Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Bedömning av suicidrisk på jourtid hos patienter med EIPS & självskadebeteende
Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm, doktorand Centrum för Psykiatriforskning, KI
2
Agenda På 20 min… Intro Emotionell instabil personlighetsstörning
Självskada Dialektisk beteendeterapi (DBT) Att tänka på vid bedömning jourtid På 20 min…
3
Intro
4
Emotionell Instabil Personlighetsstörning (EIPS)
Minst fem av följande; Separationskänslig Instabila relationer Identitetsstörning Impulsivitet Självskadebeteende/suicidalitet Affektiv instabilitet Kronisk tomhetskänsla Aggressivitet Paranoida tankegångar/dissociativa symptom
5
EIPS Biosociala teorin
Reaktionerna: starka lättväckta tar lång tid att gå tillbaka bristande impulskontroll Impulsiva reaktioner Känsla Fokuserar på omedelbar reduktion av negativ känsla Invaliderande svar Tid
6
Nock och Prinsteins fyrfaktor-modell
Självskada Funktion Nock och Prinsteins fyrfaktor-modell Intrapersonell positiv förstärkning Intrapersonell negativ förstärkning Interpersonell positiv förstärkning Interpersonell negativ förstärkning
7
Självskada Funktion (forts.)
Känsloreglerande och/eller önskan att dö Ungdomen gör det den kan för att uthärda
8
DBT Marsha Linehan EIPS & självskadebeteende
KBT, dialektisk filosofi och zenbuddhism Acceptans och förändring Validering & icke-dömande “The great thing about treating borderline patients is that it is like having a supervisor always in the room.” ― Marsha M. Linehan, Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorder
9
Dialektik
10
Validering Vad är validering?
När vi inte förstår den andres reaktion eller beteende, betyder det inte att den andra personens upplevelse eller beteende är fel eller orimligt. Vi har bara inte förstått än. Att förstå blir vår uppgift.
11
Invalidering Vad är invalidering? Varför invaliderar vi?
Menar ofta väl!
12
Validering Var uppmärksam Bekräfta och beskriv Ställ frågor Försök förstå Normalisera (”såklart”) Respektfull, inte nedlåtande Visa egen sårbarhet Positiv förstärkning Invalidering Ouppmärksam, otillgänglig Dömande, förminskande Trångsynt Förmoda det värsta Invalidera det allmängiltigt valida Nedlåtande, respektlös Utnyttja sårbarheter Bestraffande metoder
13
V6: Behandla den andre som en jämlik och sann person
V7: Att förmedla ömsesidig sårbarhet utan att förlora fokus på den andre V6: Behandla den andre som en jämlik och sann person V5: Bekräfta och göra begripligt utifrån nuvarande situation V4: Bekräfta och göra giltigt utifrån inlärning och/el fysiologiska faktorer V3: Läsa av, förmedla förståelse av det outsagda, gissa V2: Summera, spegla, återge, ”stämma av” V1: Lyssna, uppmärksamma, ögonkontakt
14
Vad behöver du för att kunna validera?
Hantera egna känslor och dömanden innan du går in i en bedömning ”Open your mind before you open your mouth” Uppmärksamma den andra
15
Validera andra, OCH DIG SJÄLV
Lyssnade uppmärksamt Speglade Letade efter känslor Validerade utifrån den andres tidigare erfarenheter Validerade utifrån aktuell situation Behandlade den andre som kompetent Beskrev hur jag skulle känna i en liknande situation Validerade genom handling SJÄLV VALIDERING Observerade och beskrev mina tankar, känslor o beteenden Dömde inte mig själv eller mina känslor Gav mig själv rätten att känna det jag känner Beskrev mina känslor som begripliga utifrån situationen Beskrev mina känslor som begripliga utifrån mina tidigare erfarenheter (validerade inte beteenden som går emot mitt wisemind)
16
Att tänka på vid bedömning jourtid Bemötande
Lyssna Förmedla en önskan att förstå Medkänsla, Respekt Värdighet
17
Användbara DBT-tekniker i den akuta situationen
Validering Icke-dömande Fokus på problemet som ledde fram till suicidalt beteende, hur kan vi lösa det? Krisplan – krislista – krisfärdigheter Acceptans? Förändring? Kontrakt? -> Schema fram till återbesök? Förbättra nuet? Hur? (se upp så inte blir invaliderande) Fundera kring kedjan…
18
Acceptans
19
Acceptans
20
Ensamt på jouren… Är det bra med extra vak? Är LPT aldrig rätt?
21
Föräldrar alt närstående vuxen
TILLGÅNG Men, kan vara invaliderande, t ex Behandla ungdomen som alltför skör Förminska patientens besvär Inte lyssna Egen problematik - riskfaktor
22
Föräldrar alt närstående vuxen, (forts.)
Få med! Gör krisplan tillsammans Involvera i schemat fram till återbesök Kanske svårt att ro i hamn under jourbedömningen, men behöver få dem att sluta invalidera…
23
Tack för er uppmärksamhet!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.