Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Länsstyrelsernas arbete med Agenda 2030, gemensamma utmaningar 2018-09-13
Länsrådsgruppen för Agenda 2030 Den gemensamma arbetsgruppen för Agenda 2030
2
”Länsstyrelserna ska, i samverkan med andra aktörer inom länen, verka för att målen i Agenda 2030 nås samt sprida information om Agenda 2030-arbetet på regional och lokal nivå.” RB 2018 ”Mänskliga rättigheter 14. Länsstyrelserna ska redovisa hur Sveriges rättsliga åtaganden om mänskliga rättigheter och icke-diskriminering belyses, analyseras och beaktas i den egna verksamheten…samt bedöma resultatet av detta… Länsstyrelserna ska också redovisa hur åtgärderna bidragit till genomförandet av Agenda 2030.” RB 2018 Mänskliga rättigheter 14. Länsstyrelserna ska redovisa hur Sveriges rättsliga åtaganden om mänskliga rättigheter och icke-diskriminering belyses, analyseras och beaktas i den egna verksamheten i enlighet med 5 § 5 förordningen (2017:868) med länsstyrelseinstruktion samt bedöma resultatet av detta. Länsstyrelserna ska redovisa samarbetet med andra berörda myndigheter och de åtgärder som har vidtagits för att stödja kommunernas arbete med ovanstående frågor. De åtgärder som har vidtagits för att samordna och utveckla länsstyrelsernas arbete för mänskliga rättigheter ska redovisas särskilt av respektive länsstyrelse. Länsstyrelserna ska också redovisa hur åtgärderna bidragit till genomförandet av Agenda 2030.
3
Länsrådsgruppen för Agenda 2030:
Claudia Gardberg Morner, Södermanland, G3 Jörgens Peters, Halland, G1 Ylva Aller, Västernorrland, G6 Anna Olofsson, Örebro, G45 Arbetsgruppen för Agenda 2030: Chefsforum för social hållbarhet: Karin Hermansson, Jönköping, Kicki Scheller, Gotland Forum för hållbart samhällsbyggande: Elisabet Weber, Skåne, Eva Bergdahl, Uppsala Miljönätverket: Per Hallerstig, Jönköping, Monique Wannding, Västra Götaland, Magnus Eriksson, Dalarna Nätverket för hållbar tillväxt: Katarina Ljunggren, Norrbotten
4
Detta har vi gjort länsstyrelsegemensamt
Samarbetet startade hösten 2017. Positivt lära känna varandras verksamheter. Omvärldsbevakning, kontakter och dialog Regeringskansliet Agenda 2030-delegationen Myndighetsnätverket SCB, RKA, SKL Fortsatt mappning mål till våra verksamheter Enkät om läget på alla länsstyrelser Dagens konferens
5
Enkät om Länsstyrelsens arbete med Agenda 2030
Enkätens fokus har varit länsstyrelsernas styrning och ledning kopplat till Agenda 2030
6
Enkäten har behandlat Länsledningens roll Ansvarsfördelning
Verksamhetsplan Handlingsplan Kompetens och kunskap Interna och externa aktiviteter 21 svar- De som svarat på enkäten är allt från handläggare till chefer på olika nivåer Enkäten har behandlat följande Länsledningens roll och ansvarsfördelning Verksamhetsplan Handlingsplan Kompetens och kunskap Interna och externa aktiviteter Och vi kommer idag att titta vidare på några av dem.
7
Var i organisationen samordnas arbetet?
8 Länsledningen eller stab 4 Natur/ miljö 4 på samhällsavdelningen 2 Utvecklingsavdelningen 1 Styrning och samordning 1 MR/ folkhälsa 1 Näringslivsutveckling Var i organisationen leds eller samordnas arbetet Det vi ser är att länsstyrelserna har lagt uppdraget agenda 2030 lite olika i sin organisation
8
Finns en handlingsplan eller motsvarande?
12 Ja 9 Nej Av de som svarat nej anger 5 att det är på gång. Andra menar att det räcker med integrering i VP. De som svara JA är (Gotland, Västernorrland, Örebro, Skåne, Halland, Dalarna, Jönköping, Norrbotten, Västmanland, Sthlm – förslag framme, Västerbotten, Jämtland)
9
Finns särskilt stöd i organisationen?
16 Ja 5 Nej Av de som svarat ja uppger: 9 att en tvärsektoriell arbetsgrupp har inrättats 6 att en projekt- eller processledare utsetts 3 att en styrgrupp eller referensgrupp skapats ett par att de har tillsatt kommunikativa resurser FRÅGAN FINNS MED UTIFRÅN: För att driva ett utvecklingsarbete måste det finnas - Styrning och ledning Vara efterfrågad Mål Metoder Stöd Finns det något särskilt stöd i organisationen för at genomföra Agenda 2030. 16 lst har angett att det finns ett särskilt stöd i organisationen för att genomföra Agenda 2030. Av de som svarat ja svarar 9 att en tvärsektoriell arbets-/projektgrupp/sekretariat har inrättats. Ett par har inte angett hur och någon har angett att det inte sker samlat utan finns utspritt inom organisationen. 6 att också en särskild utsedd projekt- eller processledare/samordnare (omfattning från %) 3 att också en styrgrupp eller referensgrupp kopplad till arbetsgruppen eller motsvarande skapats. Styrgruppen består t.ex. av ledningsgruppen eller separat gruppering av avdelningschefer. ett par att de har tillsatt särskilda kommunikativa resurser för arbetet.
10
Är Agenda 2030 integrerat i länsstyrelsens VP?
16 Ja 5 Nej Kommentarerna till ja och nej är delvis lika. Länsstyrelserna har påbörjat arbetet men slutsatsen är att ingen lst har arbetat in Agenda 2030 i sin verksamhetsplanering De flesta som svarat ja på frågan gör det utifrån t ex: Agenda 2030 är ett prioriterat område i VP Länsstyrelserna täcker in många av målen i sitt arbete Återfinns i rubriken övergripande mål i VP Inom flera av länsstyrelsens verksamhetsområden finns det kopplingar till Agenda 2030 Länsstyrelsen arbetar målstyrt – verksamheterna har planerat sin verksamhet utifrån målen och ska därefter redovisa hur aktiviteterna stödjer arbetet med Agenda 2030.
11
Exempel på hur Agenda 2030 integrerats i VP?
”Det finns med som ett prioriterat område i verksamhetsplanen” Örebro ”Ja, delvis. I VP för 2018 finns målsättning att A2030 ska integreras i planering, genomförande & uppföljning av myndighetens samtliga verksamheter.” Uppsala ”Länsstyrelsens övergripande mål 2018 lyder "Länsstyrelsen är en effektiv och rättsäker myndighet som arbetar med helhetssyn och hållbarhet - Agenda 2030” Värmland Här är ett par exempel på lst som har jobbat med integreringi VP- ytterligare ex från ANDRA länsstyrelser får ni i eftermiddag. ”RB-uppdraget ligger i Stratsys på alla nivåer” Halland
12
Genomfört extern insats gentemot aktörer i länet?
”Det är en styrka att det nya åtgärdsprogrammet för miljömålen även kopplar till de globala hållbarhetsmålen. Att visa åtgärder som olika aktörer kan genomföra med effekter på alla tre dimensioner av hållbar utveckling skapar metoder för samverkan.” Västra Götaland ”För att offentliga aktörer i Skåne ska stärka samverkan med civilsamhället för att lösa samhällsutmaningar har Länsstyrelsen tagit initiativ till regional samverkan runt IOP-avtal (idéburet offentligt partnerskap). Skåne ”Genom länets Miljö- och klimatråd, Jämställdhetsråd samt Integrationsråd samverkar vi med näringsliv, myndigheter, kommuner och organisationer för att bidra till de globala målen enligt Agenda 2030!” Västmanland Här är ett par exempel på lst som har jobbat med externa insatser för Agenda ytterligare ex från ANDRA länsstyrelser får ni i eftermiddag. Flera av dem som svarat nej planerar insatser. Flera har genomfört konferenser. Att berätta kring Västra Götaland: Lanseringen av Västra Götalands åtgärdsprogram för miljömålen Utmaningar för ett hållbart Västra Götaland skedde på fyra delregionala träffar som Länsstyrelsen genomför två gånger per år med målgrupp samhällsplanerare. Den här gången på temat miljömålen med koppling till Agenda 2030, och med en utökad målgrupp bl.a. miljöfolk, politiker, kommundirektörer, folkhälsostrateger m.fl. i kommunerna samt därtill akademi, företag och organisationer. Det arrangerades i samarrangemang av Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Västra Götalandsregionen. 14 Ja 7 Nej
13
Slutsatser- är Agenda 2030 integrerat i VP?
Integreringen sker genom att: Länsstyrelsernas verksamhet (redan) täcker in många av målen Inom flera verksamhetsområden finns det kopplingar Agenda 2030 är ett prioriterat område/övergripande mål i VP Målstyrning – verksamheterna ska planera och redovisa hur aktiviteterna stödjer arbetet med Agenda 2030 Kommentarerna till ja och nej är delvis lika. SLUTSATS: Alla länsstyrelser jobbar på! Integrering bedöms på olika sätt – har tolkats olika, beror på vem som svarat och var den personen är placerad i organisationen. Vilken överblick den personen har och vad man jobbar med i sitt dagliga arbete. De flesta som svarat ja på frågan gör det utifrån t ex: Agenda 2030 är ett prioriterat område i VP Länsstyrelserna täcker in många av målen i sitt arbete Återfinns i rubriken övergripande mål i VP Inom flera av länsstyrelsens verksamhetsområden finns det kopplingar till Agenda 2030 Länsstyrelsen arbetar målstyrt – verksamheterna har planerat sin verksamhet utifrån målen och ska därefter redovisa hur aktiviteterna stödjer arbetet med Agenda 2030 Men vi behöver fortsätta arbetet med kompetensutveckling, öva oss på att väga in fler perspektiv & samverka mer ! ! ! Flera har kommit en god bit på väg i Agenda 2030-arbetet Men vi behöver fortsätta arbetet! ! !
14
Behov av länsstyrelsegemensamma insatser?
Ökat tvärsektoriellt arbete Gemensamt informationsmaterial, inkl. webben. Erfarenhetsutbyte mellan länen – samarbetsyta, tematiska Skypemöten och chefsträffar. Omvärldsbevakning och kontaktyta med nationella myndigheter och SKL.
15
Behov av länsstyrelsegemensamma insatser?
Högre ambitionsnivå: Gemensamma rekommendationer/lägsta nivå. Stöd för att integrera Agenda 2030 i planering och styrning. Gemensamma indikatorer och uppföljningssystem för Agenda 2030. Vår upphandling
16
Hur organiserar vi det gemensamma arbetet?
Självklart behövs fortsatt länsstyrelsesamverkan! Utvidga med fler verksamheter (inkl. stödjande) än nu? Behöver nya Agenda 2030-samordnare ett nätverk? Kan vi använda befintliga samverkansstrukturer? Eller behövs nya strukturer? Behov av former att mötas på tvärs!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.