Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Söka skola 2019-2020 Sandåkraskolan
EM
2
FÖRSKOLEKLASS Förskoleklassen är en numera en obligatorisk skolform.
Förskoleklasstiden ska stimulera barnets utveckling och lärande och vara en grund för barnets fortsatta skolgång. I förskoleklassen blandas lek med kunskaper och barnet får skolvana inför starten i grundskolans första klass. Sandåkraskolan kommer att ha 3 stycken förskoleklasser läsåret JH
3
En dag i förskoleklass Exempel på hur en dag kan se ut (läsår 18/19)
08.10: Skoldagen börjar Samling Arbetspass Rast Arbetspass, inkl fruktstund Uteverksamhet Lunch Förskoleklassverksamheten är slut för dagen klockan Om man valt omsorg för eftermiddagen tar fritidsverksamheten över. Fritidsverksamhet Mellis i matsalen Fortsatt fritidsverksamhet JH
4
FRITIDSVERKSAMHETEN Före och efter skoldagen erbjuder skolan skolbarnsomsorg i skolans fritidshem. Förskoleklassen är avgiftsfri, men för skolbarnsomsorgen tar kommunen en avgift. Fritids öppnar kl på öppningsavdelningen. Kl går alla barn till sin enhet och fortsätter ha morgonfritids där till skoldagen börjar för resp klass. När skoldagen är slut går de barn som är inskrivna i skolans fritidsverksamhet till fritids. Kl går de barn som är kvar på fritids till stängningsavdelningen. kl stänger fritids för dagen. JH
5
TIDPLAN vt 2019 v.2-7 Vårdnadshavare söker aktivt skola mellan 15 januari t o m 15 februari och har möjlighet att önska tre skolor via e-tjänst eller via blankett till Utbildningsförvaltningen. v.2 Informationsmöte på Sandåkraskolan torsdag 24/1 kl 17.30, matsalen. v.11 Vårdnadshavare får besked tidigast den 15 mars från den skola barnet fått placering hos. v. 14 Senast 1 april ska man lämna besked. V.15 Informationsbrev skickas hem till antagna elever v. 19 Besök för antagna elever. Mer information kommer i informationsbrevet. . JH
8
Under ansökningsperioden
9
Filmen finns från slutet av december på 16 språk (inklusive teckenspråk) – se stockholm.se/sokaskola
Tornedalska Samiska Romani Jiddisch Arabiska Persiska Engelska Spanska Finska Somaliska Tigrinja Thailändska Mandarin Franska Svenska Teckenspråkstolkad
10
Att söka skola via ansökningsblankett vs. Att söka skola via e-tjänsten
Ansökningsblankett ska endast användas i de fall då en direkt ansökan via ansökningstjänsten på stockholm.se/sokaskola inte är möjlig. Blanketten kan t.ex. användas om du inte har mobilt BankID eller om ditt barn har fått uppskjuten skolplikt. När du söker via ansökningstjänsten på stockholm.se/sokaskola får du en bekräftelse till din e-postadress och du kan dessutom när som helst under perioden 15/1 till den 15/2 ändra din ansökan. Om ansökan gjorts via e-tjänsten kan du logga in direkt den 15 mars och se vilken skola ditt barn antagits till och signera platserbjudandet med mobilt BankID. Söker du skola för ditt barn på ansökningsblanketten kommer besked om vilket skolplacering ditt barn fått att skickas hem med vanlig post till barnets folkbokföringsadress. Du måste då själv skicka beskedet till den skola som ditt barn fått plats på.
11
Ansök till tre skolor Du har möjlighet att ansöka till tre skolor som är anslutna till ansökningstjänsten inom Stockholm stad. Det är viktigt att du gör tre val för att ditt barn i största möjliga utsträckning ska erbjudas plats i en skola som du som vårdnadshavare önskar. Exempel: Om du inte får ditt förstahandssökta alternativ på grund av platsbrist, behandlas ditt andrahandssökta alternativ tillsammans med andra vårdnadshavares förstahandssökta alternativ till den sökta skolan. Om ditt barn inte får plats i en skola som du ansökt till kommer ni att erbjudas plats i en skola enligt Stockholms stads regler för antagning. Du är inte garanterad en plats i den skola som ligger allra närmast hemmet.
12
Antagningsregler - urvalsgrunder
13
Huvudregeln är ett barn/en elev ska placeras i den skola där vårdnadshavaren önskar att barnet/eleven ska gå. Varje skola försöker tillgodose ditt förstahandsval. Detta får dock inte medföra att ett annat barns berättigade krav på placering vid en skolenhet nära hemmet åsidosätts. Vi ska alltid sträva efter att vårdnadshavaren får sitt sökalternativ 1 men det är ingen urvalsgrund. 9 kap 15§ skollagen (2010:800) framhålls vårdnadshavares rätt för placering vid en skolenhet. Motsvarande lagtext finns i det 10 kap 30§ skollagen för grundskolans verksamhet samt i 11 kap 29§ skollagen för grundsärskolans verksamhet. - länk från bild ”En elev ska placeras vid den av kommunens skolenheter där elevens vårdnadshavare önskar att eleven ska gå. Om den önskade placeringen skulle medföra att en annan elevs berättigade krav på placering vid en skolenhet nära hemmet åsidosätts, ska dock kommunen placera eleven vid en annan skolenhet. Kommunen får annars frångå elevens vårdnadshavares önskemål endast om den önskade placeringen skulle medföra att betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.”
14
Fler sökanden än antal platser
Vid placering av en elev tar Stockholms stads kommun hänsyn till den relativa närhetsprincipen. Vid urval tillämpas en relativ närhetsprincip vilket innebär att om barn A och B sökt samma skola och bara ett av barnen kan beredas plats, mäts både barnens avstånd (från folkbokföringsadress) till den sökta skolan och till en alternativ skola. Avståndet till den alternativa skolan subtraheras med avståndet till den sökta skolan. Det barn som får det högsta värdet i den uträkningen får platsen. Den alternativa skolan som visas är en fysisk mätpunkt och är den skola som är närmast elevens folkbokföringsadress. Om eleven sökt den närmsta skolan så är den alternativa skolan den näst närmsta skolan till elevens adress och som erbjuder den sökta årskursen. Vi utgår från elevens folkbokföringsadress (den 15 februari) och på stadens gång- och cykelvägar. Relativ närhet – beslut i utbildningsnämnden augusti 2015 – förtydligande oktober 2016 Inför sökperioden 2016 reviderades urvalsgrunderna för antagning till förskoleklass och grundskolan. Läs mer i tjänsteutlåtandet från utbildningsnämnden den 20 augusti 2015, beslutsärenden punkt 13. Förtydligande av definition av urvalsgrunden relativ närhet vid urval till förskoleklass och grundskola. Läs mer i tjänsteutlåtandet från utbildningsnämnden den 20 oktober 2016, beslutsärenden punkt 9. Vi kommunicerar uppmätt skolväg - inte säker eller trygg skolväg! Vi har bedömt att de gång- och cykelvägar som är uppdaterade av trafikkontoret i Antagningskartan är säkra skolvägar. Uppdatering sker årligen. Trafikkontoret har ett nystartat projekt för ”Plan för säkra och trygga skolvägar”. Stockholms stads benämning på skolväg är ”Uppmätt skolväg” och samma definition av skolväg gäller oavsett barnets ålder.
16
Relativa närhetsprincipen
Katten och elefanten har sökt till samma skola – Skola 1 Skola 1 har endast en plats kvar. Katten: 1000 minus 500 = 500 meter. Elefanten: 500 minus 250 = 250 meter. Det är katten som får platsen! Katten har längre till sin alternativa skola (Skola 2) i förhållande till avståndet till den sökta skolan än vad elefanten har. Den relativa närheten räknas ut så här: Avståndet till den alternativa skolan minus avståndet till den sökta skolan. Den alternativa skolan är den närmsta eller näst närmsta skolan som erbjuder vårdnadshavarens sökta årskurs. Som grundprincip enligt skollagen finns samtidigt att varje elev har rätt till en skola nära hemmet. Därför måste principen om relativ närhet alltid kombineras med att varje elev, vars vårdnadshavare så önskar, erbjuds plats i en kommunal skola nära hemmet. Med nära hemmet menas för åk F-3: 2 km, åk 4-6: 3 km, åk 7-9: 4 km. Vi utgår från elevens folkbokföringsadress och på stadens gång- och cykelvägar. Den alternativa skolan som visas är en fysisk mätpunkt och är den skola som är närmast elevens folkbokföringsadress. Om eleven valt den närmsta skolan så är den alternativa skolan den näst närmsta skolan till elevens adress och som erbjuder den sökta årskursen. Skola 2 är endast en fysisk mätpunkt (den alternativa skolan) och det är dit avståndet räknas. Den alternativa skolan är den närmsta eller näst närmsta skolan som erbjuder vårdnadshavarens sökta årskurs. Det behöver inte betyda att elev sökt den skolan eller ens är garanterad en plats där. Det är inte heller säkert att det är elevens skolpliktsbevakande skola. Med skolväg avses avstånd mellan hem och skola på gång- eller cykelvägar – inte via fågelvägen, kollektivtrafiken eller bilväg.
17
Urvalsgrunder för sökande till förskoleklass
Om efterfrågan överstiger antalet tillgängliga platser på sökt skola tillämpas följande urvalsgrunder utifrån relativa närhetsprincipen, i angiven ordning: Barn i behov av särskilt stöd av pedagogisk eller social karaktär som har behov av att placeras vid en viss skolenhet. Beslut fattas av rektor i samråd med grundskolechef. Barn som bor inom 2 kilometers gångavstånd till den sökta skolan och som har syskon i förskoleklass eller i årskurs 1–3 det läsår när det sökande barnet ska börja. Barnen måste bo på samma folkbokföringsadress. Barn som har rätt till en plats i förskoleklass. Barn som fyller 5 år det aktuella läsåret och som önskar börja i förskoleklass. Barn som är folkbokförda i annan kommun.* * En elev som har tagits emot i en kommuns grundskola ett visst läsår har rätt att gå kvar hela läsåret, även om de förhållanden som låg till grund för mottagandet ändras under läsåret. Om det för eleven återstår endast en årskurs, har eleven också rätt att gå kvar sista årskursen. (Skollagen 10 kap. §28)
18
Urvalsgrunder för sökande till åk 1-9
Om efterfrågan överstiger antalet tillgängliga platser på sökt skola tillämpas följande urvalsgrunder utifrån relativa närhetsprincipen, i angiven ordning: Elever i behov av särskilt stöd av pedagogisk eller social karaktär som har behov av att placeras vid en viss skolenhet. Beslut fattas av rektor i samråd med grundskolechef. Elever som har rätt till en plats i årskurs 1-9. Elever som är folkbokförda i annan kommun.* * En elev som har tagits emot i en kommuns grundskola ett visst läsår har rätt att gå kvar hela läsåret, även om de förhållanden som låg till grund för mottagandet ändras under läsåret. Om det för eleven återstår endast en årskurs, har eleven också rätt att gå kvar sista årskursen. (Skollagen 10 kap. §28)
19
Efter antagnings- och placeringsperioden
20
Antagningsbesked Från och med den 15 mars loggar du som vårdnadshavaren in i e-tjänsten för att se vilken skola som har antagit ditt barn. Du som sökt via e-tjänsten kommer att kunna bekräfta antagningen direkt i e-tjänsten alternativt välja att ladda ner beskedet, skriva under och skicka det direkt till skolan. Antagningsbesked kommer endast att skickas hem till de vårdnadshavare som sökt via blankett alternativt inte sökt alls men blivit skolpliktsplacerade. Fristående skolor har egna datum för besked. Du som vårdnadshavare ska ge ett samtycke till den angivna platsen som står i antagningsbeskedet. Beskedet ska vara skolan tillhanda senast den 1 april. Om två vårdnadshavare finns måste det undertecknas av båda.
21
Mer information
22
Mer information… … finns på stockholm.se/sokaskola
Du som medborgare kan även kontakta Stockholms Kontaktcenter på telefon alternativt via e-post till På stockholm.se/sokaskola finns mer information samt länken till e-tjänsten för ”Söka skola – Stockholm” Sidorna för söka skola uppdateras kontinuerligt. I december tillkommer en sida (meny) för att se vilka skolor per stadsdel som är anslutna till systemet. På sidan finns även länken till e-tjänsten för Söka skola – Stockholm. I samband med detta kommer även blanketten att publiceras, dock ska alla som kan söka via e-tjänsten.
23
Anteckning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.