Ladda ner presentationen
1
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Elisabet Wartoft och Helena Belfrage, Suniweb 2011
7
Planen från början Vad tycker besökarna om webbplatsen?
Hur kan webben bli bättre? Tidigt experiment med sociala medier i liten skala Startade i maj 2009, vid lanseringen av Lnu.se
8
Användningscentrerat
mål uppgifter Innehåll, funktion tjänster Användare Skillnad på användningscentrerat och användarcentrerat Användningen och de krav den skapar är det viktiga Två huvudtekniker: personas och user stories Användningssituation 8
9
Vid Lnu:s lansering Enormt mycket tyckande om formen, utseendet på webben Kanal för alla sorters frågor – nya ”telefonväxeln”. Mycket mer än tyckande om webbplatsen Plats för att lufta irritation (inte minst från internt håll) Mycket cred för feedbackfunktionen
10
Ris…
11
…debatt
12
…debatt
13
…konstruktiva inlägg
14
och ros…
15
Sagt om ”Tyck till” internt
”När får vi lägga ner det här Tyck till egentligen... Det sliter hårt på våra medarbetare” Chef med personalansvar på KOM (sagt vid uppstart) ”Jag tokdiggar den här direktkontakten vi får med våra riktiga användare.” Utvecklare Lnu.se ”Härligt att det finns en kanal där vem som helst får komma till tals utan att det censureras.” Anställd på Lnu
16
Idag Innehållet idag: ofta konkreta frågor, ibland feedback:
Vilken dag börjar min kurs? Can I get admission? Hus P finns inte med på kartan? Trevlig artikel om projektet Jag tycker det är svårt att hitta…
17
Idag Vår hantering Några på KOM följer och svarar som regel, rullande schema Mailnotifieringar, som vi ibland skickar vidare Våra utvecklare följer i viss mån och svarar någon gång Vi har svarat på mycket, men inte på allt. I vissa fall för besökarna själva debatten. ”Tack för dina synpunkter”
18
I framtiden Idéer – byta namn – t ex ”Fråga oss”.
Mindre provocerande, öppnare för fler typer av frågor Utveckla rutiner …fler som svarar. Studerandeavdelningen? Infocenter (växel) Fler ytor – internwebb, studentwebb?
19
Teknik Vi köper tjänsten Kundo, månatlig hyra
Har integrerat den – enkel länk Notifieringar per mail till flera användare Man kan svara utan att ha konto
20
Statistik 3-4 frågor per vecka Ca 100 klick på Tyck till om dagen
Periodvis mycket, typiskt vid uppstart samt runt terminsstart Ofta lite
21
Kostnader Tid för manuell bevakning, max ett par timmar per vecka
Månadskostnad för forumet Integration på Lnu.se – liten utvecklingskostnad Svårt föra konstruktiva dialoger… Varumärke? Interna debatter förs externt – kostar kanske i förtroende?
22
Vinster En ”modern” kanal för inkommande frågor
En öppen kanal - visar att vi är öppna för dialog Vi har uppmärksammat och kunnat rätta många små fel Vi lär oss vad besökarna har problem med Vi kan guida besökare mer ”rätt” Vi kan med svaren koppla ihop en besökare med rätt kontakt internt, fortsatt dialog alltså istället för att tappa besökaren – more ”sticky” Vi kan svara en gång istället för många då svaren finns kvar på webben sökbara för andra besökare…
23
Frågor?
25
Övningar Planera för start av feedbackfunktion - vad behöver göras? - post-itlappar, 5-10/grupp - grov plan - tidslinje tillsammans Utmaningar och möjligheter med feedbackfunktion. Diskutera två och två.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.