Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJan-Olof Lund
1
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden, Liber 2003 www.viktoria.se/dahlbom
2
Bo Dahlbom 2 En fantastisk Teknikexplosion
3
Bo Dahlbom 3 Den globala femkampen •Globalisering: världen växer samman •Automatisering: arbetet automatiseras •Kommersialisering: marknaden tar över •Systemisering: samhället blir ett system •Rationalisering: kunskap och konkurrens
4
Bo Dahlbom 4 Globalisering •Världen växer samman, skillnader reduceras •En marknad, en kultur, ett samhälle •En global marknad, avreglering, konkurrens •Lokalsamhällets upplösning, ökad rörlighet
5
Bo Dahlbom 5 Automatisering •Maskinerna tömde landsbygden, gav jobb i fabrikerna i städerna •Datorerna tömde fabrikerna, gav jobb på kontoren •IT tömmer kontoren, ger oss alla jobb på marknaden
6
Bo Dahlbom 6 Samhället förändras
7
Bo Dahlbom 7 Från fabrik till marknad •Den tekniska utvecklingen har fört oss från produktion till administration till tjänster, service och försäljning •En fantastisk förmåga till produktion tvingar oss nu att fokusera på försäljning, tjänster, design och marknadsföring
8
Bo Dahlbom 8 Det gamla företaget •Ett samhälle i samhällets utkant, ett välorganiserat centrum för produktion, en fabrik •En väl avgränsad, självständig organisation, med egna mål, värderingar, kontroll och mått på kvalitet
9
Bo Dahlbom 9 Det nya företaget •En löst sammanhängande, distribuerad och mobil säljorganisation, med en website •En serviceinrättning som hela tiden anpassas till kundernas sätt att organisera sig och till kundernas krav och önskemål
10
Bo Dahlbom 10 Kommersialisering •Från produktion till handel •Säljare, förmedlare, rådgivare •Marknad, media, mötesplatser •Från kvalitet till avtal och affärer
11
Bo Dahlbom 11 Systemisering •Internet och samhället som system •Då: system för företagstyrning (MIS) •Nu: system för samhälle och marknad (GIS) •System för handel, logistik, arbete, råvaror, energi, sjukvård, utbildning, försvar, säkerhet, bistånd, miljö, media, turism, politik
12
Bo Dahlbom 12 Ett industrialiserat tjänstesamhälle •Ett automatiserat system med paketerade tjänster och självbetjäning för administration, kommunikation och information •Mobil och distribuerad, personlig tjänsteutövning för service, utveckling och försäljning
13
Bo Dahlbom 13 Tjänstesamhället byggs med IT •Internet som mötesplats, marknadsplats •Kunskapsarbete med Internet •Automatiserad myndighetsutövning •Försvar, polis, service som nätverkande •Utbildning och vård som tjänstepaket
14
Bo Dahlbom 14 Skolan börjar Sitt i bänken!
15
Bo Dahlbom 15 Rationalisering •Marknad, konkurrens och kunskap •Omvärldsbevakning, benchmarking •Effektivisering, förnyelse och mångfald •Resultat, större krav, högre tempo
16
Bo Dahlbom 16
17
Bo Dahlbom 17
18
Bo Dahlbom 18 Det globala Sverige •Sverige på den globala marknaden •Sverige i världen •Sverige som mötesplats •Från folkhem till företag
19
Bo Dahlbom 19 Livet är ett cocktail-party
20
Bo Dahlbom 20 Tempot ökar Marknaden ger oss ett samhälle där den tekniska utvecklingen och konkurrensen tvingar oss att producera allt effektivare, hela tiden öka vår konsumtion, och därför springa allt fortare för att hinna producera och konsumera
21
Bo Dahlbom 21 Marknadens krav •Paketering: välintegrerad •Adaptering: verklighetsanpassad •Fokusering: kostnadseffektiv •Automatisering: självgående
22
Bo Dahlbom 22 Fördelning och tillväxt •Tillväxt viktigare än fördelning •Livet som företag, som företagare •Investeringar och planering •Från arbetare till kapitalist
23
Bo Dahlbom 23 Projekt för förändring •Att ta makten över framtiden •Att göra det tillsammans •Att lämna det förflutna bakom oss •Att ta sikte på framtiden
24
Bo Dahlbom 24 Expedition 2020 •Livet är en resa •Välj ressällskap och utrustning väl •Och glöm inte kartan •Men, vilket är vårt uppdrag?
25
Bo Dahlbom 25 Makten över Framtiden
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.