Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011"— Presentationens avskrift:

1 Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Med svenska skärmbillder

2 Grundläggande funktioner
Logga in, redigera din profil och lösenord Lägga till koordinatör som användare Definera läsåret (klasser med antal elever) Sätta upp och initiera en ny enkäts-rund (- eleverna svarar på enkäten) 5. Hämta ut resultat från enkäten

3 1) Logga in på dataweb.olwin.no
Din e-post är ditt användare-namn Nya användare gis ett preliminärt lösen som är ‘1234’ Användare vid den gamla datawebben har fortfarande sitt gamla lösen

4 När du har flera än en skola
Utvigda domän- treet för att hitta skolor Man måste logga in till en specifik skola om man ska göra förändringar eller titta på data för den skolan Klicka på ditt engagement under skolans namn

5 Detta är skolans “hemma”-sida i datawebben
Första uppgift: Titta på och redigera din egen profil Klicka på ditt namn överst på sidan

6 Att redigera din personliga profil
Alla dessa fält är valfria, du kan fylla i dem om du vill Olweus International kan lättare kommunicera med dig om du gör det… Lösenord visas inte även om de finns Skriva in och repetera ett nytt lösen som du själv väljer (max 12 tekn) Klicka för att spara

7 2) Lägga till en ny användare
Klicka på tabben “Användare”

8 Lägga till skolans koordinatör
Vi utgår från att den nya användaren inte finns i datawebbens användare-bas: Klicka “Lägg till..”

9 Uppge grundläggande informationer om användaren
Valfria upplys- ningar Nödvändiga upplysningar Spara upplysningarna

10 Ge Per Praktisk koordinatör-engagement
(Ignorera felaktiga texter I denna bild – kommer att ändras I nära framtid) Välja rollen som koordinatör Skriva in datum då personen börjar sitt engagement som koordinatör för skolan (eller välja från kallendariet) Kom ihåg..

11 3) Lägga in information om läsårets klasser och grupper
Klicka på tab’en “Läsår”

12 Lägga till läsår med information om skolan klasser och elever
Klicka på knappen för att lägga till information om ett nytt läsår (om detta läsåret redan finns I listan, hoppa över nästa bild)

13 Det nya läsåret Välja från lista Enbart det nuvärande kan väljast. Nya läsår vill visa när regionala koordinatörer har lagd in dem Tidigare års klassstruktur kan kopierast in för att underlätta inlägging av nytt läsår Nationala eller regionala datum hämtas från databas, men kan redigeras (utan betydelse före OSK)

14 Klicka på läsåret för att lägga in / redigera klasser och grupper
Det nya läsåret visas Klicka på läsåret för att lägga in / redigera klasser och grupper Om du vill förändra läsårets start ock slutsdatum, kan du klicka här Om du vill radera all information om detta läsåret klickar du här (fungerar enbart om inga enkätssvar finns för detta läsåret)

15 Lägga in information om skolans klasser med antal flickor och pojkar
Klicka på “Ny klass” knappen

16 Lägga in upplysningar om klasser i skolan (som ska göra enkäten)
Välja årskurs Uppge namn (bokstav) för klassen Hela denna procedur måste upprepas för varje klass som ska göra enkäten Elever med andra språk kan göra enkäten på eget språk (kolla med instruktör vilka språk som är tillgängliga) Uppge antalet flickor ock pojkar I klassen

17 Läsårets klasser visas
Klicka på tab’en “Enkät-runder”

18 4) Sätta upp en ny enkät-rund
Klicka på tab’en “Enkät-runder” Klicka på tab’en “Enkät-runder”

19 Börja definera en ny enkät-rund
Klicka på “Ny enkät”

20 Uppge detaljer om den föreståande enkät-runden
Hita ett namn för enkät- runden (får gärna innehålla årstalet) Välja termin Välja enkät (enbart Olweus Original änn så länge) Markera enbart läsåret om alla klasser / grupper I läsåret ska ta enkäten I motsatt fall expandera trestrukturen och markera enbart aktuella klasser / grupper

21 Ny enkät-rund visas på listan över enkät-runder
För att bekräfta elevtal och igångsätta enkäten, klicka på namnet du gav till enkäten

22 Du måste bekräfta att antal flickor och pojkar fortfarande stämmer
När du har kollat alla klasser kan du klicka på knappen som genererar lösenord till eleverna Öppna varje klass och korrigera antalet flickor och pojkar om nödvändigt

23 Enkätrunden är reda för besvarning, lösenord är genererat
För att hitta lösenordlister, och kolla hur skolan genomför enkäten, klicka på klassnamnet

24 Hitta lösenord-listar och kolla hur enkäten genomförs
Lister med lösenord till utskrift kan hittas här Status för enkät-progresionen i klassen kan läsast här “Ej påbörjat, “Under arbete”, “Färdig”)

25 Elever (och andra respondenter) använder svara.olwin.no
De som svarar på enkäter har enbart lösenord – inte användare-namn Lösenord identifierar skola, klass/grupp och kön (för elever). Lösenord kan åter-användas om enkäten blir avbruten, låter respondenten fortsätta där hon blev avbruten, funkar tills sista frågan är besvarat

26 Vid att klicka “Ja” börjar enkäten
Eleven (respondenten) måste bekräfta att skola, årskurs/klass och kön är rätt: Vid att klicka “Ja” börjar enkäten Vid att klicka “Nej” återvänder man till inlogg bildet och får uppge lösenordet åter en gång

27 Eleven svarar vid att klicka I cirkeln bredvid valda svarsalternativ
Första frågan Eleven svarar vid att klicka I cirkeln bredvid valda svarsalternativ Alla elever får uppmanas att svara på alla frågor men de kan svara blankt på alla frågor, och ta bort sina redan markerade val om de vill

28 Klicka “Resultat-uttag”
5) Hämta ut resultat Klicka “Resultat-uttag”


Ladda ner ppt "Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011"

Liknande presentationer


Google-annonser