Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avPatrik Danielsson
1
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones
2
Arbetsgång
4
Kontextuell intervju • Målgruppens researchprocess • Affinity-diagram
5
Affinity-diagram "Ibland kan jag inte läsa igenom och se om jag ska läsa vidare eller inte. Ibland är abstract inte tillgängligt. Så jag oroar mig ifall det är det här något jag kommer missa” ”Om jag var osäker på vad den innehöll, så hjälper Regina inte mig utan då får jag gå någon annanstans och scouta”
6
Affinity-diagram ”Jag vill snabbt få ett grepp om vad som står i artikeln.” "Ibland kan jag inte läsa igenom och se om jag ska läsa vidare eller inte. Ibland är abstract inte tillgängligt. Så jag oroar mig ifall det är det här något jag kommer missa” ”Om jag var osäker på vad den innehöll, så hjälper Regina inte mig utan då får jag gå någon annanstans och scouta”
7
Resultat • Mer personlig tjänst • Finns det risk för att logga in så gör man det hellre direkt • Använder Wikipedia som upplagsbok • Går ofta vidare genom referenser • Upplever sig själva som dåliga på att söka • Vill kunna söka exakt men även slumpmässigt • Kollegorna ska finnas nära till hands
8
Sökprocessen
9
Arbetsgång
10
Persona • Arketypisk användare • Representerar en målgrupp • Beskrivs som en individ
11
Stina, en 28-årig forskarstudent...skriver sin doktorsavhandling i marinbiologi vid SU. "Själva sökprocessen måste gå snabbt eftersom man istället vill lägga ner mer tid på att arbeta med materialet. Det gäller att snabbt sålla ut relevanta artiklar för att inte lägga onödig tid på att komma underfund med att litteraturen inte alls behandlade det jag var ute efter."
12
Stina, en 28-årig forskarstudent När Stina har kommit igång med sin sökning efter litteratur avskyr hon när hon måste logga in för att komma åt en artikel, eller ännu värre när den inte finns tillgänglig över huvudtaget. Hon tycker avancerad sök verkar krånglig och vill inte lägga ner tid på att lära sig den även om hon tror att det hade gynnat hennes arbete i längden. Som en sista utväg, om hon inte hittar det hon söker, frågar hon en bibliotikarie eller en kollega som är bättre på att söka än hon. Stina vill att en söktjänst ska underlätta användandet och ge återkoppling. Hon uppskattar till exempel när hon får förslag på närliggande sökningar, sökhistorik och när sökmotorn förstår när hon har stavat fel. "Till slut söker man ju på ett liknande sätt och söktjänsten borde ju lära sig min sökvana."
13
Arbetsgång
14
Brainstorming med expertgrupp • Brainwalking • Brainfire
15
Arbetsgång
16
Dagboksstudie • Kartlägga målgruppens mobilanvändande • Ett inlägg om dagen i en vecka
17
Resultat • Resor, hemma och på jobbet • Försedd med information • Undviker att skriva och läsa långa texter • Föredrar applikationer framför webbsidor
18
Arbetsgång
19
Koncept för prototyp • Synkronisera mobil och dator • Personlig sida • Spara • Kontakter • Presentera ett slags flöde • Klicka sig vidare • Undvik att läsa och skriva långa texter • Två typer av referenser
20
Lo-fiprototyp • Pappersskisser
21
Arbetsgång
22
Utvärdering • Scenarios Du har en forskarkollega som heter Stina som ofta söker efter litteratur i sin forskning. Av en slump råkar hon hitta något som skulle kunna vara intressant för din forskning så skickar hon ett tips till dig. Spara den litteratur som din kontakt Stina tipsar om till ”Min bokhylla”.
23
Arbetsgång
24
Hi-fiprototyp • iPhone • HTML och CSS • Phototshop • Lite Browser
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.