Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avNils Hermansson
1
Utvärdering, mätare Vasa landskapsbibliotek 5.5.2009 Marjariitta Viiri / Västra Finlands länsstyrelse
2
innehåll Utvärdering som utvecklingsverktyg Trender inom utvärdering Olika utvärderingar självutvärdering, statistik, utvärdering av basservice Olika mätare Verktyg ute i världen Framtidens utmaningar och etiska synpunkter
3
Målbild: Hyvät kirjastot Hur bra är vårt bibliotek? Kvalitet Effektivitet Ekonomi Vem anser det? Vad gott får det till stånd/ producerar det? Inverkningar och resultat Värde
4
Man kan sträva efter det goda Genom att utvärdera det tidigare Utveckla det tidigare Förhindra en oönskad utveckling Skapa en bild av det önskade/ genom visioner Genom verifierad evidens Genom att uppgöra strategier och genom att välja metoder
5
Genom utvärdering slutsatser om verksamhetens värde görs på basen av verifierad information/material genom användning av vissa motiveringar fastställs förtjänster, värde och betydelse av det objekt som ska utvärderas Till utvärderingen kopplas också förhandsutvärdering av behov och mål
6
Utvärderingstrender ute i världen upprätthållarnas synpunkter / krav kvalitet parallellt med kvantitet användarenkäter/undersökningar utvärdering av effektivitet
7
Effektivitet/slagkraft 1. Målens eller förväntningarnas förvekligandegrad ”Att få till stånd eller förhindra förändringar” 2. Förmåga att åstadkomma påverkningar, förändringar t.ex. i kundernas verksamhet Investering i framtiden märks inte som prestation på årsnivå
8
Olika utväderingar och utvärderare Självutvärdering (lagstadgat åliggande) Kundutvärdering/ icke-användarutvärdering Kommuninvånarutvärdering Kamrat(vertais-)utvärdering Nationell utvärdering Utvärdering av basservice Internationell utvärdering
9
Utvärderingens olika infallsvinklar och verktyg Upprätthållare Verksamhet Kund/kommuninvånare Tjänster Personal Statistik Kundenkäter Utvärderingar Enkäter om stämning på arbetsplatsen Kvalitetskriterier
10
Olika mätare Prestationsmätare (output, avkastning, prestation): vad har man åstadkommit genom insatserna T.ex. resursanvändning, leveranstid för materialet, tillgång till material, materialets cirkulation Insatsmätare (input, resultat) T.ex. mängden volymer, personalmängd, budgetmedel
11
Olika mätare Mätning av inverkan (impact, outcome) Hur inverkar biblioteksanvändningen i realiteten på kunden Kvantitativa / kvalitativa
12
Mätaren ska vara Lämplig Informativ Beprövad Pålitlig Jämförbar Praktisk
13
Exempel på Personalutbildning Vad kan man mäta? Mängden utbildningstimmar / anställd Mängden utbildningsdagar / anställd (timmarna omräknas i dagar) Andelen som fått utbildning av hela personalen Mängden utbildningstillfällen / anställd Andelen timmar som använts för utbildning i förh. till det totala antalet arbetstimmar Kostnader för personalutbildning
15
Självutvärdering Som grund för all utveckling (lagstadgat) Som hjälp och stöd Statistik Kvalitetsmål Nationell kundförfrågan Självutvärderingsmodeller av Parkki-projekten
16
Nationell kundenkät Bibliotekens nationella användarenkät 2008 http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/koordi nointi/kayttajakysely2008.html http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/koordi nointi/kayttajakysely2008.html
17
Bibliotekstjänsternas inverkan allmänna bibliotek, hela landet (A. Kangas)
18
Bilbiotekstjänsternas inverkan De som deltagit i de allmänna bibliotekens informationsmöten, hela landet (A. Kangas)
19
Kvalitetssystem Allmännare på vetenskapliga bibliotek, utvecklingen hört samman med universitetens auditeringar Landskapsbibliotekens situation?
20
Utvärdering av basservice Utvärderingar gjorda av länsstyrelserna (i forts. Regionförvaltningsverken och Närings- trafik- och miljöcentralerna tillsammans) 2007 utv. av nät och tjänsternas tillgänglighet 2008 tjänster för de äldre (separat utredn.) 2009 bibliotekslokaler 2010 separat utredning? 2011 samlingar och materialanskaffning
21
LibQUAL Amerikansk bibliotekstjänst som kartlägger kunderfarenheter Erf. från mer än 1 milj. kunder Grund för utvecklingen ServQUAL Miniminivå, önskad nivå och uppnådd nivå på tjänster som kunden vill ha
23
Indikatorer library visits, circulation, program attendance and public Internet computer uses,
24
BIXBIX Bibliotheksindex Verktyg som möjliggör jämförelser, tyskt verktyg för bibliotek (allmänna + vetenskapliga) Egna indikatorer för Resurser Kundsynvinkel Effektivitet Arbetstagarsynvinkel
25
Benchmarking listorna som hjälp vid självutvärdering MLA:n listat MLA:n listat
26
Framtidens utmaningar Utveckling av statistikdatabas Bibliotekens egen statistik som komplement till den nationella databasen Förnyande av kvalitetsrekommendationer Effektivitetsmätare? SoCap Produktivitetsmätare
27
Varför utvärdera? Biblioteken måste kunna visa sitt värde för andra Måste kunna gå att visas yrkeskunnigt och med medel som också andra använder Framför allt: UTVÄRDERING ÄR EN DEL AV STRATEGISK PLANERING OCH UTVECKLING, INTE SEPARAT VERKSAMHET OCH ONÖDIGT PYSSLANDE
28
Utvärderingens etik Vem vill bli utvärderad? Belönas de som redan fått mycket? Hur öppet informeras om resultaten? Hur bevarar man förtroendet hos de som ska utvärderas? Värden: sanningsenlighet, rättvisa, jämlikhet, ansvarskänsla, ärlighet och fördragsamhet Alla ärenden i relation till kulturell, ekonomisk och social kontext TACK!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.