Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
En företagares upplevelse av vardagen och kommunen
2
Ge er en bild av hur en entreprenör och företagare är och fungerar
Mål och syfte Ge er en bild av hur en entreprenör och företagare är och fungerar Dela med mig av mina erfarenheter av kontakter med kommunala förvaltningar
3
Litteratur, historia, segling, religionsfilosofi, idrott, musik
Lars Ericson Göteborgare Gift med Helena 3 barn Litteratur, historia, segling, religionsfilosofi, idrott, musik Egenföretagare sedan 1991 Entreprenör Samarbetspartner
4
Några av våra projekt Tidbloms Hotell & Restaurang, Göteborg Lundsbrunn Konferens & Kurort, Götene Smögens Havsbad, Smögen, Sotenäs 2003 – 2008 Haparanda Arctic Spa Marstrand, Kungälv
5
Personer/personligheter
Avgörande skillnader Personer/personligheter Kulturer policys rutiner Ledarskap
6
Lundsbrunn 1998 – 2002 Tkr
7
Smögens Havsbad 2002 – 2007 Tkr
8
Kommunkontakter Planfrågor
10
Personalrekrytering och utbildning
Kommunkontakter Planfrågor Tillståndsfrågor Personalrekrytering och utbildning Byggfrågor Kultur Mm.mm.
11
Café Havsnära - Smögen
12
Kontakter för Café Havsnära
Miljö – och hälsa - tillstånd Alkoholhandläggaren – tillstånd Skatt Personbevis Konkursfrihetsbevis Ritningar mm Byggkontoret – bygg – och planfrågor Trafikkontoret – p – platser och transporter Tekniska kontoret – båtplatser Kulturnämnden - kulturverksamheten Räddningstjänsten – brand Polisen – tillstånd
13
Åtgärdslista Café Havsnära
Åtgärdslista Havsnära Åtgärd Ansvarig Klart Alkoholtillstånd Torbjörn LE OK Miljö och Hälsa Henrik BL Räddningstjänst Kurt Polisen Trafikkontoret Tekniska nämnden Fora Alecta Ok Skattemyndigheten Byggkontoret Inredning Utrustning - rest Utrustning - kök
14
Åtgärdslista - forts Utsmyckning HE OK Meny - mat LJ Meny - dryck
HE OK Meny - mat LJ Meny - dryck Telefonabonnemang AL Klart - - Till Caféet - - Till kortdragaren Kortdragare LE Mf Trycksaker LK Logotype Personalplanering Bryggplatser Musikkvällar LJ/LE Utställarverksamhet/Galleri Övrig kultur OK Aktivitetsutformning Bokningsrutiner
15
Åtgärdslista - forts Larm LE OK Prissättning aktivitet och uthyrning
LE OK Prissättning aktivitet och uthyrning LJ OK Kassasystem Ankers Klart Tredje våningen Försäkring OK! Sol - och regnskydd BL Avvakta Altan Klar Ölpump Spendrups Markus Kaffemaskin Kaffeleverantör Avtal med Amex Avtal med Diners Avtal VISA P - plats Göran Johansson
16
Åtgärdslista - forts Båt LE Avvakta Skyltar OK Piano PA
OK Piano OK PA Musikanläggning AL
17
Entreprenörens akilleshäl!
Brist på tid Brist på resurser
18
Det handlar om Smidighet - effektivitet Inställning i organisationen
Attityder till företagande och företagare
19
1. Smidigt - effektivitet
20
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!
21
Personliga konflikter
Hot mot effektivitet Målkonflikter Intressekonflikter Politiska konflikter Personliga konflikter Kravet på transparens
22
Exempel ur min erfarenhet
Nämndens ordförande, som backar omedelbart vid samrådet = politik. Gamla personliga konflikter i kommunen Revirtänkande mellan Förvaltningar Tjänstemän Politiker Ö – rådet på Smögen
23
Kvalitén i tjänsten man levererar är beroende av den person,
som levererar den!
24
2. INSTÄLLNINGEN
25
Smögens Havsbads expansion
Omsättningsökning från knappt 14 miljoner till ca 49 miljoner på knappt 4 år år Omsättningsökning = 35 miljoner Årsverken (ökning) = 50 Antal pers (ökning) = Hur många ytterligare i kommun? 25 miljoner i löner och lönebikostnader
26
3. Attityder mot företagande och företagare
27
Lundsbrunns Konferens & Kurort 1998
25 uppsagda :- de senaste åren :- året vi tog över Negativ spiral Konkurshot
28
Lundsbrunns Konferens & Kurorts utveckling 1998 - 2003
Ökade antalet helårstjänster med 47 st Arbete för ca 75 – 85 personer Omsatte under 5 år ca 160 – 170 miljoner Av det betalade vi 75 miljoner i löner, skatter, social avgifter mm
29
Anna – Greta Wide folkskolelärare Göteborg 1920 - 1965
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.