Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden."— Presentationens avskrift:

1 Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.

2 BETT-mässan Mitt mål:  Sug det gôttaste ur varje monter.  Tänk på:  Elever  Personal  Skolan i stort

3 BETT-mässan  Säljare, säljare, säljare.  Edutainment  Fun learning  Fula program  Alldeles för stort.  För många revolutionerande boardlösningar.  Ett ”jassåföredrag”

4 BETT-mässan Hur i he***te ska vi kunna komma hem till skolan igen med det här i bagaget? (Och då tänker jag inte på papiljotter.)

5 Torsdagens kväll  Middag och några reflektioner på mystisk restaurang.

6 Apple Sweden Executive Conference  ”Get in the way of learning as little as possible” – Professor Stephen Heppel  “A case studies of true digital learning environment ” – Don Collins, principal of Coburg Senior High School  “Why Media Literacy is key for todays Learners ” – Professor David Buckingham

7 Get in the way of learning as little as possible  Håll inte ungarna från nätet – lär dem simma.  Förr: Vad kan vi göra med datorerna?  Nu: Vad vill vi göra med datorerna? – En mycket större utmaning.

8 Get in the way of learning as little as possible  Visade sajten Be Very Afraid – http://www.heppell.net/ Skolexempel http://www.heppell.net/  Hur ska vi föhålla oss till att nya verktyg dyker upp på nätet ideligen?  Låt eleverna vara med och väja verktyg!

9 Get in the way of learning as little as possible Två vägar att gå:  Utvärdera verktyget innan eleverna får använda sig av det. eller  Fortsätt att använda verktyget! Jag lär mig och kommer ikapp!  Det senare alternativet är bättre.

10 A case studies of true digital learning environment  Inga klassrum  Folk som besöker skolan förvånas av att alla håller på med lärande.  Att få fram fakta i olika ämnen är inte längre problemet.  ”A Workplace of Learning”  Kan lärarna inte hantera datorerna så är de bara marknadsföringsåtgärder.

11 A case studies of true digital learning environment  Man försöker inte skilja mellan årskurser.  Några elever forskar – på riktigt – på universitetsnivå.  Tekniken är tillgänglig överallt på skolan.  Tekniken fungerar alltid!  Nätet är inte begränsat.  En tekniker kommer, en dag i veckan.

12 A case studies of true digital learning environment  Inga skrivare  Wii och XBox  Ämnesintegration – ”All the Arts are brothers, each one throwing a light onto the others.” /Voltare

13 A case studies of true digital learning environment  Om ditt barn vore i din klass skulle du då vara nöjd med läraren?  Man behöver inte göra världens bästa podcast, men man måste börja!


Ladda ner ppt "Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden."

Liknande presentationer


Google-annonser