Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Tillsyn enligt miljöbalken Offentlig livsmedelskontroll
3
Miljöbalkstaxa hos MÖS
Traditionell taxa täcker det normal Erfarenhetsmodul till för - premiera - extra avgift till för problem utöver det normala Ingen riskmodul
4
Miljöbalkstaxa - premiering
Externt kontrollorgan, som innebär en tidsbesparing Inga avvikelser och rutiner för egenkontroll finns
5
Kvalitetsutveckling hos MÖS
Gemensamt synsätt/ värdegrund Delaktighet/ engagemang Förståelse Föreskrifter Flexibilitet Möten med kund Förenkla Stödjande ledarskap Synpunktshantering Tjänstegarantier Lean Jämför Kundens önskemål/ för-väntningar Värde för kund som skapar för-troende Uppföljning Kaizen Planering Effektivitet Processer Bemötande Rutiner/Riktlinjer Service Utveckling Tillgänglighet Kompetens Öppenhet Arbetsmiljö Fokusgrupper Helhetsbild Rättssäkerhet Kundenkäter Revisioner En naturlig del i arbetet Resultatfokus
6
Planera och följa upp
7
Planeringsprocess
8
Uppföljningsprocess
9
Uppföljning tid 2012
10
Uppföljning antal 2012
11
Tillsynsplan 2012
12
Tillsynsplan 2012
13
Tack för att ni lyssnat! Extra frågor?
14
Självkostnadsprincipen
Är inte individuellt bestämt utan istället utgörs av en s.k. kollektiv motprestation Kommuner får inte ta ut högre avgifter än som svarar mot kostnaderna
15
Avgiftsfinansieringsgrad Andra tertialet 2012
Tillsyn miljöbalken 52% Livsmedelskontrollen 75% Totalt 57% Mål: % Möjligt SKL 70 – 80%
16
Taxa jordbruk med djur 10 grundfaktorer/ år för stora (B)
4-6 grundfaktorer/ år för medel (C) T-3 grundfaktorer/ år för mindre (U) SKL 2-25 grundfaktorer/ år
17
Miljöbalkstaxa Antas Uppdateras
Årsavgift = Grundavgift * debiterings- faktor Timavgift
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.