Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER"— Presentationens avskrift:

1 Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Kontakt: Maria Sundvik Datum: 18 December 2012 Konsult: Jenny Andersson Tel: E-post:

2 Bakgrund och syfte Bakgrund
Bakgrund och syfte Bakgrund I denna mätning har vi kartlagt barnfamiljers vanor, kunskap, attityder kring områden som rör tv-tittande i både Sverige och Finland. Denna rapport avser Sverige. Markerade signifikanta skillnader i rapporten är jämfört mot totalen Genomförande Undersökningen har genomförts med webbintervjuer i Novus Sverigepanel. Totalt genomfördes 503 med barnfamiljer, dvs hushåll med hemmavarande barn under 18 år, i Sverige. Undersökningen har genomförts under perioden 30 november-14 december 2012.

3 Kort om genomförandet Själva genomförandet
Ett urval ur panelen dras. Dessa får en inbjudan till undersökningen via mail. Undersökningen beskrivs kort för att öka svarsfrekvensen. I mailet finns en länk som man klickar på och kommer då direkt till formuläret. Målgruppen svarar på frågorna och skickar iväg svaret. När undersökningen är slutförd databearbetar Novus svaren. Novus webbpanel Novus webbpanel består av drygt panellister. Panelen rekryteras bl.a. via telefonintervjuer och är riksrepresentativ avseende ålder, kön och region i åldersspannet år. Eventuella skevheter i panelstruktur avhjälps genom att ett riksrepresentativt urval dras från panelen. Vi vårdar vår panel väl genom så kallad Panelmanagement. Det innebär bl.a. att vi ser till att man inte kan delta i för många undersökningar under en kort period, inte heller i flera liknande undersökningar. Vi har också ett system för belöningar till panelen.

4 SAMMANFATTNING HDTV

5 Sammanfattning HDTV Hälften tittar inte på HDTV idag
Drygt fyra av tio anser sig inte veta så mycket om HDTV Drygt var tionde vet inte om deras platt-TV är en HDTV Drygt två av tio fick information om vad HDTV är i samband med köp av platt-TV Knappt en av tio svarade ”alla rätt” på vad som behövs vara anpassat för att se på HDTV

6 Sammanfattning HDTV Drygt var tredje använder CA-modul/digitalbox med HD idag Bra bild är det viktigaste vid köp av ny TV

7 RESULTAT HDTV

8 Hälften tittar inte på HDTV idag
Hälften tittar inte på HDTV idag Fråga: Tittar du på HDTV idag? BAS: Samtliga (n=503) 8

9 Drygt fyra av tio anser sig inte veta så mycket om HDTV
Drygt fyra av tio anser sig inte veta så mycket om HDTV Fråga: Hur mycket anser du dig veta om HDTV? Fler män (31%) och färre kvinnor (4%) anser sig veta i stort sett allt om HDTV (4-5) 18% 43% BAS: Samtliga (n=503) 9

10 Drygt var tionde vet inte om deras platt-TV är en HDTV
Drygt var tionde vet inte om deras platt-TV är en HDTV Fråga: Vilken typ är den TV du huvudsakligen tittar på? Fler män (38% av) och färre kvinnor (23%) tittar på platt-TV med full HD Fler kvinnor (18%) tittar på annan platt-TV men vet inte om det är en HDTV Stockholmare (15%) tittar i högre utsträckning på Smart-TV BAS: Samtliga (n=503) 10

11 Drygt två av tio fick information om vad HDTV är i samband med köp av platt-TV Fråga: Om du har köpt någon form av platt-TV, fick du då information om vad HDTV är i samband med köpet? Fler i åldern år (29%) fick information om vad HDTV är i samband med köpet. Åldersgruppen 46+ år (56%) fick i högre utsträckning ingen information om HDTV i samband med köpet. BAS: Samtliga (n=503) 11

12 Knappt en av tio svarade ”alla rätt” på vad som behövs vara anpassat för att se på HDTV Fråga: Känner du till vilken eller vilka av följande, om någon, som behöver vara anpassade för HD för att du ska kunna se på HDTV? Män Kvinnor 62% 30% 62% 21% 40% 11% 13% 4% 5% 4% 4% 1% 1% 0% 16% 54% 3% 3% ALLA RÄTT (dvs TV-kanalerna, platt-TV:n, digitalboxen och HDMI-kabeln (och inget annat) svarade 9%. Fler män (15%) och färre kvinnor (3%) Färre i ålder år (28%) känner inte till Färre i åldern 46 år+ (40%) har svarat platt-TV:n BAS: Samtliga (n=503) 12

13 Drygt var tredje använder CA-modul/ digitalbox med HD idag
Drygt var tredje använder CA-modul/ digitalbox med HD idag Fråga: Använder du en CA-modul (för digitalkort direkt i tv:n) och/eller digitalbox med HD idag? Fler män (44% ) använder CA modul/digitalbox med HD BAS: Samtliga (n=503) 13

14 Bra bild är det viktigaste vid köp av ny TV
Bra bild är det viktigaste vid köp av ny TV Fråga: Om du skulle köpa en ny TV idag, vad skulle då vara viktigast för dig? Att TV:n … Fler kvinnor (34%) anser att bra ljud är viktigast Fler män (27%) anser att ”rätt” tekniska anslutningar är viktigast BAS: Samtliga (n=503) 14

15 BAKGRUND

16 Bakgrundsfrågor Fråga: Kön och Ålder BAS: Samtliga (n=503)

17 Bakgrundsfrågor Fråga: Region BAS: Samtliga (n=503)

18 Välkommen att kontakta oss på Novus!
Frågor? Välkommen att kontakta oss på Novus! Jenny Andersson Tel:

19 Kort om Novus Novus är ett oberoende och politiskt obundet undersökningsföretag som startade Novus Group består idag bl a av. - Novus Opinion - Novus Marknad - Novus Loyalty Novus är ett fullserviceföretag inom undersökningsbranschen Novus är noterat på Aktietorget sedan juni 2007 Novus har sitt kontor på Saltmätargatan i Stockholm. Idag arbetar 23 personer på Novus Dagens näringsliv kräver snabba beslut och omedelbar tillgång till korrekt beslutsunderlag, gärna till en rimlig kostnad – detta tillhandahåller Novus Novus kombinerar modern teknik som webb och sms med erfaren analys- och undersökningskompetens och möter därmed marknadens krav på ett sätt få andra undersökningsföretag gör


Ladda ner ppt "Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER"

Liknande presentationer


Google-annonser