har en förnyelsebar råvara som angår hela bygden FVOF & FVF bör därför: 1. Se över sitt arbetssätt för att framhäva sina fiskevatten (Marknadsföring, tillgänglighet, samverkan– fiskekort) 1. Fundera över fiskekortspriser och försäljningsformer 2. Överväga samarbetsmodeller med näringslivet
14
Sportfiskarna: Svenska fiskevatten Per Göran Jönsson │ Sportfiskarna regionkontor syd, Malmö Tel 040-78721 │ E-post pergoran.jonsson@sportfiskarna.sepergoran.jonsson@sportfiskarna.se Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten. Sportfisket omsätter två miljarder om året i Sverige och sportfiske är en av svenskarnas viktigaste fritidssysselsättningar, mellan en och två miljoner svenskar fiskar varje år! Bli medlem i Sportfiskarna på: www.sportfiskarna.se
15
Marknadsföring: Hemsidor & Fiskebilder Hemsidor Företagets/föreningens identitet mot världen Tilltalande/modern design och färgval Målgruppsorienterad Informativ Slagkraftig och enkel/kortfattad/tydlig Överblickbar meny och lättnavigerad Sökmotoroptimerad Text respektive bild på rätt ställe och omfattning
16
Marknadsföring:Hemsidor, ex. Föreningar www.nedrehelgean.se www.nedrehelgean.se + Mycket informativ, lättnavigerad, rekord - Ingen bildsida/få miljöbilder, äldre design, ingen kortförsäljning på sidan www.ivosjon.nu www.ivosjon.nu + Informativ, bra statistik, ordförandebrev - Omodern design, dålig kortinfo, ”ogräsfisk” ett omodernt synsätt, Kortförsäljning på sidan? www.immelnfiske.se www.immelnfiske.se + Toppdesign/layout, lättnavigerad, tydlig. Fin, tydlig logotyp, bra bildspel förstasidan, hyrbåtsinfo - Fiskerekord/statistik? Kortförsäljning på sidan? Företag med fiskeambition www.backaskogslott.se www.backaskogslott.se + Snygg design och layout. Informativt. - Väldigt många knappar i menyn (smått), Aktiviteter: inget fiske! Paket: inget fiske! www.furustadsgarden.se www.furustadsgarden.se + fin design, FISKE i menyn, lättnavigerad, PDF-utskrift på fiskepaket. - Få fiskebilder, ingen karta www.oretorp.com www.oretorp.com + Snygg, tydlig, valt toppdomänen.com - Lite för kortfattad info, inga fiskebilder, ingen rödingfiskeinfo på fiskesidan
17
Marknadföring: Hemsidor, ex. Föreningar www.holjean.se www.holjean.se + Fin miljöbild i bakgrunden (2 ggr?) - Långsam nedladdning av sidan, fiskarter? Bristfällig fiskekortsinfo, bilder, statistik www.skrabean.se www.skrabean.se + Lättnavigerad - Gammal design, ofärdig sida (tips), ej uppdaterad statistik. Företag med fiskeambition www.landskapet.se www.landskapet.se + Mycket informativ, telefonanpassad? Bilder på startsidan, översatt till 6 språk, naturens bästa – kvalitetsstämpel, film - Gammal design, alltför smått, hopslagna kategorier, Sälj med bilder - utan att behöva förstora. Logga och företagsnamn? www.campmayfly.se www.campmayfly.se + Stor skillnad med en sida som bara vänder sig till sportfiskare. Viktigt att besökaren känner sig hemma direkt (målgruppsorienterad). Tilltalande sidhuvud. Lättnavigerad, informativ. Fiskeblogg/väldaterad fiskesida. - Få fiskeord och bilder på startsidan. Spöböj!
18
Marknadsföring: Hemsidor Föreningar (förslag) 1) Startsida Miljöbild(-spel), Fiskarter Fiskesätt Vattnets karaktär Lägeskarta 2) Fiskekort Platser där fiskekort kan köpas samt adresser och telnr till dessa platser. Köpmöjligheter via sms, hemsidan eller automat. 3) Regler 4) Bildsida Miljöbilder där fiskaren kan se hur platser ser ut där fiske är lämpligt. Fiskebilder, spöböj och rekord. 5)Föreningsinfo Historia, mötesprotokoll o dyl 6) Kontakt Uppgifter till föreningen med telenr och mejladress. Kan äv läggas i sidfot på varje si 7) (Länkar) i menyn? Guider och paketsäljare i vattnet Båtuthyrning Bo/matställen Turistbyrå(er)
19
Marknadsföring: Hemsidor Företag med fiskeambitioner(förslag) Helst ”Fiske” i menyn, annars (i undantagsfall) i ”Aktiviteter” & ”Paket” Allmän fiskeinfo, arter, årstider, fiskesätt Paketförsäljning ”all inclusive” (olika årstider/upplägg Paketförsäljning ”enkel” ( t ex boende + fiskekort) Fiskebilder och miljöbilder Partners/länkar, t ex FVO, guider, m fl. SwedenFishing faktamall och produktmall – Pdf.
20
Fiskebilder: Vad är bra? Förlek, glädje, bakgrund Efterlek, färg, målgrupp?
21
Fiskebilder: Vad är bra? Bakgrund, väder, färger? Sol – färger, beskuren
22
Fiskebilder: Vad är bra? Grått+grått=grått! Grått+Rött=trevligt!
23
Fiskebilder: Vad är bra? Grå, blixt, båt, leende Sol, färger, perspektiv, fluga
24
Fiskebilder: Vad är bra? Perspektiv, förhållningssätt Förhållningssätt
25
Fiskebilder: Vad är bra? Ur fiskarens perspektiv
26
Fiskebilder: Vad är bra? Ur fiskarens perspektiv Spöböj/In action!
27
Fiskebilder: Vad är bra? Detaljer & närbilder
28
Fiskebilder: Vad är bra? Närbilder och detaljer – inte bara fisk!
29
Fiskebilder: Vad är bra? Detaljer och miljöbilder – inte bara fisk!
30
Fiskebilder: Vad är bra? Miljöbilder ger besökaren en uppfattning om platsen
31
Fiskebilder: Vad är bra? Miljöbilder: Viktigt!
32
Fiskebilder: Vad är bra? Miljöbilder och fiskebilder: Gryning och skymning
33
Fiskebilder: Men hur? Grundläggande tips: Vi har digitalkameror – kom igen plåta på! Ha solen i ryggen så att motivet blir jämt belyst Gå nära och lägg fokus på det som är intressant i bilden Ha en lugn bakgrund som inte stjäl betraktarens intresse Ha gärna med flera olika färger i bilden som blå himmel och grönt gräs Är det starkt ljus med hårda kontraster och du ska fota fiskare med fisk – slå en blixt även mitt på dagen, det lättar upp de mörkaste skuggorna Lägg inte huvudmotivet mitt i bilden, utan hellre 1/3 in från kanten eller hörnet.
34
Fiskebilder: Men hur? Grundläggande tips forts: Molniga dagar passar bra för närbilder och detaljbilder, men det är solljuset som gör att fina, starka färger kommer fram Håll kameran stadigt, fokusera och tryck av långsamt så slipper du oskärpa. Kontrollera och putsa frontlinsen så att den är fri från fingeravtryck Den som vistas ofta vid vattnet hittar (så småningom) de bästa motiven! (Entreprenör/gäster) Bilder som används till marknadsföring ska vara tagna vid det aktuella vattnet/anläggningen (inget fusk!)
35
Fiskebilder: Men hur? Tips vid fototillfället: För alla punkter nedan gäller att bilderna blir bäst i mjukt ljus morgon eller kväll när det är bra väder, samt under försommar och höst när naturens färger är som vackrast! Tänk som i en film när du fotograferar och ta både vida panoramabilder och närbilder. Ta bilder från olika vinklar, böj på benen och ta inte alla bilder från bekväm ståhöjd! Anläggningen: Se till att det är städat och snyggt på och runt anläggningen. Fotografera vid en tidpunkt när motivet är jämt belyst och låt det framgå av bilden om anläggningen ligger nära vatten. Fota i så fall även från vattnet sittandes i båt.
36
Fiskebilder: Men hur? Tips vid fototillfället forts: Båtar och annan utrustning: Kolla att båtar etc är hela och rena samt att de är utrustade som det är tänkt vid framtida marknadsföring och användning Boende: Kolla att de olika boendealternativen är utrustade som det är tänkt vid framtida marknadsföring och användning. Att rummen är städade och att sängar är bäddade med representativa sänglinnen. Plocka undan personliga saker så att rummen/stugorna blir stilrena och inte övermöblerade Fisket: Som nämnt vid bilderna ovan och att fiskaren har kläder och utrustning av modernt snitt.
37
Tack för att ni kom! Nästa träff: 8/2 Tillgänglighet & Paketering
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.