Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Information & kommunikation
Presentera dagens tema och ställ om du vill frågan: vad tänker ni på när ni hör ”information & kommunikation”? Vad har det för koppling till orientering?
2
KOMMUNIKATION INFORMATION = = FRAM OCH TILLBAKA BUDSKAP I EN RIKTNING
Föreläsningen består av två delar, 1. Information och 2. Kommunikation. Här förklarar du kort skillnaderna mellan begreppen.
3
Informationsutbyte < - - Då & Nu - - >
Samtal IRL Snigelpost Anslagstavla Tidningar Telefon Flygblad Hemsida, facebook, google drive, e-post snapchat, instagram, anslagstavla, dropbox, samtal IRL, snigelpost, iCloud, SMS, flygblad, whatsapp, tidningar, onedrive, affischer, bannerannonser osv. ANALOGT DIGITALT Våra informations- och kommunikationskanaler har verkligen förändrats. Antalet kanaler har ökat markant och det kan både vara svårt att ta till sig av information och att försöka nå ut med sin information till andra. Mängden information en person konsumerar dagligen har också ökat och man kan lätt bli frustrerad när man inte når ut. Det var möjligtvis lättare förr, men var det egentlige bättre? Viktigaste informationen kom förut via snigelpost och har genom tiderna ändrat sig till via telefonsamtal ----> E-post -----> Ja, vad använder vi nu, Snapchat? Om vi utgår från idrottsföreningsperspektivet har vi gått från att ha klubbstugans anslagstavla och snigelpost som huvudsaklig informationsplattform till att ha webben som grund. Men oavsett hur tiderna förändras kommer det personliga mötet alltid att vara en överlägsen informations- och kommunikationskanal. Och oavsett kanal är det viktigt att uppföra sig. Inte minst när man representerar föreningen och inte sig själv.
4
Svenskarna och Internet 2018
Facebook fortsatt största digitala kanalen. Minskar hos användare upp till 35 år. Ökar bland äldre. svenskar använder inte internet alls. Tre fjärdedelar av dem är över 65 år. Mobilen väljer vi helst före surf- plattan och datorn. Enbart personer i åldern 76+ väljer datorn först. Välj om du vill berätta om lite uppdaterad fakta över hur vi använder internet. Som det står är dessa siffror från 2018, vill du hitta senaste fakta hittar du det på Internetstiftelsen: Facebook störst, men når man verkligen de unga längre? Man vill ju inte stänga ute en halv miljon svenskar. Anpassa det digitala innehållet efter mobilen. 1 2 1 Källa: Internetstiftelsen 2018.svenskarnaochinternet.se
5
Vilka kanaler används i föreningen för att informera och kommunicera?
Övning 1: Vilka kanaler används i föreningen för att informera och kommunicera? Låt deltagarna komma med förslag på kanaler som en förening kan använda för information och kommunikation. T ex e-post, hemsida, sms, telefonsamtal, hemsida, Facebook (sida, event, grupp eller Messenger), anslagstavla, Instagram, Snapchat, nyhetsbrev, tidning (klubbtidning eller annons i lokaltidning), brev, flygblad, affischer osv. Deltagarna sitter gruppvis och skriver ner de kanaler som nämns på ett papper.
6
När används kanalerna? Till vem och till vad? Övning 2:
Utgå från de kanaler som deltagarna fick fram i övning 1. Diskutera i smågrupper: till vem och till vad använder föreningen de olika kanalerna? De kan föra anteckningar på papper och göra en kolumn för ”Till vem” och en för ”Till vad”. Efteråt kan ni gå igenom vad de olika grupperna har svarat. Visa nästa sida innan grupperna börjar, ifall de vill ha några exempel till hjälp.
7
Några exempel! E-post Veckomail med information om veckans träningar, dags att betala medlemsavgift, inbjudan till klubbfest, info till ledare Telefonsamtal Rekrytera funktionärer till tävlingar, brådskande saker under arrangemang, förfrågan om att vara med i styrelsen eller kommitté Hemsida Nyheter, info som rör hela klubben t ex köpa klubbkläder, information som rör både medlemmar och icke-medlemmar t ex vilka träningsgrupper som finns, hur blir man medlem, var finns klubben osv. Facebook (Sida) Marknadsföring av arrangemang, bilder från träningar, inbjudan till klubbarrangemang, allmän info om klubben. Anslagstavla Används för att bjuda in de inte fullt så digitala medlemmarna till klubbens arrangemang. Tavlan används även som köp- och säljmarknad. Den här sidan kan du välja att visa. Det kanske räcker med att du har den själv för att kunna ge deltagarna tips om de fastnar/inte kommer på mer. Eller så tittar ni på den här sidan tillsammans när deltagarna känner sig klara, för att se om de vill lägga till något.
8
Genomgång av Google Drive
KOMMUNIKATION = FRAM OCH TILLBAKA Google drive är så kallat “molnbaserat”. Det innebär att alla filer sparas på en server någonstans och därmed behöver man inte ha dem lokalt på datorn om man inte vill. Google drive För att använda Google drive behöver man har ett Google-konto Här kan man skapa dokument som uppdateras i realtid (motsvarande dokument som excel, powerpoint, word osv.) Kalkylark/Spreadsheet - motsvarighet Excel Dokument/Docs - motsvarighet Word Presentationer/Slides – motsvarighet Power Point Formulär/Forms - perfekt som anmälningsformulär, enkäter m.m. Mina kartor/Maps [aktivitetskarat O-EVENT]: Teckningar/Draw - Perfekt för att skissa upp saker Gå igenom Google Drive (kanske kan deltagarna redan mycket om hur det fungerar, fråga!): Visa hur man skapar ett konto Vad man kan göra (dokument, kalkylark, presentationer, formulär osv.) Hur man kan dela dokument med andra och hur man bestämmer vad de som delar dokumentet ska få göra (visa, kommentera eller redigera). Berätta att minst en i teamet behöver ett Googlekonto, bara den som har ett konto kan skapa dokument. Uppmuntra till att använda Google Drive som kommunikationsverktyg vid arbetet med föreningsprojektet. Berätta att det finns guider på Ungotekets hemsida för hur de olika funktionerna i Google Drive fungerar:
9
Hur ska vi informera och kommunicera i vårt Föreningsprojekt?
Övning 3: Hur ska vi informera och kommunicera i vårt Föreningsprojekt?
10
Informations- & kommunikationsplan för vårt Föreningsprojekt
Så här kommer vi ihåg vad vi bestämmer på våra projektmöten Så här pratar vi med varandra mellan våra projektmöten och så delar vi filer med varandra Nu får deltagarna fundera över hur de ska kommunicera med varandra kring allt som rör Föreningsprojektet och hur de ska informera resten av klubben och målgruppen för projektet. Kanske är målgruppen för projektet ”Hela klubben”. I så fall har de två nedersta frågorna samma svar. Övningen genomförs alltså gruppvis med varje team för sig och de kan skriva ned sina svar på ett papper eller i datorn. Visa nästa sida om du vill hjälpa deltagarna med ett exempel. Så här ska vi marknadsföra inom klubben Så här ska vi marknadsföra mot målgruppen
11
Ex: Träningstävling OL
Så här kommer vi ihåg vad vi bestämmer på våra projektmöten. Anteckningar i Google Docs. Budget i Google Sheets. Funktionärslista i Google Sheets. Arenaskiss i Google Drawings. Så här pratar vi med varandra mellan våra projektmöten och så delar vi filer med varandra WhatsApp för att diskutera saker snabbt. Loggor, foton och andra filer delar vi med Google Drive. Så här ska vi marknadsföra inom klubben I föreningens vecko-mejl Tittar förbi alla träningsgrupper och berättar om tävlingen. Vi ser till att informationen kommer ut i alla slutna chattar/grupper. På föreningens hemsida och Facebook. Så här ska vi marknadsföra mot målgruppen Via klubbens facebook-sida (ett inlägg var tredje dag i 5 veckor). Facebookevent där vi ber alla bjuda in nära och kära. Instagram-inlägg. Några kul insta-stories från våra planeringsträffar. Klubbstugans anslagstavla och i skolan sätter vi upp affischer. Flygblad delar vi ut när vi är på tävlingar. 1 2 1
12
Gör en inbjudan! Övning 4:
Avsluta med att göra (åtminstone börja med) en inbjudan till ert föreningsprojekt. Har deltagarna inte bestämt sig än kan de göra en inbjudan till en påhittad aktivitet. Tips på vad man kan tänka på när man gör en inbjudan hittar ni här: Ni hittar även andra tips och övningar på
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.