Ladda ner presentationen
1
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
2
Dagens frågor Kommunikativa förutsättningar
Vad gör man för att ta sig igenom bruset, några exempel Målgrupper och budskap Övning kring Jordbruksverkets målgrupper
4
Förutsättningar för att kommunicera
Mångfalden har exploderat Finns många fler producenter Snabbheten har mångdubblats Kunskapsnivån har höjts Gränslösheten i tid och rum har ökat Tekniken möjliggör medborgarmobilisering Inte bara fler TV-kanaler utan fler och nya medier (bloggar, Twitter etc) med den nya tekniken överallt i världen Nu får man redan på nyheter i realtid, inte tid att dra på svaret - folk förväntar sig Patienter kan själva söka info om olika sjukdomar Förväntas ständigt vara uppkopplad Dell Hell - folk kan gå samman, skapa grupper: svininfluensan.com 4
5
Effektivitet och kommunikation över tid
Källa: Jan van Cuilenberg Tillhandahållen information Mottagen information Information som fått effekt Tid Om vart 5:e budskap gav effekt för 20 år sen kanske det idag bara är vart 20:e som ger någon effekt. Hur har vi hittills mött problemet? Mer reklam, fler interna kampanjer i företagen, fler tidningar … 1986: 11 Ekosändningar, idag 52 plus onlineuppdatering Vi litar på public service och lokal morgontidning Digitala medier vuxit stadigt i 20 år. 800 pressmeddelanden till Dagens Industri varje dag. Cirka 1500 uppslag inför Rapports planeringsmöte Undersökning bland högre tjänstemän på kontor: Det tar i regel två timmar per person och dag att hantera e-post Cirka 50 procent uppger sig översvämmade och att de lämnar mail olästa (ej spam) Om var 5:e budskap gav effekt för 20 år sen kanske det idag bara är vart 20 som ger någon effekt.Hur har vi hittills mött problemet? Med mer reklam, fler interna kampanjer i företagen, fler tidningar…. 1986: 11 Ekosändningar, idag 52 + onlineuppdateringar.
6
Ökande mängd information
Mängden tillhandahållen information dubbleras vartannat år - med ökande hastighet Stor mängd budskap varje dag Från text till bild Snabbare, ytligare - budskapsinflation Och vi söker skydd…. 6
7
Övning: e-post Hur väljer ni? 7
8
Slutsats Man behöver inte MER information, utan hjälp att sovra 8
9
9
10
Slutsats Vi vill helst ha information som stämmer med tidigare erfarenheter Vi tolkar ofta information utifrån det vi redan vet
11
Övning Vad är svårast i ert kommunikationsarbete?
12
Tre sanningar om kommunikation
Det går inte att inte kommunicera All kommunikation sker på mottagarens villkor Tre former av kommunikation samspelar
16
Taxi Kurir och Taxi Stockholm bytte till miljöbilar
Taxi Kurir och Taxi Stockholm bytte till miljöbilar. Men, brist på mackar och på etanol. Taxicharufförena jätteuppretade. Viktiga och trovärdiga vidareförmedlare. Kommunen skickade ut miljöhandläggare till mackarna, bemötte en och en. Kunde anpassa budskapet: berättade att det här var ett infrastrukturproblem, berodde inte på slapphet…. Jätteinvestering, blev gott resultat. Gjordes i flera omgångar…. Blev ett symbolvärde att andläggarna åker ut där taxichaufförerna är….. 16
19
Tre sanningar om kommunikation
Det går inte att inte kommunicera All kommunikation sker på mottagarens villkor Tre former av kommunikation samspelar 19
20
Tre former av kommunikation
Styrd Operativ Tredjeparts
21
Styrd Operativ Tredje parts
23
Styrd Operativ Alla är delaktiga. Alla är ambassadörer. Pressbyrån. 23
25
Reflektion Hur jobbar Jordbruksverket med ”ringarna”? Konkreta exempel? Var lägger ni mest krut? Minst? När är det svårt? Vilka hinder finns?
27
Målgruppsanalys - vilka vill ni nå?
Identifiera institutioner, organisationer, grupper och personer Värdera målgrupperna Prioritera målgrupperna
28
Olika målgrupper - ett sätt att värdera
INFLYTANDE Stort … bojstenar … ambassadörer Liten Stor MOTIVATION … förlorade får … viktiga stödtrupper Litet 28
29
Budskap - vad ska du berätta?
All kommunikation sker på mottagarens villkor Sätt dig i mottagaren stol Lyssna - hjälp dom att identifiera sina behov Paketera ditt budskap efter mottagarens behov
30
Vad är nyttan? Tänk på vad, varför och hur
Tänk på varför det är viktigt för mottagaren att känna till det du vill säga - ”what´s in it for me” Tydlighet, slagkraftig formulering, bilder och liknelser Orsak och konsekvens Repetera - men variera Använd både rationella och emotionella argument
31
Olika målgrupper, olika argument
MOTIVATION Hög Vissa personer lyssnar till rationella argument Andra lyssnar till känslomässiga argument IQ EQ AGERANDE En del lyssnar bara om man tjatar… En del lyssnar till argument om man får tillhöra en viss grupp… Låg
32
Budskap - att tänka på VAD vill ni säga HUR ska det sägas
KAN det sägas? 32
33
Budskap
35
Radiotjänst- från kontroll till kärleksbombardemang
36
Ambitionstrappan Handlar Överväger testa Söker mer information
Känner sig berörd Läser/lyssnar mer aktivt Blir intresserad av Hört talas om Skriftlig info Riktad info Personlig påverkan
37
Jordbruksverkets målgrupper
Lasse Lantbrukare – är beroende av att SJV ger rätt info i rätt tid för att kunna ansöka om EU-stöd. Känner sig sviken när stödet inte kommer i rätt tid…. Lotta Länsstyrelsehandläggare – tycker att informationen från SJV borde komma till henne innan den når lantbrukarna för sent och tycker det är jobbigt att hantera alla sura lantbrukare. Lisa Lantbygdsföretagare – Företagsam hästentreprenör med ridskola som vill utveckla sitt företag mot turism, men tycker att SJV sätter käppar i hjulet genom att vara krångliga och byråkratiska. Kalle Konsult – ger goda råd till lantbrukare kring miljöfrågor och är beroende av nära kontakt med Jordbruksverket och ”sin” handläggare där och att få information i god tid. Vanja Veterinär – distriktsveterinär som ibland tycker det är svårt att få information i rätt tid.
38
Målgruppsanalys Vad är viktigt för den här personen? Vilka behov och drivkrafter finns som vi ska använda oss av? Vilket budskap är framgångsrikt? Typ av argument? Vilket stöd behövs från oss? Vilka kanaler ska användas? Vad är rimligt att uppnå i form av samarbete? Finns det sätt att ”tanka av” målgruppen om vad den tycker? Mer som är viktigt för att budskapet ska nå fram?
39
Avslutningsvis… Våga prioritera Sätt er i mottagarnas stol
Lyssna av in den mån det går…. Anpassa budskapet (innehåll, kanal etc) Tänk på tajmingen Följ upp och lär…
40
E-post: susanna.uppling@gullers.se
Tel:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.