Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
© Architecture: Art & Build + Atelier d’architecture Paul Noël
Välkommen
2
Vad är EESK?
3
Fördraget om Europeiska unionen, artikel 13
Europeiska ekonomiska och sociala kommittén är ett rådgivande organ som företräder det organiserade civila samhället. ”Europaparlamentet, rådet och kommissionen ska bistås av en ekonomisk och social kommitté och en regionkommitté, vilka ska ha rådgivande funktion.” Fördraget om Europeiska unionen, artikel 13
4
VAD ÄR DET ORGANISERADE CIVILA SAMHÄLLET?
Det består av alla de grupper och organisationer där människor arbetar tillsammans: Arbetsgivare Arbetstagare Mångfald Europa (jordbrukare, konsumenter, icke-statliga organisationer, fria yrken osv.) De engagerar sig för att värna sina intressen och sina viktiga frågor och fungerar ofta som förmedlare mellan beslutsfattarna och medborgarna.
5
Vad gör EESK?
6
Europaparlamentet, rådet och kommissionen har en rättslig skyldighet att rådfråga EESK när nya lagar ska stiftas i en rad frågor på följande områden: Industri Energi Transport Investeringar Miljö EESK granskar förslagen och utarbetar yttranden som bygger på samförstånd mellan ledamöterna. Dessutom antar EESK yttranden på eget initiativ om ämnen som ledamöterna anser vara viktiga för EU-medborgarna. Kommittén utarbetar också förberedande yttranden på begäran av EU-lagstiftarna när de vill ha en överblick över det civila samhällets åsikter. Icke-diskriminering och unionsmedborgarskap Folkhälsa Hälsa och säkerhet Utbildning, yrkesutbildning, ungdomsfrågor och idrott Jordbruk och fiske Socialpolitik Sysselsättning Forskning och teknisk utveckling samt rymden Gemensam marknad på kärnenergiområdet Transeuropeiska nät Gemensamma regler om konkurrens, beskattning och tillnärmning av lagstiftning Ekonomisk, social och territoriell sammanhållning Fri rörlighet för personer, tjänster och kapital Konsumentskydd Europeiska socialfonden
7
VIDEO: ETT YTTRANDES LIVSCYKEL
De olika stegen i utarbetandet av ett EESK-yttrande redovisas i ett animerat videoklipp som finns tillgängligt under avsnittet ”Om” på EESK:s webbplats.
8
ÖVERSIKT ÖVER YTTRANDEN OCH ANDRA ARBETEN
Aktuella yttranden =portal.en.documents Sök ett yttrande Search/Pages/opinionssearch.aspx?culture=SV
9
Konstruktiv debatt vid sammanträden för att nå samförstånd.
ARBETSMETODER Kommittén kan höras av Europaparlamentet, rådet eller kommissionen. Yttrandena kan vara obligatoriska eller utarbetas på eget initiativ eller som förberedande yttranden. För att utarbeta yttranden inrättar facksektionerna normalt studiegrupper med en egen föredragande. Konstruktiv debatt vid sammanträden för att nå samförstånd. Omröstning sker först i facksektionen och sedan vid plenarsessionen. Det slutliga yttrandet översänds till alla EU-institutioner och offentliggörs i Europeiska unionens officiella tidning.
10
ARBETSSCHEMA 9 plenarsessioner om året
Facksektionerna sammanträder vanligen en gång i månaden Studiegrupperna sammanträder 1–3 gånger för att utarbeta ett yttrande Ledamöterna och de olika arbetsgrupperna bistås av ett generalsekretariat
11
Vilka är EESK:s ledamöter?
12
EN LEDAMOTSFÖRSAMLING MED 350 LEDAMÖTER FRÅN EU:s ALLA MEDLEMSSTATER
Ledamöterna utses av rådet, på förslag av medlemsstaterna, för en mandatperiod på fem år, som kan förnyas. Ledamöterna får inte lön, men har rätt till ersättning för resor och uppehälle. Ledamöterna befinner sig inte i Bryssel på heltid: De flesta fortsätter att arbeta som vanligt i sina hemländer.
13
ANTAL LEDAMÖTER FRÅN VARJE LAND
9 ANTAL LEDAMÖTER FRÅN VARJE LAND 6 12 7 9 9 9 24 12 21 12 24 12 5 9 12 12 24 15 7 9 12 21 24 12 12 24 arbetsspråk 5 5
14
EESK:s ORDFÖRANDESKAP
Väljs för en period på två och ett halvt år Ordförande Luca Jahier (IT) Gruppen Mångfald Europa Vice ordförande (kommunikation) Isabel Caño Aguilar (ES) Arbetstagargruppen Vice ordförande (budget) Milena Angelova (BG) Arbetsgivargruppen
15
EESK består av tre grupper:
GRUPPERNA EESK består av tre grupper: Arbetsgivargruppen, Arbetstagargruppen och gruppen Mångfald Europa. Syftet är att uppnå samförstånd mellan dessa grupper så att EESK:s yttranden verkligen avspeglar EU-medborgarnas ekonomiska och sociala intressen.
16
Gruppen Mångfald Europa
GRUPPERNA Gruppordförandena väljs för en period på två och ett halvt år Arbetsgivargruppen Ordförande Jacek Krawczyk (PL) Arbetstagargruppen Ordförande Oliver Röpke (AT) Gruppen Mångfald Europa Ordförande Arno Metzler (DE)
17
Gruppordförandena väljs för en period på två och ett halvt år
GRUPPERNA Gruppordförandena väljs för en period på två och ett halvt år Företrädare för nationella näringslivsorganisationer som arbetar inom industri, handel, tjänster och jordbruk Företrädare för nationella fackföreningar, centralorganisationer och enskilda fackföreningar Övriga företrädare för och aktörer i det organiserade civila samhället, särskilt på de ekonomiska, samhälleliga, professionella och kulturella områdena
18
ARBETSORGAN: 6 FACKSEKTIONER
EESK har sex facksektioner som behandlar olika aspekter av EU:s arbete. Ledamöterna deltar i arbetet i en eller flera av dessa facksektioner beroende på deras särskilda kompetensområden. Det är i facksektionerna som ledamöterna utför det grundläggande arbetet genom att utarbeta yttranden om olika förslag till EU-lagstiftning. Under arbetet måste alla de olika deltagarna förhandla för att uppnå samförstånd.
19
ARBETSORGAN: 6 FACKSEKTIONER
ECO INT TEN REX NAT SOC Ekonomiska och monetära unionen, ekonomisk och social sammanhållning Inre marknaden, produktion och konsumtion Transporter, energi, infrastruktur och informations-samhället Yttre förbindelser Jordbruk, landsbygds-utveckling och miljö Sysselsättning, sociala frågor och medborgarna Stefano Palmieri (IT) Arbetstagargruppen Ariane Rodert (SE) Gruppen Mångfald Europa Pierre Jean Coulon (FR) Arbetstagargruppen Dilyana Slavova (BG) Gruppen Mångfald Europa Maurizio Reale (IT) Arbetsgivargruppen Christa Schweng (AT) Arbetsgivargruppen
20
CCMI ESG OIM OHU OAM ÖVRIGA ARBETSORGAN Kontakt-gruppen
Rådgivande utskottet för industriell omvandling Gruppen för den europeiska planerings-terminen Observations-gruppen för inre marknaden Observations-gruppen för hållbar utveckling Observations-gruppen för arbets-marknaden Strukturerat samarbete med civilsamhälles-organisationer och nätverk på EU-nivå
21
Varför behövs EESK?
22
EESK BEHÖVS EFTERSOM … EESK är de europeiska intressegruppernas enda möjlighet att på formell väg inom institutionerna påverka förslag till EU-lagstiftning Det organiserade civila samhällets deltagande är en väsentlig del av demokratin: deltagandedemokrati Alla frågor som påverkar människornas dagliga liv behandlas (sysselsättning, hälsa, konsumenternas rättigheter, jordbruk, kampen mot organiserad brottslighet osv.)
23
Är EESK alltså en sorts lobbygrupp?
Nej, inte alls! Kommittén är den enda institutionella mötesplatsen och det enda forumet för dialog på europeisk nivå som gör det möjligt att nå samförstånd mellan olika intressen. Lobbygrupper däremot presenterar bara sin sida av saken.
24
Enligt samarbetsprotokollet mellan kommissionen och EESK är kommissionen skyldig att regelbundet ge skriftlig feedback om EESK:s yttranden.
25
Här är några exempel på hur EESK:s yttranden har påverkat EU-politiken
26
EU:s FRAMTID I mars 2017 offentliggjorde kommissionen sin vitbok om EU:s framtid, där den presenterade fem olika scenarier för EU:s framtida inriktning. I april bad kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker EESK att presentera det organiserade civila samhällets ståndpunkter. Efter att ha anordnat en rad nationella debatter i 27 medlemsstater svarade EESK med sin resolution om EU: s framtid. EESK betonade att medlemsstaterna måste samarbeta bättre med varandra till fördel för alla EU-medborgare, uttryckte det civila samhällets stöd för fortsatta europeiska integrationssatsningar, uppmanade EU att inte glömma den sociala dimensionen och att fortsätta att arbeta med initiativ som den europeiska pelaren för sociala rättigheter.
27
FARVÄL TILL PLANERAD FÖRÅLDRING
Planerad föråldring är en medveten affärsstrategi för att tvinga konsumenter att ersätta slitna eller föråldrade produkter snabbare, med uppenbart skadlig miljöpåverkan, förbrukning av värdefulla resurser osv. EESK har beslutat att bekämpa planerad föråldring och har utarbetat ett yttrande på eget initiativ i denna fråga. Detta yttrande var den första texten från en EU-institution om denna viktiga fråga. Den togs därefter upp av Europaparlamentet, som nästan enhälligt röstade för en resolution. Detta har lett till att frågan har blivit en av kommissionens och Europaparlamentets prioriteringar.
28
FRÅGAN OM ENERGIFATTIGDOM
Energifattigdom är bristande tillgång till moderna energitjänster. Detta påverkar nästan 50 miljoner hushåll i EU, som inte ens har råd med alla utgifter för belysning, matlagning eller uppvärmning eller kylning av bostaden. En sorts energifattigdom är bränslefattigdom, som innebär att ett hushåll med lägre inkomst lever i en bostad som inte kan hållas varm till rimlig kostnad (definition enligt den brittiska ”Warm Homes and Energy Conservation Act”). EESK var 2001 den första EU-institution som nämnde risken för bränslefattigdom. År 2013 antog kommittén ett yttrande på eget initiativ där man efterlyste en europeisk observationsgrupp för energifattigdom. År 2018 inrättade kommissionen den europeiska observationsgruppen för energifattigdom och bad EESK att bli medlem i det konsortium som ansvarar för detta organ.
29
Om du vill veta mer Läs om EESK:s 60-åriga historia och upptäck Civilsamhället agerar för morgondagens Europa För 60 år sedan, den 19 maj 1958, höll kommittén sin första plenarsession. På EESK:s webbplats hittar du en digital publikation som innehåller en mängd multimedieinnehåll (t.ex. videoklipp och infografik) som ger en bild av hur kommittén under 60 år har arbetat för att involvera det civila samhället, i all dess mångfald, i bygget av Europa. I denna digitala publikation lyfts också kommitténs framgångar fram, liksom dess resultat, dess mervärde och dess vision för ett framtida EU.
30
FLERSPRÅKIGHET I KOMMITTÉN
EU-medborgarna har rätt att kommunicera med EU-institutionerna och ta del av EU-lagstiftningen på ett av EU:s 24 officiella språk. Flerspråkighet är också viktigt i det interna arbetet: Interinstitutionella tolkningstjänster och ett eget direktorat för översättning gör att kommitténs ledamöter kan arbeta på sitt eget språk, både muntligen och skriftligen. På så sätt kan kommitténs ledamöter bättre påverka EU:s beslut och politik, och se till att de överensstämmer bättre med EU-medborgarnas åsikter. Kostnadseffektivitet är viktig: direktoratet för översättning använder ett pivåsystem som gör att antalet språkkombinationer kan minskas från 552 till 134. Pivåspråken – franska, engelska och tyska – ansvarar för upp till sju andra språk vardera. Om en text behöver översättas från t.ex. maltesiska till iriska kan detta ske via engelska. Texter på italienska och spanska förväntas översättas direkt, men dessa språk används inte som pivåspråk.
31
Tidigare 552 kombinationer 134 kombinationer Vårt pivå- system CS BG
HU CS DA NL FR DE Tidigare PT EL RO EN IT ES BG ET EL FI FR 552 kombinationer FI GA GA EN HR MT HU SK IT SL LT ES LV DA MT ET NL PL 134 kombinationer HR PT LT DE RO LV SK PL SL SV SV
32
RESULTAT PÅ MILJÖOMRÅDET EKOLOGISKA LIVSMEDEL PÅ MENYN
EESK har åtagit sig att minska miljöpåverkan från sin verksamhet och sina byggnader. Emas (EU:s miljölednings- och miljörevisionsordning) är ett verktyg som kan användas för att minska en organisations miljöpåverkan och öka dess hållbarhet. EKOLOGISKA LIVSMEDEL PÅ MENYN GRÖN ENERGI MAT-DONATIONER PAPPER AVFALL 150 m2 solpaneler - 41 % sedan 2009 - 50 % sedan 2010 4 500 smörgåsar Pavel Trantina Mångfald Europa (CZ) 11 %
33
Mer om resultaten av EESK:s arbete på senare tid
Besök vår webbplats och ladda ner broschyren
34
www. denhargangenrostarjag. eu/
En kampanj av Europaparlamentet Den här gången röstar jag! Valet till Europaparlamentet den 23–26 maj 2019 Den här gången räcker det inte att bara hoppas på en bättre framtid. Nu måste vi alla ta ansvar för att det blir så också. Så den här gången ber vi dig inte bara att rösta, vi ber dig också att hjälpa till att övertyga andra att rösta. För om alla röstar så vinner alla på det!
35
Det handlar om Europa. Det handlar om DIG!
Besök vår webbplats. Vi finns på sociala medier.
36
Det handlar om Europa. Det handlar om DIG!
Ledamöternas sida Sök ett yttrande Search/Pages/opinionssearch.aspx?culture=SV Mer om vårt arbete Sammanfattningar från plenarsessionerna Documents#/boxTab1-2
37
Det handlar om Europa. Det handlar om DIG!
Praktikprogram traineeships Kom och arbeta hos oss Epso
38
Europeiska kommissionen
Rådet Europeiska historiens hus EESK Europeiska regionkommittén Parlamentarium Europaparlamentet
39
Det handlar om Europa. Det handlar om DIG!
Ge gärna återkoppling om ditt besök och fyll i utvärderingen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.