Ladda ner presentationen
Publicerades avRoland Isaksson
0
Norrtälje Segelsällskap
Batteriladdning Norrtälje Segelsällskap Daniel Sundqvist
1
Agenda 1. CTEK 2. Batteriet 2.1 Olika batterityper. 2.2 Batteriproblem
3. CTEK’s marinladdare 4. Två batterisystem 4.1 Olika problem 4.2 D250S Dual och SmartPass 5. Landströmsystem 5.1 Säkerhet 5.2 Galvaniska strömmar
2
“The Club”
3
Två batteri typer O2 H2 O2 Standardbatteri, Wet AGM / Gel
säkerhetsventil knallgas O2 H2 O2 neg pos neg pos Gas (O2) omvandlas till vatten
4
Standardbatteri, Wet Negativ elektrod Anslutning Positiv i fick för TTP P ositiv Negativ Galler elektrod separator svets plattgrupp plattgrupp Plattpaket Propp Pol Brygga Antalet och storleken på plattorna i varje cell bestämmer batteriets kapacitet och prestanda
5
AGM spiralcell Säkerhetsventiler Poler Förstärkt kärl Brygga
Rullad plattsats AGM separator
6
GEL batteri
7
Etiketter C20 CCA Standard
8
Battery Types- Summary
Lead-Acid Wet Antimony Calcium/Calcium VRLA (Valve Regulated Lead Acid) GEL AGM Robust High self-discharge High water consumption Low self-discharge Low water consumption Should not be discharged more than 50% due to stratification Low self-discharge No water consumption Deep Cycle – highest # of cycles Low self-discharge No water consumption Deep Cycle – many cycles
9
Battery Problems and Solutions
Sulphation Overcharge Stratification SOLUTIONS Desulphation Charge control Recondition
10
Most warranty returns are just undercharged!
178 returns evaluated Today’s problems
11
CTEK MARINE RANGE M 45 12V 45W 0,8A/3,6A charging current 1,2 -120Ah charging / maintenance M 100 12V 100W 7A charging current Ah charging / maintenance M 200 12V 200W 15A charging current Ah charging 28 – 500Ah maintenance M 300 12V 200W 25A charging current Ah charging / maintenance
12
230VAC laddning. Ctek´s 8-stegs laddcykel
Avsulfatering Mjukstart Bulk Absorbtion Analys Recond Float Puls
13
Tvåbatterisystem Varför två batterier.
När behövs det? Nackdelar med skiljerelä och diodseparator. Låg spänning från generatorn. Låg laddström i långa loppet Fördelarna med en DC/DC laddare. Fulladdade batterier genom att ladda med rätt spänning. Snabbare laddnig med konstant laddström.
14
Enkelt från början… En generator Ett batteri En startmotor
15
Sedan kom belysning, kyl, navigering och…
Plötsligt är batteriet dött!
16
Lösning: lägga till ett extra batteri till förbrukarna
…och en komponent för att kunna separera de två batterierna Diod MOSFET Relä
17
Nackdelar med skiljerelä eller diod.
Den låga spänningen från generatorn plus spänningsfall i kablar gör att Servicebatteriet inte blir fulladdat. Laddströmmen till Servicebatteriet sjunker desto mer batteriet blir laddat vilket ger en lång laddningstid. 14,0V 13,3V Skiljerelä 13,0V
18
Laddningsmottaglighet vid +25°C och 14.4V
145 Ah batteri, urladdat med 75 Ah. Max. laddström: 45 A Laddningstid 2,5h till 90% laddningsgrad.
19
Laddningsmottaglighet vid +25°C och 13,8V
145 Ah batteri, urladdat med 75 Ah. Max. laddström: 45 A Laddningstid 8,5h till 90% laddningsgrad.
20
För att förklara detta beteende…
En enkel förklaring över ström, spänning och resistans genom en jämförelse med vatten kan göras på detta sätt: Spänning U Vattnets höjdnivå och det tryck som därmed bildas kallar vi spänning. Ju högre fallhöjd, ju högre spänning. Ingen höjdskillnad = ingen spänning. Ström I Den vattenmängd som strömmar ut ur vattenbaljan kallar vi ström. Ju högre vattennivå, desto mera ström. Motstånd R Rörets tjocklek utgör motstånd. Ju smalare rör, desto högre motstånd och desto mindre blir strömmen.
21
Skiljerelä 16 14 12 10 8 6 4 2 16 14 12 10 8 6 4 2 Spänning [V]
16 14 12 10 8 6 4 2 Spänning [V] Spänning [V] Kran / skiljerelä Startbatteri Servicebatteri Ström [A]
22
Långsam laddning med låg ström
Långsam laddning med låg ström. Tunn kabel har en hög resistans (motstånd). Det gör att strömmen blir låg. 16 14 12 10 8 6 4 2 16 14 12 10 8 6 4 2 Slang / kabel. Liten slang = lågt flöde Tunn kabel = låg ström Spänning [V] Spänning [V] Startbatteri Ström [A] Servicebatteri
23
Snabbare laddning med hög ström
Snabbare laddning med hög ström. Tjock kabel har en låg resistans (motstånd). Det gör att strömmen blir hög. 16 14 12 10 8 6 4 2 16 14 12 10 8 6 4 2 Slang / kabel. Grov slang = stort flöde Tjock kabel = hög ström Spänning [V] Spänning [V] Startbatteri Ström [A] Servicebatteri
24
Nackdelar med skiljerelä eller diod.
Laddspänningen är alltid lägre än generatorspänningen. Laddströmmen sjunker med att nivåerna jämnas ut mellan batterierna. Det ger en lång laddningstid. 16 14 12 10 8 6 4 2 16 14 12 10 8 6 4 2 Spänning [V] Spänning [V] Kran / skiljerelä Startbatteri Servicebatteri Ström [A]
25
Laddning med DC/DC laddare
Laddning med DC/DC laddare. Laddspänningen optimeras efter batteriet temperatur. Därmed blir laddtiden minmal utan att batteriet överladdas. Generator- spänning = 13,8V 14,4V = fulladdat batteri 16 14 12 10 8 6 4 2 16 14 12 10 8 6 4 2 Spänning [V] Spänning [V] Pump eller DC/DC laddare Startbatteri Servicebatteri Ström [A]
26
CTEK D250S Dual och SmartPass
Lösning – och mer! CTEK D250S Dual och SmartPass Hög ström passerar SmartPass
27
CTEK D250S Dual och SmartPass
Lösning – och mer! CTEK D250S Dual och SmartPass Låg laddström igenom D250S DUAL.
28
CTEK D250S Dual och SmartPass
Lösning – och mer! CTEK D250S Dual och SmartPass Grön graf => minimerad laddningstid
29
Motorn igång. Ström från D250 Dual går till att ladda bodelsbatteriet.
Kritiska laster, direkt kopplade på batteriet. Charge Consume Flytta ickekritiska laster. SmartPass ser till att de försörjs av generatorn.
30
Motor avstängd. Consume Ström tas ifrån bodelsbatteriet.
31
Batterivakt! Bodelsbatteri och kritiska laster är skyddade.
Motor av. Bodelsbatteri djupurladdat. Bortkoppling av ickekritiska laster.
32
Solpanelen laddar alla batterierna!
Solpanelen laddar bodelsbatteriet och underhållsladdar startbatteriet. Charge Maintain Charge
33
Basic Electricity Onboard
STORE PRODUCERS USE LATER USE DIRECT CONSUMERS
34
Smartpass - The DC Manager
STORE USE DIRECT USE LATER PRODUCERS CONSUMERS
35
Ctek laddare, Minor 31
36
Landströmsystem
37
Säkerhet Med landströmsanslutning skall alla större metallföremål vara elektriskt anslutna med varandra och med skyddsjord i landströmsanläggningen. Anledningen är, att minska risken för olyckor som kan inträffa med skadad 230 V utrustning som blir spänningsförande. Nackdelen med denna jordförbindelse mellan alla metallföremål ombord är, att risken för galvanisk korrosion ökar mellan de föremål som är under vatten och som består av olika sorters metall.
38
Växelströmstransformator
39
Obalansspänning
40
Galvanisk korrosion
41
Galvanisk isolator (ZINC SAVER)
Fördelar: Enkel konstruktion Bilig Nackdelar: Skyddar till en begränsad spänning skillnad.
42
Isolationstransformator
Fördelar: Fulständigt skydd, vid stor spänningsskillnader. Nackdelar: Dyr Tung Begränsad effekt
43
Tack för er tid!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.