Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Led- och muskelmottagning
2
Utvecklingsarbete Uppdrag inom område öppenvård att tillsammans med vårdcentralerna i egenregin utveckla arbetssätten. Rätt profession på rätt plats
3
Bakgrund Det finns patienter som har kontakt med läkare på grund av muskuloskeletala besvär utan att ha kontakt med fysioterapeut. Varför? Många av de patienter som kommer till fysioterapeut gör det efter lång tid. Patienter har fått felbehandling innan de kommer. Bristande samarbete mellan vårdcentral och Primärvårdsrehabiliteringen. Pilotprojekt på Västerstrands vårdcentral med fysioterapeut på vårdcentral har visat på goda effekter.
4
Utveckling för att Möta patienter i ett tidigare skede i sjukdomsförloppet. Patienten ska komma till rätt profession. Utveckla samarbete mellan verksamheter.
5
Tidigare patientflöde
Patient ringer Vårdcentral Tid till läkare Remiss till fysioterapeut Väntetid Besök hos fysioterapeut
6
Utveckling av led- och muskelmottagning i Kristinehamn steg 1
Två personer på vårdcentral 20 timmar var i veckan. Fokus på bedömningar och enstaka uppföljningar. Sköterska bokar direkt från rådgivningen på vårdcentral utifrån en triageringsmall.
7
Triagering
8
Positivt Problem Snabbare flöde Patienter på vårdcentral som behöver kontakt med fysioterapeut får det i större utsträckning. Rätt patient till rätt profession Stor skillnad i väntetid för patienter som söker fysioterapimottagning jämför med de som kommer till fysioterapeut via vårdcentralen.
9
Utveckling i Kristinehamn steg 2
Patient ringer till vårdcentralen För vissa patienter är en första bedömning med någon/några uppföljningsbesök eller telefonuppföljningar tillräckligt Bokas på led- och muskelmottagning, ”gemensam tidbok” utifrån triageringsrutin. Patient ringer till fysioterapimottagningen Andra behöver längre rehabiliteringsinsatser och får då fortsatt rehabilitering på ordinarie mottagning.
10
Forts Fler involverade
Respektive fysioterapeut utför arbete på led- och muskelmottagning 1-2 dagar i veckan.
11
Effekter Ökat samarbete med vårdcentral – lättare att hjälpa patienten rätt. Möter patienter tidigare. Fler patienter? Undanträngning av ”svårare” patienter? Ingen mätbar effekt. Arbetssättet kan frigöra tid för svårare patienter genom att man möter patienter tidigare och använda mindre resurser för de som inte behöver så mycket, rätt insatser direkt, bättre samarbete osv. Patientsäkerhetsrisk om patienten kommer fel? Ett ökat samarbete och förbättrade kontaktvägar minskar patientsäkerhetsriskerna om patienten kommer fel. Tydligare riktlinjer bör också bidra till att patienter kommer rätt i större utsträckning.
12
Framtid Utmaning för fysioterapimottagningen att skapa tydlighet kring bokningar (vilken vårdtjänst i Cosmic ska användas) – fortsatt arbete att skapa tydlighet. Att få till ett bra samarbete med vårdcentralen kräver en kontinuerlig insats – göra sig till en del av vårdcentralen. Synkronisering med webtidbok.
13
Kliniska erfarenheter Maria och Anna
Kontaktvägar, konsultationstid Bedömning Sjukskrivning Medicin Läkemedel Upplägg på dagen – nybesök, återbesök, telefonuppföljningar, göra sig till en del av VC när man är där Diktering Undersökning och bedömning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.