Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMarcus Jansson
1
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås 2005.10.12 Blekinge Tekniska Högskola Eva Norling och Anne-Marie Pettersson
2
Gå till första sidan
4
Vad är Stora Sökguiden? n Ett stöd för studentens väg mot informationskompetens n Sökguide med praktiska råd och tips och fördjupad information om hur man söker n Självstudiekurs i informationssökning med lärobjekt n Nätbaserad poänggivande kurs i informationssökning n Lektionsverktyg för bibliotekarier och lärare
5
Gå till första sidan Kommunikation med användare n Enkät n Intervjuer n Observationer n Kritiska ögon n Bibliotekariers erfarenheter n Informella samtal med andra kollegor
6
Gå till första sidan Om enkäten n När? 2005-05-20 – 2005-06-10 n Antal frågor – 10 + 2 n Antal svar – 403 n Frågeställningarna - sökvanor - lärstilar - utformning av sökguide
7
Gå till första sidan Var söker du information till dina studier? Välj ett eller flera alternativ!
8
Gå till första sidan Vart vänder du dig när du behöver hjälp att söka information? Välj ett eller flera alternativ!
9
Gå till första sidan Några kommentarer till frågan n ” Behöver inte hjälp. Har egna rutiner (dock kanske inte de optimala...)” :) n ” När man behöver hjälp är det bäst att prata med en människa” n ” brukar försöka lösa det själv. men om jag behöver nåt tips vänder jag mig nog till min handledare..” n ” Bibliotekarie. Eller klurar rundt till jag hittat det jag söker själv.” n ” Lilla Sökguiden. Bibliotekarierna är mycket hjälpsamma och serviceinriktade ! Stor eloge !”
10
Gå till första sidan Hur lär du dig bäst? Välj ett eller flera alternativ!
11
Gå till första sidan Några kommentarer till frågan n ”öhm... alla dom där grejerna i listan är ju en del av all inlärningsprocess. Allt behövs, för alla.” n ” Svår fråga. Det beror mycket på vad det är jag ska lära mig, men det viktigaste för mig är nog att försöka förstå och omformulera det jag lärt mig med mina egna ord.” n ” Det beror helt på vad det är som skall läras. Olika saker kräver olika inlärningsmetoder och kombinationer av sådana.” n ” Alla dessa bitar samspelar till ett aktivt lärande tycker jag.” n ” Läsa: Då det är klartext om vad det handlar om. Raka rör!” n ”Genom att se hur andra gör. Att inse nyttan är absolut viktigast!” n ” Ofta i samspel med andra människor på olika sätt...”
12
Gå till första sidan Hur ska en online sökguide se ut för att du ska använda den? Välj ett eller flera alternativ!
13
Gå till första sidan Några kommentarer till frågan n ” den ska vara så enkel som möjlig annars får bibliotekarien ta över” n ”Bara hårdfakta, inget tjafs tack” n ” Har inte tid att fundera nu. men jag tror att exempel är ganska bra, inom det område som jag läser tex.” (pedagogikstudent) n ” Övningsuppgifter som är anpassade till olika ämnesområden och program. Dessutom låter det som en bra idé att ha online- simuleringar (animationer eller texter och illustrationer) som visar hur man kan söka på många olika ställen (Elin, eBrary, Libris, Google) om samma ämne.” n ”Lättbeskrivande och hjälpa en att hitta det man inte vet finns men man behöver hitta.” n ”Så omväxlande som möjligt är positivt, d v s så många olika medietyper som möjligt.”
14
Gå till första sidan Intervjuer och observationer - några citat n Studenten googlar n Studenten söker kod n Läraren om Lilla Sökguiden n Professorn om biblioteket - behov skapar motivation - biblioteket online - söker av gammal vana n Studenten söker ebrary
15
Gå till första sidan Vad kan vi lära av detta? n Internet spelar en betydande roll n Bibliotekets webbplats viktig n Google överlägsen som sökmotor n Sökguide bör anpassas till olika lärstilar och sökbeteenden n Mångfald viktigt n Kommunikation avgörande Stora Sökguiden
16
Gå till första sidan Tack för uppmärksamheten! eva.norling@bth.se anne-marie.pettersson@bth.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.