Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnn-Charlotte Blomqvist
1
När du har synpunkter och frågor på vården/tandvården i Region Skåne
Patientnämnden En oberoende instans Daniel Landing 2012
2
1. Patientnämndens uppdrag
Tillvarata patientens rättigheter Öka patientsäkerheten och kvaliteten i vården Tar kontakter med vården Har dialog om lösningar Närstående kan få råd, stöd och svar på frågor Påverka politiska beslut inom hälso- och sjukvården 2012
3
Patientnämnden Består av ett kansli med: 1 Förvaltningschef
1 Kommunikatör 12 Handläggare: 1 handläggare/nämndsekreterare 1 Assistent En politisk förtroendevald nämnd 2012
4
Våra arbetsområden Patientärenden Informationsverksamhet
Lag om patientnämndsverksamhet (1998:1656) Patientärenden Informationsverksamhet Stödpersonsverksamhet 2012 1
5
2012
6
”Jag vill inte att andra ska drabbas av samma sak som jag ”
”Jag har ju försökt tala med personalen” ”Jag vill inte att andra ska drabbas av samma sak som jag ” ”Personalen tar mig inte på allvar” 2012
7
Patientnämndens kansli
Hur går det till? Patientnämndens kansli 29189 Kristianstad Anmälaren Patient/Anhörig 2012
8
Antal ärenden 2008 2009 2010 2011 3 395 3 385 3 301 3 819 2012 1
9
Vanligaste ärendekategorier
Diagnos och behandling 790 856 1018 Tillgänglighet och väntetid 600 511 503 Bemötande 304 323 396 Försäkringsfrågor 229 226 202 Intyg och journalfrågor 165 179 215 Information/Kommunikation 193 148 190 Medicinering 126 155 173 Provtagning/undersökning/ remiss 82 146 Patientavgifter 70 107 Omvårdnad 99 87 119 2012
10
2. Informationsverksamhet
Allmänheten Vårdinrättningar Vårdutbildningar m.fl 2012
11
3. Stödpersonsverksamheten
Patienter inom psykiatrisk tvångsvård och de som isoleras enl. smittskyddslagen, har rätt till en stödperson Utser, utbildar, handleder och arvoderar stödpersoner 2012
12
Vill du bli stödperson? Benno Eckhardt 040-33 69 13
Daniel Landing 2012
13
Gör patientnämndsverksamheten någon nytta?
2012
14
Mona Ridderheim Klinikchef
”Kliniken är ytterst tacksam för synpunkterna på given vård. Detta ger oss en viktig återkoppling till patienterna, hur vården upplevs och hur den kan bli bättre.” Mona Ridderheim Klinikchef 2012
15
Bra hjälp www.malmo.se/fortroendenamnden www.socialstyrelsen.se
2012
16
Tack! 2012
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.