Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mina sidor – inloggade tjänster
Mina sidor – inloggade tjänster Presentation på nätverksträff Niina Jurvelin
2
Vad är en e-tjänst i Göteborgs Stad?
Vad är en e-tjänst i Göteborgs Stad? Exempelvis: Anmälan, ansökan, förändring, felanmälan, sök m fl Enkelt formulär Tjänster som kommunicerar direkt med verksamhetssystem Appar
3
Webbstrategiskas roll
Webbstrategiskas roll Samordna service och e-tjänstutveckling Ta emot och bereda frågor kring e-tjänster och e-tjänstutveckling Stötta verksamheterna i förvaltningar och bolag i e-tjänstutveckling För enkla e-tjänster: förbereda underlag, göra beställningen och hantera kontakten med intraservice/utvecklingen. Följa med i hela processen. För avancerade e-tjänster: stötta projektledaren, syna kravställning och stötta i vägval
4
Finns ett enkelt handläggarstöd.
Enkel e-tjänst: Formulär utan koppling till verksamhetsstöd. Genererar mejl eller pdf:fil. Finns ett enkelt handläggarstöd. Bra för att digitalisera formulär. Underlättar för kunden samt informationsinhämtning. Bra start för att börja jobba med sina processer och rutiner Avancerad e-tjänst: Utvecklas och integreras mot verksamhetssystem. Följer arbetssätt och rutiner, del i processen från början till slut.
5
Mina sidor – inloggade tjänster
Mina sidor – inloggade tjänster Pågående abonnemang och kontinuerligt förhållande mellan kund och staden. Nås med e-legitimation, tex BankID men även andra och internationella e-ID. Avancerade e-tjänster kopplat till verksamhetssystem. (kanske möjligt m tjänster även utan verksamhetssystem – utreds nu)
6
Omvärldsanalys och trendspaning
Omvärldsanalys och trendspaning Folk vill ha det enkelt. Ett ställe att gå till med sina ärenden. Mobilt Tänk internetbank!
7
Vad vill vi med Mina sidor?
Vad vill vi med Mina sidor? Det naturliga navet för våra kunder/medborgare när de ska hantera sina tjänster hos staden.
8
Exempel på tjänster som finns idag
Exempel på tjänster som finns idag Vatten och avloppstjänster ÅVC-kort Båtplats Boendeparkering Försörjningsstöd Tjänster för gode män Länk till kulturskolans tjänst
9
Projekt under 2019 Behovsanalys staden (verksamhetsbehov)
Projekt under 2019 Behovsanalys staden (verksamhetsbehov) Kontinuerligt utveckla tjänster Förbättrad grafik och design Koncept för företagare (utredning)
10
Vilka tjänster har du i din verksamhet som platsar under mina sidor?
Mer info på intranätet! Hela staden – Externa digitala kanaler och tjänster: Stöd när du ska beställa e-tjänster och annan digital service Vilka tjänster har du i din verksamhet som platsar under mina sidor?
12
Säker digital post – Mina meddelanden
Säker digital post – Mina meddelanden Slagit brett, fler och fler myndigheter är påkopplade och fler och fler användare. Än så länge segt bland kommunerna, finns piloter. Sveriges Kommuner och Landsting trycker på – mål att i alla fall stora kommunerna skulle varit med redan förra året. Webbstrategiska i samarbete med Intraservice gör utredning/förstudie som ska resultera i beslutsunderlag i år.
13
Förslag: integrera meddelandefunktion med Mina sidor Fördelar:
I tjänsteplan IT nästa år finns äskat medel för utveckling. Inget beslutat än! Förslag: integrera meddelandefunktion med Mina sidor Fördelar: envägskommunikation kan bli tvåvägskommunikation. Kunden kan själv välja hur hen vill bli kontaktad – e-post, sms, brev, säker digitalt meddelande.
14
Vad ska ni/verksamheterna göra under tiden?
Vad ska ni/verksamheterna göra under tiden? KoM Tar fram stöd och beslut hur verksamheterna ska/kan agera vad gäller certifikat, FKU, avtal osv. Viktigt att inte binda upp sig på för lång tid utan max 1 år med option att förlänga. Fundera på… vilka utskick gör ni idag som istället kan bli säker digital post?
15
”Jag behöver hjälp, råd och stöd!”
”Jag behöver hjälp, råd och stöd!”
16
Webbstrategiska verksamheten
Webbstrategiska verksamheten Konsument- och medborgarservice, Göteborgs Stad Niina Jurvelin
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.