Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avVicente Giménez
1
Invånarnas resa genom vården blir enklare genom att både Västra Götalandsregionen och alla de 49 kommunerna deltar i arbetet VästKom och kommunalförbunden har engagerat sig i arbetet på uppdrag av kommunerna. Utgångspunkten är att genom att vi arbetar tillsammans, aktörer som på olika sätt är involverade när barn, unga, vuxna och äldre behöver stöd, vård och omsorg eller har andra uppdrag kring enskildas hälsa. Så blir det enklare att vara invånare. Arbetet sker i samverkan mellan VGR och alla de 49 kommunerna i Västra Götaland. VGR har genomfört upphandlingen för egen räkning och på uppdrag av kommunerna som lämnat fullmakt till VGR att upphandla systemet även för dem. Det kan komma att se olika ut i olika kommuner vilka delar av Millennium man kommer att ansluta till.
2
Tillsammans skapar vi Framtidens vårdinformationsmiljö till nytta för invånaren
Borås , Uddevalla , Skövde och Göteborg
3
AGENDA Göteborg Till nytta för invånaren i Västra Götaland
AGENDA Göteborg Till nytta för invånaren i Västra Götaland Karl Fors VästKom Pernilla Molin Nord VGR, avtalsansvarig VGR Erbjudandet, Lena Ström VGR Stöd från kommunalförbunden Dialog och sedan FIKA ca kl 10 Hur bygger vi lösningen? Lena Hagelin VGR Stöd i implementering, Haris Borovac Cerner Dialog Informatik –strukturerad information som möjliggör informationsdelning. Louise Fernholm, Ingrid Svensson VGR och Jenny Edvarsson VästKom Målgrupp: kommunernas utsedda Kontaktpersoner FVM
4
Hantering av frågor idag
Via menti När vi pausar för frågor De frågor vi inte hinner besvara under mötet kommer ni få svar på senare. Skicka nya frågor till efter mötet. Tidigare frågor hittar ni på Vårdgivarwebben Kommun
5
Karl Fors -till nytta för invånaren
6
Till nytta för invånaren Pernilla Molin VGR Borås, Göteborg Christoffer Rydén, Fyrbodal Ragnar Lindblad, VGR Skövde
7
”Det här är den största förändringen som gjorts i vården sedan Västra Götalandsregionen bildades”
Ann-Sofi Lodin, regiondirektör ”Option 1 är den informationsdelning vi verkligen behöver för att kunna samarbeta kring patienten och den information som går mellan huvudmännen” Thomas Jungbeck, direktör VästKom En påminnelse om hur stor satsningen på framtidens vårdinformationsmiljö är. Citatet är från när avtalet skrevs under mellan VGR och Cerner efter en lång process med upphandling, anbud, utvärderingar mm. Hösten Efter mer än 20 år som region (VGR bildades vid årsskiftet 1999, efter valet 1998) får vi nu för första gången en gemensam vårdinformationsmiljö, med bland annat ett gemensamt journalsystem.
8
Från pappersarbete till patientarbete
Mindre tid till att leta information, faxa och dubbeldokumentera Modernt IT-stöd förenklar och frigör tid för patientarbete Vården blir mer tillgänglig och patient-säkerheten stärks Invånarnas resa genom vården blir enklare genom att både Västra Götalandsregionen och alla de 49 kommunerna arbetar tillsammans. Nu kan vi i Västra Götaland skapa en modern vårdinformationsmiljö som ger invånarna en tillgänglig hälso- och sjukvård med hög kvalitet och stor delaktighet. Invånarnas resa genom vården blir enklare genom att både Västra Götalandsregionen och alla de 49 kommunerna arbetar tillsammans Budskap för varför vi är här idag. Resan är inte enkelt. Vi har arbetet med upphandling, nytt system Millenium, nu ett erbjudande, Från pappersarbete till patientarbete Vi gör det för våra invånare i länet. Vi gör det för att våra medarbetare inte ska behöva lägga tid på att leta information, faxa och ringa. Vi gör det för att utveckla kunskap. Ny teknik och nya arbetssätt ska förenkla och frigöra tid för arbete som gynnar patienterna. Då blir vården mer tillgänglig för invånarna och patientsäkerheten stärks. FVM är en stor och viktig digitaliseringssatsning som kommer att påverka alla som arbetar med hälsa, vård och omsorg i Västra Götaland.
9
Upphandlingen Upphandlingen har skett genom konkurrenspräglad dialog och har pågått sedan 2017 Förfrågningsunderlaget är på sidor och väger 25 kg! Förfrågningsunderlaget består av krav. Anbuden är utvärderade utifrån utvärderingskriterier. 1 500 medarbetare har varit involverade i upphandlingsprocessen.
10
VGR:s avtal med Cerner Avtalet består av ett huvudavtal som i sin tur har 27 bilagor. Till dessa bilagor tillkommer också en rad underbilagor. Omfattningen av avtalet är ca sidor.
11
Kort om avtalet intentioner:
VGR köper inte bara systemet Millenium av Cerner utan Cerner tar också på sig ett mycket långtgående helhetsansvar för att VGR uppnår den funktionalitet som förväntas av lösningen. Cerner har i sitt anbud presenterat en metod för att implementera systemet och Cerner ansvara för att den genomförs enligt anbud och avtal. För att uppnå målet med lösningen krävs ett nära samarbete mellan Cerner, VGR och andra avtalsparter.
12
Utmaningar: Lagar och regler som styr hantering av patientdata - PLD och moln
Regeringen beslutade vid regeringssammanträde den 27 juni 2019 om att en Översyn av vissa frågor som rör personuppgiftshantering i socialtjänst-och hälso-och sjukvårdsverksamhet ska göras. SKL och SKL:s bolag Inera AB arbetar med att ta fram vägledningar som stöd för analys av vilka typer av information som kommuner och regioner kan hantera i molntjänster.
13
Erbjudandet Lena Ström – projektledare KommunSamordning FVM
14
Erbjudandet 2 brev till kommunernas officiella brevlåda: Avropa optioner om gemensamt IT-stöd hälso-och sjukvård VG 12 juni – Millennium (del 1) 14 augusti – Millenniumtjänsten (del 2)
15
Tre avtal + tre parter = partnerskap 10 + 4 år
Vem Vad När betala Millennium (kommunstorlek och antal avropade optioner) Cerner Licensavgift vid avrop Underhåll och Support vid driftstart i respektive utrullningsområde Implementeringsersättning (konsulttjänster vid införandet) löpande månaden efter utförda tjänster Millenniumtjänsten (antal användare) VGR Support, förvaltning och drift Licens 3:e linjens support ”Ersättning underhåll och Support” Implementerinsersättning Millennium Kommunstorlek och antal avropade optioner Kostnader framgår av Avtal avrop Cerner 2:a linjens support Förvaltning Millenniumtjänsten Antal användare av Millennium Kostnader framgår av drift- och förvaltningsavtal VGR (samverkansformer och ansvarsfördelning gentemot Cerner) Samverkansavtal VGR – VGK Drift 1:a linjens support SuperUsers Klientlicenser Övrig infrastruktur Kommuner
16
Millennium funktionella beskrivningar i form av filmer:
Option 1 Informationsutbyte (Ersätter SAMSA) Option 2 Elevhälsa Option 3 Kommunal hälso-och sjukvård Stöd till kommunernas elevhälsoteam Länk till 4 filmer (ca 4 tim) eller beskrivning av de tre optionerna
17
Millenniumtjänsten (VGR – VGK)
Drift- och förvaltning till självkostnad VGRs faktiska kostnad Pris per användare Årlig översyn oktober 2019 Q1 2020 före driftstart
18
Beräkningsmodell kostnadsuträkning Millenniumtjänsten Utgångspunkt: Självkostnadsprincip, kommunanvändare ( i upphandlingen) Hur räknar vi självkostnad, på vad? Prata om innehållet i den gröna rutan! Beräkningsmodellen baseras idag på att kostnaden (självkostnad kommuner) fördelas på 19 500 användare, dvs de uppgifter kommunerna lämnat via den enkät som gick ut i juni I avtalet med Cerner uppskattades antalet användare till 24 000. Baserat på kommunernas nya uppgifter har VGR gjort en beräkning på vilken infrastruktur (fortfarande rent hypotetiskt) som behövs för lösningen och på så sätt uppdaterat självkostnaden för kommunerna.
19
Samverkansorgan beslut nya behov
Samverkansformer Ansvarsfördelning Samverkansorgan beslut nya behov
20
De olika avtalen som utgör erbjudandet
15 oktober De olika avtalen som utgör erbjudandet Senast 26 november 2019 Inför driftstart i respektive kommun Avrop option1-3 avtal mellan kommunen och Cerner Samverkansavtal mellan kommunen och VGR Drift- och förvaltningsavtal mellan kommunen och VGR
21
Vårdgivarwebben för fortsatt kommunikation På VGR:s webbplats Vårdgivarwebben finns material kopplat till optionserbjudandet samlat. Det är också här nytt material om erbjudandet kommer att publiceras Kommunala optioner inom FVM Visa live var man hittar filmerna. Dold sida Nytt dokument på begära publiceras inom kort ”beskrivning av funktionerna i Cerners tre optionsfilmer” På VGR:s webbplats Vårdgivarwebben finns material kopplat till optionserbjudandet samlat. Det är också här nytt material om erbjudandet kommer att publiceras. Materialet finns på sidan Underlag för beslut om kommunala optioner inom FVM och innehåller information om: o erbjudandet o innehållet i optionerna o tidplanen o kommande informationsmöten och andra aktiviteter o kontaktuppgifter o frågor och svar Länk till sidan: Underlag för beslut om kommunala optioner inom FVM. Eftersom denna sida främst vänder sig till kommunerna inför avrop av optioner är den är inte synlig i menyer på Vårdgivarwebben. Utöver det finns en allmän sida med övergripande information om det unika samarbetet mellan VGR och kommunerna om framtidens vårdinformationsmiljö. Sidan vänder sig till alla intresserade och är synlig i vänstermenyn under rubriken Uppdrag och avtal på Vårdgivarwebben. Länk till sidan: Kommunala optioner inom FVM.
22
Nyfiken på mer? Dialogforum Webbutbildning Vardpodden.podbean.com
Öppet Forum fredagar Öppet Forum #teknik tisdagar 9-11 Webbutbildning vgregion.se/utbildningfvm Vardpodden.podbean.com #9 FVM ett jobbigt införande med enorma möjligheter #11 AI i vården ska hitta nya mönster Informationsträffar erbjudandet (uppdateras successivt) Tidigare genomförda aktiviteter (filmade) Genomgång erbjudandet 26/6 och 15/8 Avtalsgenomgång 26/8 Hälso- och sjukvårdsinformation ska alltid vara tillgänglig för dem som behöver den Det ska bli enklare att vara invånare, patient, medarbetare Det ska finnas nya möjligheter för patienten att bidra med information och vara delaktig Då krävs nya arbetssätt och en gemensam vårdinformationsmiljö Millennium införs i hälso- och sjukvården i etapper En tid innan de olika områdena går över till Millennium utbildas alla medarbetare. Utbildningen sker i respektive förvaltning. Programmet FVM tar fram en regiongemensam struktur för genomförandet. Utöver utbildningen i Millennium kommer det under tiden fram till införandet att finnas utbildningar och kompetensutveckling som ska underlätta övergången till Millennium och förändringar av arbetssätt. Webbutbildningen ”Framtidens vårdinformationsmiljö” är ett exempel på detta. Utbildningen riktar sig till alla medarbetare och kan också användas av chefer som underlag för diskussion på arbetsplatsen om dessa frågor, vilka möjligheter som kommer med FVM och vad arbetsplatsen behöver jobba vidare med. Mer information finns på FVM:s sidor på Vårdskiftet: vgregion.se/utbildningfvm, där man också hittar länken till utbildningen som ligger på VGR:s lärplattform. Det finns bland annat ett chefsmaterial som stöd för diskussion på arbetsplatsen om de frågor som ingår i utbildningen
23
Stöd från kommunalförbunden Lars-Olof Lindblad, Curt-Göran Crantz, Adam Krantz, Rosanna Björklund
24
Stöd i analysprocessen för de kommunala optionerna från FVM-projektet Hösten 2019
25
Beslutsprocessen i kommunen
Senast 26/11 12/6 14/8 Metodstöd i Nyttoanalys från Kommunalförbunden. Mall för option1 och 3 levererad på VästKoms hemsida 9/9 Mall för Option 2 elevhälsa finns på VästKoms hemsida 13/9 Det första erbjudandet nådde kommunerna den 12/6. Detta innehöll priser för: Licenskostnad, Support/drift, Implementeringsersättning. För Cerners räkning. Med i detta utskick var även samverkansmodellen. Det andra erbjudandet nådde kommunerna den 14/8. Detta innehöll åtagande och priser för: drift, förvaltning och support från VGR.
26
Förberedande gemensamma analyser
Kommunalförbunden har fått i uppdrag att hjälpa kommunerna att göra analys av optionerna i FVM-projektet. Detta har genomförts vid 3 workshops (en för varje option) utifrån ett metodstöd för nyttoanalys för att gemensamt identifiera och bedöma nyttor, risker, förutsättningar mm. för optionerna Deltagare har varit kunniga verksamhetsföreträdare inom respektive område. Kommunalförbunden har fått i uppdrag att hjälpa 49K att göra nyttoanalys av erbjudandena från FVM-projektet. Detta har genomförts genom att bjuda in intresserade och kunniga verksamhetsföreträdare till 3 olika ws. Tanken är att sammanställa ett gemensamt framtaget material, som respektive kommun måste sätta sig in i och komplettera med sina förutsättningar och därefter göra sin egna analys. Det framtagna materialet är alltså ingen rekommendation, utan endast en hjälp att komma igång och struktur för att göra nyttoanalysen på hemmaplan. 11/28/2019
27
Förberedande gemensamma analyser
Syfte med Workshopparna: Att sammanställa ett material och analysmall, som respektive kommun kan använda och komplettera med sina förutsättningar och därefter göra sin analys. Det framtagna materialet är alltså ingen rekommendation, utan en samlad bild av gemensamma analyser. Varje kommun utgår därefter från egna förutsättningar och anpassar analysresultatet som en hjälp till framtagande av ett beslutsunderlag. Kommunalförbunden har fått i uppdrag att hjälpa 49kommuner att göra nyttoanalys av erbjudandena från FVM-projektet. Detta har genomförts genom att bjuda in intresserade och kunniga verksamhetsföreträdare till 3 olika ws. Tanken är att sammanställa ett gemensamt framtaget material, som respektive kommun måste sätta sig in i och komplettera med sina förutsättningar och därefter göra sin egna analys. Det framtagna materialet är alltså ingen rekommendation, utan endast en hjälp att komma igång och struktur för att göra nyttoanalysen på hemmaplan. 11/28/2019
28
Hitta information om metodstöd
Resultatet av workshoparna från option1 och option 3 finns redan 9 september på VästKoms hemsida Resultatet för option 2 elevhälsa kommer på fredag. . Genomgång av mallen för nyttoanalys sker på fredag ett onlinemöte. Resultatet levereras som en 3-stegsraket, mall – genomgång – stöd i egna analysen Därefter får den egna analysen i kommunen ta vid
29
Kommande händelser… .
30
Hur jobbar vi med frågan i kommunalförbunden?
Stöd genom sammanhållna diskussioner (pågår) Stöd genom skapande av dialog/arbetsytor (under bearbetning) Fortsatta önskemål? Kontakta oss gärna! Sammanhållna diskussioner förs inom kommunalförbundens olika nätverk och kommunikationsstrukturer, både på tjänstemannanivå och politisk nivå. Vi ser behov/möjligheter att skapa dialog/arbetsytor för kommunerna att mötas kring i arbetet med diskussion kring beslut, alternativt implementering. Här diskuterar vi just nu under vilka former, när och för vilka målgrupper. Återkommer med mer information framöver. Har du/ni förslag på ytterligare aktiviteter eller har ni en fråga ni önskar skicka med oss? Ring eller maila oss gärna så tittar på vi på detta så snart vi kan!
31
eSamordnare i kommunalförbunden
Adam Krantz, Utvecklingsledare eHälsa Robin Ahlm, Processtöd eHälsa Lars-Olof Lindblad Rosanna Björklund Curt-Göran Crantz
32
Frågor och nätverka! - men med vem?
Pernilla Molin Nord avtal Lena Hagelin om upphandlingen, krav inom vård och behandling, imlementering Lena Ström John Petersson Louise Fernholm Ingrid Svensson Solveig Högberg Jenny Edvardsson Carina Arvidsson Fredrik Johnsson Ann-Charlotte Klarén
33
Hur bygger och implementerar vi lösningen
Hur bygger och implementerar vi lösningen? Malin Alving VGR, Borås, Fyrbodal, Skövde Lena Hagelin VGR, Göteborg Hur går det till när vi designar, bygger och implementerar lösningen?
34
VGR:s egen styrning Regionstyrelsen Delar av programmet som styrs tillsammans med Cerner Digitaliseringsberedningen Koncernledning Hälso- och sjukvård Projekt som styrs eller representeras av externa intressenter kommun FVM Programstyrgrupp Referensgrupper FVM Beredning Facklig referensgrupp FVM Programledning FVM Objektägargrupp FVM Arbetsutskott Programkontor FVM Klinisk Ledning Support & förvaltning FVM Teknisk Ledning Implementering Standardisering & Kliniskt innehåll Test Infrastruktur & Drift Lokal implementering Informatik Utbildning Målarkitektur Kommuner Migrering Integration Privata vårdgivare Först behövs en organisation där arbetet är fördelat i olika projekt. Organisation och styrning ska skapa förutsättningar för ett gott samarbete mellan VGR och kommunerna i Västra Götaland. Programmets styrgrupp ansvarar för alla övergripande beslut under programmets olika faser. I bilden nedan anger blå färg de delar av programmet som styrs tillsammans med Cerner, grå färg är regionens egen styrning och de ljusblå är parallella projekt som styrs av andra aktörer men samordnas av FVM Utveckling GIP
35
Faser och utrullning Initiera Regional design Driftsättning Utrullning
APPENDIX Faser och utrullning 2019 2020 2021 2022 2023 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Initiera Regional design Driftsättning Utrullning Primärvård Södra området Västra området Primärvård Östra området Primärvård Sedan finns ett koncept om faser och utrullning av lösningen på de olika områdena, vilket visas översiktligt i denna bild. Beslut 26 september om att första driftsstart flyttas fram ett år. Det innebär inte att hela tidplanen flyttas fram. Norra området Primärvård Förberedande aktiviteter – design, test, datamigrering etc. Regional design Slutanvändarutbildning Stabilisering och utvärdering Go live
36
Regional design och första utrullning
2019 2020 2021 Aug Okt Dec Jan Mar Maj Jul Sep Nov Dec Jan Mar Maj Jul Aug Regional design Driftsättning Nulägesanalys Design och konfiguration Test Utbildning Produktionssättning (Go live) Den regionala designen består av en kortare nulägesanalys och en längre fas för design och konfiguration.
38
Verksamhetsexperter designar Millennium
Workstreamledare Heltidsverksamhetsexpert Deltidsverksamhetsexpert Fördelar Bereder designsessioner och konsulterar grupper vid behov Blandad grupp i designsession, beslut tas, eller… …konsulterar grupper vid behov Input inkorporeras och beslut tas Bred förankring och representation Många perspektiv Nära expertstöd för workstream-ledare Bättre möjlighet till förberedelser och efterarbete Nära tillgång till kontaktnät Referens- grupper Andra verksamh etsexpert- grupper Referens- grupper Andra verksamh etsexpert- grupper En bemanning av verksamhetsexperter för att få de mest lämpade personerna som tillsammans med VGR tar fram den gemensamma lösningen med patienten i fokus. Heltidsverksamhetsexperter har samma mandat i standardiserings-och design beslut som deltidsverksamhetsexperter
39
Implementationsprocessen Upprepas för varje införande
utökad support till slutanvändarna inför, under och efter produktionssättningen (go live) APPENDIX: FÖRDJUPNING LOKAL IMPLEMENTERING Implementationsprocessen Upprepas för varje införande Design, bygga, testa Utbildning Go Live & support Utvärdera & optimera Fokus på skillnader och lokalisering av regional- konfiguration Datamigrering och test Period på ca 9 månader innan Go Live Utbildning ca 8 veckor innan Go Live Utökad support till slut- användarna före, under och efter Go Live. Support startar minst 2 veckor innan Go Live Floor walkers i en period om 6 veckor Funktion för användar- frågor i en period om 2 månader Utvärdering och acceptans-godkännande efter 3 månader Processen för utrullning. Gateway enligt Cerners metod
40
Lokala kommunala implementeringsprojekt
De lokala kommunala implementeringsprojekten i mottagarorganisationerna ansvarar för att säkra planen för övergång till den nya vårdinformationsmiljö, samt genomförandet i den egna organisationen. De lokala implementeringsprojekten har till uppgift att leda införandet av optioner i den egna organisationen säkra plan för att minimera produktionsstörning vid driftsättning införa standardiserade processer och tillhörande arbetssätt ansvara för den förändringsprocess som är nödvändig och som krävs för att realisera nyttan av den nya vårdinformationsmiljön utbilda samtliga medarbetare i kärnsystemet säkra intressenthantering och kommunikation ansvara för att etablera integrationer och samverkan med övrig infrastruktur Under implementeringsfasen kommer det att krävas en utbyggd lokal struktur inom verksamheten, med en implementeringsansvarig (projektledare) hos varje kommun.
41
Haris Borovac - Cerner
42
Kommunala optioner Genomgång Cerner
43
Cerner idag 400+ 5 900+ 662 000 LÄKARE 14 300+ 3 400+ 27 000 Läkar-
mottagningar 5 900+ SJUKHUS Användare – fler än LÄKARE och icke läkare ANSTÄLLDA 400+ 3 400+ Hemsjukvård & särskilt boende PATENT I VÄRLDEN MER ÄN Installationer på fler än 27 000 VÅRDENHETER i 35+ LÄNDER AVKASTNING KUMULATIV R&D INVESTERING SJUKHUSKUNDER ÖPPENVÅRDSKUNDER With health information technology at our core, we employ some of the world’s most talented software engineers, developers and clinicians to ensure the solutions we create for you are consistently state-of-the-art. Today, with over 27,000 associates, Cerner is the world’s largest publicly-traded health IT company. Our 2017 revenue was $5.1 billion and we attribute much of our success to over 35 years of creating solutions for some of health care’s toughest challenges.
44
Cerner Sverige Stockholm Göteborg Lund
45
As a single integrated technology and service provider with the broadest portfolio of solutions and services, we can offer a predictable total cost of ownership. Cerner provides this broad range of services in-house1 to make your experience of implementing and managing our solutions more accessible and cost effective. It all starts with one enterprise EHR - Cerner’s core clinical and financial systems have always been developed in-house. Through our company’s 37 year history we’ve transitioned from departmental solutions to our first integrated Classic platform and now to the contemporary Cerner Millennium platform. The core of all platforms is/has been/will be developed in-house at Cerner, meaning that all components of the EHR are fully integrated. Model experience – Cerner offers our clients a “best practice” resource to optimize you system exactly to your needs and specifications. Fixed Fee Implementation – Cerner frequently proposes a fixed-fee, value-based implementation in order to give a predictable model of full costs associated with implementing this solution. In days where there are many stories of like projects going over-budget, Cerner clients can feel confident that their implementation costs won’t creep out of control. Management of 3rd party solutions – Managing 3rd party relationships and solutions during an EHR implementation can be overwhelming , which is why Cerner strives to serve as the sole point of contact in bringing the disparate relationships together. Our proposal includes more of the 3rd party vendors and solutions, providing you with a more complete pricing picture up front. During the installation, Cerner works to streamline the communications with third parties in order to alleviate the amount of back and forth. Physician + revenue service level agreements – Cerner knows that ensuring financial stability and physician satisfaction are key components of any project. Cerner can include service level agreements (SLAs) as a guarantee around our commitment to ensuring client success. Physician SLAs based on physician adoption, as a key factor in success of these projects can really be determined by how the physicians are using it. Revenue cycle SLAs are typically based on days in accounts receivable (AR). Client service team – Cerner will commit the right support to ensure the EHR is optimized and meeting your needs. Enabling collaboration – Cerner clients around the world do amazing things every day. We want to give all clients a chance to learn from one another. That’s why we have created our annual Cerner Health Conference, special interest groups, councils and other events to give clients an opportunity to connect and learn from one another. Since we can’t be together all the time, we created our uCern platform to give clients an opportunity to connect from across the street or around the world at any time. We also support collaboration in the technology space, and support a wide variety of interoperability initiatives, including integration through SMART on FHIR. Aligned Business Objectives - We offer a business model that aligns with your core strategies, so you pay for the value you receive. We’ll measure before, during and after implementation to ensure our solutions and services are helping you meet your objectives. _______________________________________________________________________________ 1The following in-house services enable health care organizations to form a relationship where you can receive maximum value: Core Services (i.e. Client Care, SolutionWorks, Immediate Response Center (IRC), Consumer Support) Professional Services (i.e. Implementation, Regulatory, Optimization, End-user training, Adoption, DeviceWorks, Technology Delivery Center, ERP) Managed Services (i.e. Upgrade Center, Application Management Services (AMS), Cerner Connect Tier Help Desk, Operational Management Services (OMS)) Remote Hosted (i.e. Remote Hosting Option (RHO), Managed Technology Offering (MTO), Disaster Recovery) Cloud Services (i.e. Skybox, Population Health) Revenue Management (i.e. RevWorks) IT Management (i.e. ITWorks)
46
Implementeringsprojekt - metodik
47
Implementeringsprojekt - metodik
48
Prismodell Licensavgifter Konsulttjänster implementering
Timdebitering, löpande räkning Support- och underhållsavgifter Baserat på krav i upphandlingen och då kända fakta Bilaga 13 pris kommuner
49
Prismodell Stor kommun Mellanstor kommun Liten kommun
Uträkning baserad på uppdelning i tre olika kategorier Stor kommun Mellanstor kommun Liten kommun
50
Prismodell Utfall: Stor kommun > 50 000
Nyckel – antal invånare Stor kommun > Mellanstor kommun – Liten kommun < Utfall: Stor kommun 6 st , 54% Mellanstor kommun 17 st, 31% Liten kommun 26 st, 16%
51
Prismodell Konsulttjänster
Debitering på löpande räkning Timpris 858 kr/timme Estimat baserat på en hel del okända variabler Okänt hur många kommuner ska vara med på respektive option Bara den faktiska tiden debiteras
52
Prismodell Konsulttjänster Aktiviteter, några exempel:
Genomgång av dagens arbetsflöden och arbetssätt, informationshantering mm Design av nya arbetsflöden i Cerners verktyg, gemensamma arbetssätt, kodlistor, informatik mm Konfiguration av systemet utifrån de designade flöden Test Utbildningsstöd Stöd under driftsättning Stöd efter driftsättning (Hype Care/early life support)
53
Prismodell Konsulttjänster, hur man kan påverka
Vara delaktiga i arbetet Utse representanter till arbetsgrupper Skapa forum med beslutsmandat ihop med andra kommuner och VGR Designbeslut
54
JENNY EDVARDSSON & LOUISE FERNHOLM
INFORMATIK - strukturerad information - som möjliggör informationsdelning JENNY EDVARDSSON & LOUISE FERNHOLM Fyll i Kategori och Projektdeltagare
55
VILKA ÄR VI Louise Fernholm: bitr. projektledare för informatik
Jenny Edvardsson: VästKom, sjuksköterska och informatiker Ingrid Svensson: FVM kommunal samordning Projekt för informatik inom vård och omsorg i Västra Götaland. Vi är ca. 30 personer med olika kompetenser sedan den 19 augusti 2019. Ni hittar oss på Bergfotsgatan i Mölndal tillsammans med resterande projekt inom FVM Informatikprojektet – Projekt för informatik inom vård och omsorg i Västra Götaland.
56
KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN…
INFORMATIK KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN… Läkemedelslista, Ordinationshandling/Ordinationsunderlag Medicinlista, Delningsunderlag, Dosrecept. M.fl. En del i arbetet vi gör är att komma fram till ett begrepp, med en definition som gäller för alla. Många kanske funderar på vad detta är….
57
DET BLI LITE FEL IBLAND ÄVEN OM MAN MENADE RÄTT..
INFORMATIK DET BLI LITE FEL IBLAND ÄVEN OM MAN MENADE RÄTT.. En dator har inte lika lätt att förstå - vad vi egentligen menade med informationen
58
FVM:S EFFEKTMÅL För invånaren För medarbetaren
INFORMATIK FVM:S EFFEKTMÅL För invånaren Tillgång till information, var man än befinner sig En hälso- och sjukvård som minns dig För medarbetaren Mindre administration, mer tid för patientarbete Lättare att införa nya behandlingsriktlinjer Ökad relevans och kvalitet på data Prata kort om alla våra effektmål. – vi kan inte uppnå ett enda utan informatik. FVM:s effektmål - För invånaren Tillgång till information Invånaren ska enkelt kunna ta del av sin vårdinformation var man än befinner sig - såväl hemma som på jobbet eller på bussen. Det ska bli enklare för invånare och patienter att kommunicera med hälso- och sjukvården och kunna bidra med information om sig själva och sin hälsa. Möjligheterna för patienten att vara delaktig i sin hälso- och sjukvård ökar och gör det enklare att kunna ta ansvar för sin egen hälsa. En hälso- och sjukvård som minns dig I den nya vårdinformationsmiljön kommer all patientinformation att vara samlad i en gemensam lösning. Information som uppgivits vid tidigare kontakter med vården finns tillgänglig och behöver inte upprepas av vare sig patient eller vårdpersonal. För medarbetare i vården Förhöjd funktionalitet Genom större samverkan mellan hälso- och sjukvårdens aktörer, snabbare åtkomst till den information man behöver vid varje givet tillfälle och förbättrade tekniska stöd, ska det nu bli lättare att arbeta i hälso- och sjukvården. Mindre administrativt merjobb, mer tid för patientarbete Den nya vårdinformationsmiljön ger möjlighet till effektivare flöden och resursutnyttjande. Det blir minskad dubbeldokumentation och eliminering av kompensatoriska arbetsuppgifter. Systemet nås via en inloggning, och ger en överblick över vad som tidigare dokumenterats (om exempelvis allergier, tidigare sjukdomar, läkemedel, hereditet, osv.). Det tar bort behovet att skriva om noteringar som redan gjorts.
59
INFORMATIKPROJEKTETS UPPDRAG
Föreslå organisation för informatik inom vård och omsorg i Västra Götaland Skapa en gemensam Informations arkitektur Stödja införandet av Millennium Skapa en strategi för kommunikation om Informatik i VGR Upprätta samverkan för informatik mellan VGR och VGK INFORMATIK INFORMATIKPROJEKTETS UPPDRAG Informatik uppdraget är att skapa struktur på den information som verksamheten är i behov utav. Vårt ansvar är inte att se till att fylla informationen med innehåll. Utan vi ska se till att det blir rätt struktur på den informationen vi hanterar så att vi lättare kan dela och återanvända informationen. Vi ska ta fram en organisation som ser till att efterleva och förvalta strukturen. Framförallt upprätta en samverkan mellan VGR och VGK
60
PERSON – ”En mänsklig individ”
INFORMATIK PERSON – ”En mänsklig individ” ADRESS Gata Gatunummer postnummer postort NAMN Förnamn Mellannamn Efternamn PERSON Person_ID: Namn: Adress: ORGANSIATION Organisations_ID: Bolagsnamn: Vårdenhet: BRUKARE Person: Vårdgivare: Anamnes: MEDARBETARE Organisation: HSA_ID: Allt börjar med ett gemensamt språk. När du ska beskriva en Person, behöver du veta, vad en Person är (definitionen) och vilka egenskaper (attribut) en Person har. Så oavsett om det är en Medarbetare, Elev, Patient eller Brukare Så är strukturen för informationen densamma och dokumenteras på samma sätt. De olika delarna kan kombineras för att skapa olika informationsmängder. Det börjar med ett gemensamt språk. Semantiken. Så att vid utbyte av information ska informationen förstås och avse samma sak oavsett system och organisatoriska gränser. Det gäller både vid informationsutbyte inom och mellan system, personer och organisationer. Vi ser till att strukturen är samma, men vi bestämmer inte innehållet i informationen.
61
VARFÖR STRUKTURERAD INFORMATION?
INFORMATIK VARFÖR STRUKTURERAD INFORMATION? Med en gemensam struktur på vår information har vi möjlighet att se och dela information. Vi har äntligen möjlighet att göra information tillförlitlig och tillgänglig för den som behöver den när de behöver den. Utöver det får vi även möjligheten att följa orsakerna till att människor: söker vård eller omsorg, vilka åtgärder som görs, hur vanliga och hur spridda olika sjukdomar är och vilka resultat vård och behandling eller andra insatser ger Strukturerad information inom vården är därför en förutsättning för att bättre beskriva, forska, följa upp och förbättra vården.
62
INFORMATIK- PROJEKTETS MANDAT
Innehar mandat att bedriva regionalt informatikarbete inom vård och omsorg. Vårt mandat är att säkerställa interoperabilitet i hela den informationsmiljö som Millennium är en del av. Informatikprojektet innehar mandat att göra strategiska vägval inom domänen informationsarkitektur i samråd med aktuell leverantör av Millennium och i linje med de behov som finns inom vård och omsorg i Västra Götaland. Informatikprojektet grundar sitt arbete på det beslut (RS ) om mandat som fattades av arbetsutskottet för programmet FVM. Vår gruppering kommer att fatta beslut som rör informationens struktur i vår region inom vård och omsorg. Vi är priviligierade att ha en ledning som satsar på att vi gör detta på riktigt, tillsammans och från grunden i en ständig utveckling!
63
Ansvarar för att det är rätt struktur på informationen som flödar
INFORMATIK ETT KONSTANT BEROENDE INFORMATIK Ansvarar för att det är rätt struktur på informationen som flödar VERKSAMHET använder information i sitt dagliga arbete, samt ansvarar för att skapa och hålla informationen uppdaterad TEKNIK ansvarar för att konfigurera och tillhandahålla applikationer och IT-infrastruktur i var informationen tillgängliggörs och lagras När det gäller informationsutbyte finns ett konstant beroende till de olika verksamheterna: vårdcentraler, kommunal hälso- och sjukvård, elevhälsa och sjukhusen informatik och teknik ser till att det är möjligt för verksamheterna att dela information på ett smidigare sätt. Med utgångspunkt från patientens och verksamheternas informationsbehov. Det kommer krävas väldigt mycket engagemang, tålamod, tillit och lite jävlar anamma för att få detta på plats och för att få alla system att anpassa sig till vår framtida verklighet. För att använda sig av en metafor: Verksamheten väljer vilken kaka de vill ha och vilka råvaror som ingår i kakan. Informatikprojektet skriver receptet och i vilken ordning man använder råvarorna Teknik ansvarar för att följa receptet och baka kakan samt ser till att det finns en form för kakan att baka den i, för att leverera kakan till verksamheten.
64
INFORMATIKPROJEKTET VAD GÖR VI FÖR NÅGOT? Vi arbetar med den semantiska interoperabiliteten Det gör vi genom arbete med: Begreppssystem och begreppsmodeller Referensinformationsmodellen Kodverk (ICF, KVÅ m.fl.) Nationell terminologitjänst genom SKL Internationellt arbete genom ISO Systeminförandet av Millennium Mm. Detta arbetet resulterar i allt som händer bakom burken.. Sånt som gör att vardagen flyter på och som gör att systemen faktiskt förstår och kan prata med varandra. Väljer man inte att vara med på den gemensamma resan, är det bland annat detta arbete som krävs att man gör själv, för att kunna kommunicera med sjukhus, vårdcentraler m.fl. och följa alla lagar och riktlinjer. (oftast gör man detta med hjälp av det som i folkmun kallas ”mappning” en meddelandebaserad strategi). Men det kräver ändå att man har koll på hur man hanterar sin information och hur den är strukturerad i alla system. Så oavsett så krävs det att man tar ansvar för att inventera, analysera, dokumentera och förvalta, ovanstående och t.ex. Arbetsprocesser och dess informationsinnehåll Standardisera det kliniska innehållet Hålla dessa uppdaterade kring alla olika rapporteringsskyldigheter Uppdatera gentemot de nationella riktlinjerna och kodverk mm. (t.ex. uppdatering av de nya KVÅ koderna etc.)
65
INFORMATIK VARFÖR TILLSAMMANS? Det är först när vi arbetar tillsammans som vi kan skapa ett gemensamt språk, och skapa en gemensam struktur och bestämma hur vi vill bedriva vård i framtiden. Det är nu vi äntligen har möjlighet att göra information tillförlitlig och tillgänglig för den som behöver den när de behöver den. VI BEHÖVER MINIMERA Dubbeldokumentation för ofta och det medför allt för höga risker för fel information Vi har inte rätt information när vi behöver den. Det tar för mycket tid och resurser från det som är viktigt – våra patienter ! Det är dyrt att fortsätta som vi gör idag. VI BEHÖVER SKAPA ett gemensamt språk Tillgänglig och strukturerad information För invånaren - Tillgång till information, var man än befinner sig - En hälso- och sjukvård som minns dig För medarbetaren - Mindre administration, mer tid för patientarbete - Lättare att införa nya behandlingsriktlinjer - Ökad relevans och kvalitet på data Med en gemensam plattform för att dela information har vi äntligen möjlighet att göra information tillförlitlig och tillgänglig för den som behöver den när de behöver den.
66
OPTION 1 - Informationsutbyte
INGRID SVENSSON
67
OPTION 1 - IT-stöd för informationsutbyte mellan vårdgivare
INFORMATIKPROJEKTET OPTION 1 - IT-stöd för informationsutbyte mellan vårdgivare Funktionalitet i SAMSA kommer att finnas i Millennium, men på ett smartare sätt Vårdbegäran – anpassad till situationen Stöd för planering inför utskrivning från slutenvården Samlad information om slutenvårdstillfället – direkt från källan Meddelanden om Inskrivning, Utskrivningsklar, Utskrivning - även Utskrivningsklar baserat på diagnos Samordnad individuell plan (SIP) Stöd för informationsutbyte inom Öppenvården Åtkomst till NPÖ Översikter och rapporter Option 1 – Informationsutbyte mellan vårdgivare Varför tar vi upp option 1 i detta sammanhang, jo informationsutbyte förutsätter att vi förstår varandra. (har ett gemensamt språk). Dessutom kommer parterna att slippa jaga varandra för att få fram information, den information som skrivs blir direkt tillgänglig för de som har behörighet.
68
OPTION 1 - IT-stöd för informationsutbyte mellan vårdgivare
Millennium har mer funktionalitet än vad som finns i SAMSA idag Gemensam journalinformation Gemensam läkemedelslista Beslutstöd Informationsutbyte för Elevhälsan Innevånarna får delaktighet i sin egen vård, hälsa och omsorg via Patientportalen till nytta för både patient och verksamheter Bilden är bytt den nya istället för den tidigare.
69
OPTION 1 – Gör patienten delaktig
INFORMATIKPROJEKTET OPTION 1 – Gör patienten delaktig Millennium med samma funktionalitet, både på kontoret eller där patienten finns Läsa journal information för att få bakgrundsinformation Beslutsstöd, råd om det är lämpligast att skicka in en patient till sjukhus Vårdbegäran Dokumentera SIP möten Samma Millennium via samma åtkomstteknik Med Millennium fokuserar vi på innevånaren (patienter/brukare/elever), inte ärenden. c19624f3785a/Beskrivning%20av%20de%20tre%20optionerna.pdf?a=false&guest=true Millenium med full funktionalitet körs på en pc. Den tekniska lösningen för åtkomst till Millenium kommer att vara den samma oberoende om vi sitter på ett kontor eller hemma hos patienten/brukaren/eleven. Flera kommuner har redan idag lösningar där de tar med sin pc hem till patienter, ex. Göteborg, Götene. Här gäller det att inte enbart flytta kontorsarbetet, utan när man är i hemmet involvera patienten i t.ex. dokumentationen av SIP. Verksamhetsförändring. Anpassade app.ar för en begränsad funktionalitet, t.ex. skicka Vårdbegäran från en mobil-telefon är också kravställt. Med hjälp av Millenium kan vi fokuserar på individen och dess behov, inte ärenden. Länken som ligger sist går till dokumentet som övergripande beskriver optionerna.
70
Vi i Västra Götaland skapar en modern vård-informationsmiljö som ger invånarna en tillgänglig hälso- och sjukvård med hög kvalitet och stor delaktighet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.