Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering"— Presentationens avskrift:

1 Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Maria Fahlén

2 Om presentationen Bakgrund
Förslaget från UNISIG Förslaget från Europeiska järnvägsbyrån (ERA) Synpunkter på förslaget från ERA Kommissionens förslag inför omröstningen i RISC Vad händer sen?

3 Bakgrund Krav på tillgänglighet/tillförlitlighet är en öppen punkt i TSD trafikstyrning och signalering Ofta förekommande driftstörningar som orsakas av fel i utrustning för trafikstyrning och signalering kommer att minska systemets säkerhet. För att undvika detta ska minimikrav för tillförlitlighet/tillgänglighet specificeras. Detta har tolkats som att tillgänglighetskravet ska gälla ”tillgänglighet för säkerhet”

4 Förslaget från UNISIG Antaganden i UNISIG:s utredning från december 2012 Farlig situation: En tågklarerare har mer än ett tåg utan fungerande tågskyddssystem inom sitt ansvarsområde Det tar i genomsnitt 1 h innan ett tåg utan fungerande tågskyddssystem hanterats, så att det inte längre är tågklarerarens ansvar En tågklarerare ansvarar i genomsnitt för 20 tåg samtidigt Den farliga situationen kan accepteras en gång vart tionde år för en enskild tågklarerare Resultat: MTBF (mean time between failures) för en enskild ombordutrustning ska vara mer än drifttimmar

5 Förslaget från ERA ERA:s förslag hösten 2013, baserat på UNISIG:s utredning ”operatörer” ska få nödvändig information för att skriva regler för situationer med trasigt tågskydds-/talkommunikationssystem tekniska filen för ett marksystem respektive ett ombordsystem ska innehålla beräknade tillgänglighets/tillförlitlighetsvärden MTBF (mean time between failures) för fel i en ETCS ombord-utrustning (”Isolation”-fel) ska vara mer än drifttimmar MTBF (mean time between failures) för fel i GSM-R ombord som förhindrar talkommunikation mellan förare och tågklarerare ska vara mer än drifttimmar högre banavgifter kan tas ut för fordon med låg MTBF

6 Synpunkter på förslaget från ERA
EIM avvisar kravnivån Tveksam legal möjlighet för infrastrukturförvaltare att ha högre banavgifter för fordon med låg MTBF Frankrike önskar MTBF på minst drifttimmar Tyskland önskar MTBF på minst drifttimmar Danmark önskar MTBF på minst drifttimmar Sverige önskar MTBF på minst drifttimmar Schweiz önskar MTBF på minst drifttimmar

7 Kommissionens förslag inför omröstning i RISC
Sifferkraven på ETCS ombord och på GSM-R ombord föreslås bli öppna punkter Krav på att det ska finnas information om systemens beräknade tillgänglighet i tekniska filen behålls

8 Vad händer sen? Nästa version av TSD trafikstyrning och signalering är planerad att utkomma i slutet av 2015 Till dess ges en ny möjlighet att hitta en kravnivå som det går att enas om

9 Kontakt Maria Fahlén


Ladda ner ppt "Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering"

Liknande presentationer


Google-annonser