Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Centrum för lättläst www.lattlast.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Centrum för lättläst www.lattlast.se."— Presentationens avskrift:

1 Centrum för lättläst

2 Lättläst för unga - allt fler unga behöver enklare texter
Ej bara de traditionella grupperna – från början vände vi oss till utv-störda främst. Vilket fortf är en viktig grupp, men..! Barnens läsförmåga i Sverige sjunker. Målgrupperna blir fler. Det språkliga mönster vi får med oss från barndomen påverkar starkt våra valmöjligheter senare i livet, säger Caroline Liberg. Både barn, unga och vuxna läser och skriver mycket i dag - men de läser mest kortare texter på nätet, på tv och i mobiltelefoner. Lättillgänglig litteratur kan ofta vara en inkörsport för att komma igång med läsning av längre texter, menar Caroline Liberg. professor i Utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Många ligger i gråzonen – letar man böcker vid Äppelhyllan?

3 Unga läser sämre Drygt 9% går ut 9:an utan godkänt i läsförståelse.
För killarna gäller 12%. För invandrarkillarna gäller 17%. * Resultat PISA-studien 2006

4 Särskilt uppdrag från regering och riksdag.
Större utgivning för unga läsare. Nya vägar att nå ut till unga läsare. I samarbete med skola och bibliotek. Vi behöver ju er hjälp för att klara uppdraget. Vad fungerar inte idag? Hur kan vi bli bättre?

5 Centrum för lättläst är
LL-förlaget 8 SIDOR Lättläst-tjänsten Läsombud

6 Därför finns Centrum för lättläst!
Lättläst är en demokratisk fråga. Vi gör nyheter, böcker och information för människor som av olika skäl har lässvårigheter eller är otränade läsare.

7 Vad är lättläst för oss? Utgå från läsaren Rak röd tråd
Vardagliga ord och korta rader (inte alltid korta meningar) Genomtänkt layout Luftig formgivning Tydligt sammanhang Genom åren har vi byggt upp en erfarenhet av hur en bra berättelse blir lättläst. Vi arbetar medvetet med språk, bild och form. Bilder, lättläst typsnitt, grafisk form med mkt luft kring text o bild, stämmer av med läsargrupper. – anpassa texten till vilken typ av läsare den vänder sig till! – texten ska ta tag i läsaren direkt – text och bild ska samspela. , den text som läsare möter skall inte vara avskräckande. , läsaren ska inte behöva ha omfattande förkunskaper Tar tag i läsaren direkt! Vardagliga ord! Text o bild samspelar! Testgrupper tycker till!

8 Vad är lättläst? ”Broder Lucien förklarade för Fader Henri
vad som måste göras. Man måste skära bort allt det onda. Man var tvungen att amputera hennes arm. Annars skulle det onda från armen snart sprida sig till hennes hjärta, och då skulle fru Sigrid dö. Det fanns inget att välja på. Om hon ville leva måste man hugga av hennes arm.” ARN – vägen till Jerusalem av Jan Guillou, återberättad av Johan Werkmäster

9 Vem behöver lättläst? Målgrupperna för lättläst ökar. Det är alltifrån… Hur många personer är dessa? Vi kan inte tala till dem på samma språk förstås. Hur når vi ut till dessa? A och O. ”Grupperna är så många och så olika! Citat från bibliotek i vår undersökning

10

11 Vem behöver lättläst? Personer med dyslexi Nysvenskar Äldre
Personer med intellektuellt funktionshinder Ovana läsare Ointresserade läsare Personer med dyslexi Äldre Barndomsdöva Personer med Afasi Målgrupperna för lättläst ökar. Det är alltifrån… Hur många personer är dessa? Vi kan inte tala till dem på samma språk förstås. Hur når vi ut till dessa? A och O. ”Grupperna är så många och så olika! Citat från bibliotek i vår undersökning

12 Bredden är viktig Faktaböcker Skräck och spänning Klassiker Fantasy
Drama Relationer Genom åren har vi byggt upp en erfarenhet av hur en bra berättelse blir lättläst. Vi arbetar medvetet med språk, bild och form. Bilder, lättläst typsnitt, grafisk form med mkt luft kring text o bild, stämmer av med läsargrupper. Tar tag i läsaren direkt! Vardagliga ord! Text o bild samspelar! Testgrupper tycker till!

13 Olika sätt att läsa Ibland är det lättare att lyssna än att läsa …eller att göra både och. Mp3 och DVD som komplement eller inkörsport.

14 Hur når vi dem som behöver lättläst?
Brett urval Placering Skyltning Bemötande – i biblioteket och klassen Marknadsföring

15 Lärarrum för lättläst - forum för pedagoger! www.lattlast.se/lararrum

16 Extra satsning på unga killar
Litteraturförmedling och marknadsföring. -         Målgrupperna för lättläst har förändrats. -         Placering av lättlästa ungdomsböcker. -         Riktlinjer för lättlästa böcker. Omslagen är viktiga!!

17 Miljöspanarna.se – ny sajt
En lättläst sajt om klimat och miljö. Ungdomar tar plats, bloggar med mera. Experter svarar på frågor. Ett levande material att använda i undervisningen.

18 Se, lyssna och läs! - Samarbete med UR
Tema Unga killars läsning. Kombinera bok + film – väck intresset! Film med Niklas Krog och Jan Guillou. Böcker som Ondskan, Krigare utan minne med flera. Fortsatt samarbete med UR - fler målgrupper. Litteraturförmedling och marknadsföring. -         Målgrupperna för lättläst har förändrats. -         Placering av lättlästa ungdomsböcker. -         Riktlinjer för lättlästa böcker. Omslagen är viktiga!!

19 Lyssna och läs! - Samarbete Bibliotekstjänst
Cd + bok. Kombinera läsa + lyssna – väck intresset! Vi börjar med ett 10-tal titlar, både för unga och vuxna. För bibliotek och skolbibliotek beställs från Litteraturförmedling och marknadsföring. -         Målgrupperna för lättläst har förändrats. -         Placering av lättlästa ungdomsböcker. -         Riktlinjer för lättlästa böcker. Omslagen är viktiga!!

20 Bredden är viktig Faktaböcker Skräck och spänning Klassiker Fantasy
Drama Relationer, sex Genom åren har vi byggt upp en erfarenhet av hur en bra berättelse blir lättläst. Vi arbetar medvetet med språk, bild och form. Bilder, lättläst typsnitt, grafisk form med mkt luft kring text o bild, stämmer av med läsargrupper. Tar tag i läsaren direkt! Vardagliga ord! Text o bild samspelar! Testgrupper tycker till!

21 Det börjar med en bra berättelse
Vi brinner för bra berättelser! Humor, spänning o dramatik lockar även dem som sällan tar i en bok. Aktuella ämnen, hederliga klassiker.

22 Killakuten

23

24

25

26

27

28

29

30

31 Nyheter och lästräning

32 Aktuellt från 8 SIDOR Tidningen kommer ut 1 gång i veckan.
Fördjupningar minst 1 gång per månad. Dagliga nyheter på webben. Prenumerantwebb. Inläsningar som nedladdningsbar fil.

33 Hör gärna av er!


Ladda ner ppt "Centrum för lättläst www.lattlast.se."

Liknande presentationer


Google-annonser