Ladda ner presentationen
1
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare 08-429 03 24
Tyréns uppdragsstyrning, exempel på hur ett konsultföretag arbetar med kvalitetsfrågor Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
2
Kort presentation av Tyréns
Stiftelseägt företag Tyréns Byggkonsult AB och Tyréns Infrakonsult AB Totalt ca. 550 tekniska konsulter Finns från Umeå i norr till Malmö i söder, ca 20 orter.
3
Kort presentation av Tyréns
Tyréns Infrakonsult AB Kvalitetscertifierat juli 1998 Miljöcertifiering juli 2002 Tyréns Byggkonsult AB Kvalitetscertifiering maj 2002
4
Agenda Standarder Tyréns processer Uppdragsstyrning
Viktigaste punkterna i uppdragsstyrning Uppföljning och förbättringar av kvalitetsledningssystemet
5
Standarder Kvalitet ISO 9001:1994 ISO 9001:2000 Miljö ISO :1996
6
Ständiga förbättringar, återföring av erfarenheter
Ledningsprocesser Stödprocesser Medarbetare/ resurser, Ekonomi, IT, Personal, Marknad, Kvalitet/Miljö, och Intern service Uppdragsgivarnas krav och förväntningar Operativa processer Uppdrags resultat Ständiga förbättringar, återföring av erfarenheter Uppdragsgivarnas och egna erfarenheter återförs till kommande uppdrag
7
Uppdragsstyrning Identifiering av uppdrag/ kontraktsgenomgång
0 ORIENTERING 0.1 Allmänt 1 OMFATTNING 1.1 Allmänt 1.2 Uteslutningar 2 REFERENSER 3 TERMER OCH DEFINITIONER 4 LEDNINGSSYSTEM 4.1 Allmän beskrivning av systemet 4.2 Ledningssystemets dokumentation 5 LEDNINGENS ANSVAR 5.1 Ledningens åtagande 5.2 Fokus på uppdragsgivare 5.3 Kvalitetspolicy 5.4 Planering 5.5 Ansvar, befogenhet och kommunikation 5.6 Ledningens genomgång 6 HANTERING AV RESURSER 6.1 Tillhandahållande av resurser 6.2 Personalresurser 6.3 Hjälpmedel: lokaler, utrustning m.m. 6.4 Verksamhetsmiljö 7 PRODUKTFRAMTAGNING 7.1 Planering av framtagningsprocesser 7.2 Kundanknutna processer 7.3 Uppdragsstyrning 7.4 Inköp 7.5 Produktion av varor och utförande av tjänster 8 MÄTNING, ANALYS OCH FÖRBÄTTRING 8.1 Planering 8.2 Mätning och övervakning 8.3 Behandling av avvikelser 8.4 Analys av data 8.5 Förbättring Identifiering av uppdrag/ kontraktsgenomgång Planering Genomförande Kontroll och uppföljning
8
Viktigaste punkterna i uppdragsstyrning
9
Skriftlig överenskommelse
Överens om vad uppdraget går ut på!!! Skriftlig överenskommelse!!! Avtal: Beställning Kontrakt Uppdragsbekräftelse
10
Kvalitetsplan Kvalitetsplan i alla uppdrag Vanlig kvalitetsplan
Utökad kvalitetsplan
11
Uppdragspärm För att samla alla uppdragsadministrativa dokument
Standard för innehållsförteckning
12
Planering uppföljning
Planera och följa upp: Tid Resurs Ekonomi
13
Dagbok Dokumenteras allt av vikt som inte dokumenteras på annat ställe. Personlig dagbok Uppdragsdagbok Digital dagbok
14
Spårbarhet Handlingar/ dokument skall märkas med:
Uppdragnamn och uppdragsnummer Uppdragsgivarens namn Datum och ev. rev datum Dokumentnamn Person som upprättat dokumentet/ handlingen Logotyp Sökväg
15
Underkonsulter/ leverantörer
Använda välkända underkonsulter och leverantörer Leverantörsregister Skriftligt avtal med underkonsult
16
Internt startmöte Alla i uppdraget skall få en helhetsbild av uppdraget Alla skall veta vilka som arbetar i uppdraget Undvika informations- och kommunikationsmissar
17
Ändrings och tilläggsarbeten
Skriftligt, godkänd av beställaren !!
18
Avvikelser mot styrande dokument
Styrande dokument = I kontraktet överenskomna handlingar Avvikelser måste skriftligen godkännas av beställaren
19
Kontroll Mottagningskontroll Egenkontroll Slutkontroll
20
Slututvärdering Enkät Möte För att följa upp företagets kvalitetsmål:
Rätt tid Rätt pris Rätt kvalitet
21
Slututvärdering Kvaliten på det levererade resultatet
Kvalitetsplaneringen och kvalitetsuppföljningen Tidshållning Kompetens Fakturering och eventuella tillägg Priset Om vi bli tillfrågade/ rekommenderade för kommande uppdrag?
22
Sammanfattning - Uppdragsstyrning
Skriftlig överenskommelse Kvalitetsplan Uppdragspärm Planering och uppföljning Dagbok Spårbarhet av handlingar Välkända underkonsulter och leverantörer Internt startmöte Skriftliga uppdragsändringar Rapportera avvikelser mot styrande dokument Kontroll (mottagnings-, egen- och slutkontroll) Slututvärdering
23
Uppföljning Slututvärderingar Förbättringsrapporter
Interna och externa revisioner
24
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.