Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngrid Fransson
1
Kulturundersökning 2008
2
Pressmöte 2008-11-19
3
Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare inom Halmstads kommun i åldrarna 18 till 74 år har intervjuats i ett slumpmässigt urval. Intervjuerna har genomförts under september och oktober 2008.
4
Kulturaktiviteter Under det senaste året
5
Besökt kulturevenemang utanför Halmstads kommun
6
Besökta kulturinstitutioner Fördelning bland de som besökt någon kulturinstitution under det senaste året:
7
Besökta kulturinstitutioner Äldre (över 65 år) har i betydligt högre grad än övriga besökt någon kulturinstitution under det senaste året.
8
Biblioteksbesök Över 90% besökte ett bibliotek under det senaste året. 82 procent besökte vid sitt senaste besök det nya Stadsbiblioteket (vid Nissan).
9
De vanligaste aktiviteterna vid senaste besök på biblioteket
10
Kvinnor lånar i högre grad än män böcker, medan männen oftare läser tidningar och böcker på plats. 95% av den kvinnliga populationen uppger att de har läst en bok under det senaste året, medan motsvarande siffra för männen är 83%. Jämfört med SOM:s nationella mätning där 52% av befolkningen läst en bok.
11
Bokläsning 95% av den kvinnliga populationen uppger att de har läst en bok under det senaste året, medan motsvarande siffra för männen är 83%. Jämfört med SOM:s nationella mätning där 52% av befolkningen läst en bok.
12
Besökta evenemang under det senaste året
13
Betygsättning av Halmstads samlade kulturutbud
14
Betygsättning av utbud: Konstutställningar
15
Betygsättning av utbud: Teater
16
Betygsättning av utbud: Klassiska konserter
17
Betygsättning av utbud: Porulärmusik (pop/rock etc.)
18
Betygsättning av utbud: Museer
19
Betygsättning av utbud: Bio
20
Betygsättning av utbud: Dans-/balett
21
Betygsättning av utbud: Föreläsningar
22
Så här vill Halmstadborna få information om kulturevenemang:
23
Information om kulturevenemang Äldre önskar i mycket högre grad än yngre få information genom annons i tidningen. Intresset för att få information via nya medier såsom internet/e-post är jämförelsevis mycket högre bland yngre.
24
Så här vill Halmstadborna köpa biljetter till kulturevenemang:
25
Service och personligt bemötande: Biblioteket
26
Service och personligt bemötande: Halmstads teater
27
Hinder för att ta del av kulturutbudet i Halmstad
28
Kvinnorna upplever i betydligt högre grad än männen att det finns olika typer av hinder för att kunna delta i kulturlivet.
29
Hinder som dominerar •Hälsoskäl •Arbetstider/nattarbete/skiftarbete •Bristande tillgång till information
30
Kulturundersökning 2008
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.