Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Björn Borg – en stark spelare

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Björn Borg – en stark spelare"— Presentationens avskrift:

1 Björn Borg – en stark spelare
Senaste bilderna läggs in Björn Borg – en stark spelare 23 maj 2007 Nils Vinberg, VD

2 Produkter och marknader
Varumärkesförsäljning* totalt ca MSEK (Första kvartalet MSEK (293) Produktområde Land Övriga 3% (5) Glasögon & parfym 5% (5) Kläder 80% (68) Väskor 6% (10) Sverige 28% (37) Norge 13% (12) Skor 9% (17) Danmark 15% (12) Holland 41% (33) *Försäljning av Björn Borg-produkter till konsument, inkl moms, baserad på rapporterad grossistförsäljning

3 Björn Borg i korthet Starkt varumärke
Svenskt varumärkesbolag med helägt internationellt varumärke Marknadsledare på huvudmarknaderna Egen kontroll och effektivt nätverk Affärsmodell som möjliggör tillväxt med begränsad risk och kapitalinsats Nätverk med produktspecialister och distributörer 26 Björn Borg koncept butiker, varav 16 franchisade Tillväxt under lönsamhet Omsättning 2006 cirka 325 MSEK (184), +77% Rörelseresultat 82 MSEK (31), +162% Varumärkesförsäljning MSEK, +88%

4 Köp av varumärket Full äganderätt – alla produkter, hela världen
Köpeskilling 124 MSEK Tilläggsköpeskilling 10 år 1,5 – 2,0 % av Brandsales Garanterat minimum 7,8 MSEK per år

5 Steg för steg mot vår vision
”Vår vision är att befästa varumärket Björn Borg som ett globalt etablerat modevarumärke”

6 Arvet

7 Varumärkets utgångspunkt
Sporty Sport finns naturligt i varumärket i och med kopplingen till Björns aktiva karriär. Vi gör en tydlig avgränsning mellan funktionell sport och sportinfluerat mode.

8 Varumärkets utgångspunkt
Stylish Vårt varumärke agerar på modearenan. Björn Borg har dessutom bidragit till att göra vår huvudproduktgrupp (herrunderkläder) till en viktig modeaccessoar.

9 Varumärkets utgångspunkt
Sexy I och med att underkläder varit drivande i byggandet av varumärket har kommunikationen kännetecknats av en lättklädd/sexig image. Tilltalet har alltid varit kreativt och konceptuellt.

10 Varumärkets utgångspunkt
Comfortable Kvalitet, passform och komfort är viktigt då Björn Borg i huvudsak producerar ”every day clothing”.

11 Varumärket

12 Positionering – övre mellanprissegmentet
Gant Ralph Lauren (Max Mara) Hugo Boss Emporio Armani Calvin Klein DKNY Prada Gucci Donna Karen Georgio Armani Burberry BJÖRN BORG Peak Performance Benetton InWear/Martinique Polo Sport Esprit Diesel Filippa K Tiger Puma Fred Perry J. Lindeberg Supermarkets H&M The Gap Lindex Vero Moda H&M H&M Vero Moda H&M FASHION ORIENTATION & CONTENT Late adopters 24% Trend followers 55% Trend-setters 16% Innovators 5%

13 Varumärket Björn Borg Konsekvent varumärkes-byggande
Kampanjer med unik särprägel Ökad internationell närvaro Positiv respons på insatserna under året

14 Björn Borg själv skapar PR

15 Nytt butikskoncept

16 Effektiva kanaler

17 Affärsmodellen

18 Affärsmodell för tillväxt
Brand Management Produkt-bolag Konsu-ment Distributörer Detaljister Utveckling Positionering Exploatering varumärke Affärskedjor Varuhus Butiker Produkter Sortiment Distribution Lager Produktion Björn Borg-koncernen Fristående bolag i Nätverket

19 Flera intäktsströmmar

20 Q1 2007

21 Intensiv start på 2007 Fortsatt stark tillväxt för varumärket
Ökad försäljning i konceptbutikerna Breddad distribution i England och Tyskland Två nya konceptbutiker, ytterligare tre öppnar under året Notering på Stockholmsbörsen

22 Selfridges mars 2007

23 Koncernens utveckling Q1 2007
Varumärkesförsäljningen ökade med 75% Nettoomsättning tillväxt 60% Bruttovinstmarginal på drygt 50% Stark rörelsemarginal på 26,5% Resultatet per aktie ökade med 102%

24 Stark omsättningstillväxt och...

25 …stark resultattillväxt

26 Framtiden

27 Nya mål Finansiella mål Operationella mål
Omsättningstillväxt på minst 20% årligen under 2007–2009 Rörelsemarginal om minst 15% årligen under 2007–2009 Soliditet ej under 40% Operationella mål Etablera varumärket Björn Borg på 3–5 nya marknader under 2007–2009

28 Björn Borg 2007 Utveckla de nyetablerade marknaderna – tillväxt med breddad distribution Minst två nya marknader Produktbreddning med nya kategorier Fortsatt utveckling av konceptbutikerna Ökad internationell exponering av varumärket Med varumärket i egna händer

29 Tack!


Ladda ner ppt "Björn Borg – en stark spelare"

Liknande presentationer


Google-annonser