Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Förbättra klubbkvalitet
Välkommen till program för klubbkvalitet! Program för klubbkvalitet är det bästa verktyg en klubb kan använda, för att utvärdera sin förmåga att tillgodose behov bland medlemmarna och i samhället. I dagens värld, där alla har mycket att göra, behöver klubben ha förmåga att hantera och införa en positiv och enkel process för utvärdering och målsättning, så att den kan bli en del av klubbens verksamhet och därmed kan fortsätta vara fokuserad på de allra viktigaste faktorerna i en framgångsrik klubb: Hjälpinsatser, bra medlemmar och ledare som växer. DACQI4.SW
2
Översikt över program för klubbkvalitet
Översikt över processen Fem steg: Förstå processen i förändring och LCI framåt Fastställa behovet av förändring Sätta upp mål Sammanställa planer Genomföra och stödja förändring Förändring är mycket viktig för varje klubb. Genom att förstå vår nuvarande verksamhet, identifiera områden som kan förbättras och vidta lämpliga åtgärder för att uppnå våra mål kan varje klubb bli ännu bättre! Denna vägledning tillhandahåller fem unika steg att inleda förändring. Fem steg: Förstå processen i förändring och LCI framåt Fastställa behovet av förändring Sätta upp mål Sammanställa planer Genomföra och stödja förändring Låt oss ta en närmare titt på var och en av dessa.
3
Steg ett - Program för klubbkvalitet
Förstå processen i förändring och LCI framåt Processen att göra saker bättre!
4
Program för klubbkvalitet - LCI framåt
Förstå processen i förändring och LCI framåt 1 3 4 2 LCI framåt tillhandahåller ett strategiskt ramverk som hjälper klubbarna att driva verksamheten på ett utmärkt sätt. ”Att vara den globala ledaren avseende hjälpinsatser och humanitär service.” Det är en plattform för insatser som kommer att hjälpa din klubb att sammanställa prioriteringar, för att kunna utöka humanitära hjälpinsatser, förbättra nuvarande verksamhet och finna nya sätt att förena människor i Lions hjälpinsatser. LCI kan ge oss visionen, men det krävs konkreta insatser på klubbnivå, för att göra den till verklighet. Förbättra hjälpinsatsernas påverkan och fokus - Uppdaterade globala frågor. Omforma allmänhetens uppfattning och förbättra synlighet - Strategisk marknadsföringsplan. Sträva efter utmärkt verksamhet i klubb, distrikt och organisationen - Program för kvalitet. Förbättra medlemsvärde och nå nya marknader.
5
Steg två - Program för klubbkvalitet
Fastställa behovet av förändring Genomföra fyra bedömningar Fördelar med bedömning: Följer samma format som LCI framåt Hjälper till att fokusera tankar Vägleder diskussion Uppmuntrar att titta närmare på resurser Processen kan genomföras individuellt eller i grupp
6
Gå igenom bedömningarna och diskutera
7
Gå igenom bedömningen på sidan 8 och 9
Steg två – Bedömning 1 Fastställa behovet av förändring Bedömning 1: Förbättra hjälpinsatsernas påverkan Gå igenom bedömningen på sidan 8 och 9 Gå igenom bedömningen på sidan 8 och 9
8
Frågor om hjälpinsatser
Väl genomförda projekt är meningsfulla Om medlemmarna gillar projekten eller inte Upptäck nya projekt som kan övervägas Fundera över hur projekt kan förbättras Hur samhället kan involveras Om projekten är väl genomförda är de meningsfulla Om medlemmarna gillar projekten eller inte Nya projekt att överväga Hur projekt kan förbättras Hur samhället kan involveras
9
Bedömning 1 - Tillgängliga verktyg
Våra globala frågor Tillgängliga verktyg: Våra globala frågor – fokuserar på fem serviceområden: Diabetes, miljö, hungersnöd, barncancer och syn Gör slag i saken Bedömning av samhällsbehov Anslag
10
Gå igenom bedömningen på sidan 11 och 12
Steg två – Bedömning 2 Fastställa behovet av förändring Bedömning 2: Omforma allmänhetens uppfattning och förbättra synlighet Gå igenom bedömningen på sidan 11 och 12
11
Frågor om synlighet Hur allmänheten ser klubben
…positivt eller negativt Synlighet bland samhällsledare Användning av sociala media Vad som bör kommuniceras ut i samhället Kontakter som klubbmedlemmar har med media Effektivitet av intern kommunikation Hur allmänheten ser klubben...positivt och negativt Synlighet bland samhällsledare Användning av sociala media Vad som bör kommuniceras ut i samhället Kontakter som klubbmedlemmar har med media Effektivitet av intern kommunikation
12
Bedömning 2 - Tillgängliga verktyg
Fastställa behovet av förändring Bedömning 2: Omforma allmänhetens uppfattning och förbättra synlighet PR-handbok Fredsaffischtävling E-klubbhus
13
Steg två – Bedömning 3 Fastställa behovet av förändring Bedömning 3:
Sträva efter utmärkt verksamhet i klubben Gå igenom bedömningen på sidan 13 och 14
14
Frågor om verksamheten
Sätt att förbättra möten och evenemang Om det finns behov av större transparens Vad medlemmar anser om att inta ledarposter Om medlemmar upp- märksammas för sina insatser Om konflikter förekommer i klubben Om medlemmar är nöjda med det sätt klubben drivs
15
Bedömning 3 - Tillgängliga verktyg
Fastställa behovet av förändring Bedömning 3: Sträva efter utmärkt verksamhet i klubben
16
Steg två – Bedömning 4 Fastställa behovet av förändring Bedömning 4:
Förbättra medlemsvärde och nå nya marknader Gå igenom bedömningen på sidan 15 och 16
17
Frågor om medlemsvärde
Om klubbens projekt rekryterar nya medlemmar...yngre medlemmar Om nya och befintliga medlemmar känner sig involverade Var nya medlemmar kan sökas Sätt att engagera medlemmar Namn på potentiella nya medlemmar
18
Bedömning 4 - Tillgängliga verktyg
Fastställa behovet av förändring Bedömning 4: Förbättra medlemsvärde och nå nya marknader
19
PAUS
20
Steg tre – Sätta upp mål Sätta upp mål
Fastställa prioriteringar och en grund för framtida planering Diskutera utfallet av bedömningarna Sätt upp smarta mål Mål kan sättas upp individuellt och sedan diskuteras i grupp
21
Steg tre – Sätta upp smarta mål
Varje mål bör vara... SPECIFIKT Mål bör vara så specifika som möjligt, för att säkerställa att syftet är tydligt. MÄTBART Mål och framsteg måste kunna mätas. KRÄVER HANDLING Varje mål måste vara möjligt att nå. REALISTISKT Målen bör vara utmanande, men också realistiska. TIDSBUNDET Varje mål bör ha en tidsram, så att framsteg kan följas upp.
22
Sammanställ tre smarta mål baserat på det ni har upptäckt
Gruppdiskussion Sammanställ tre smarta mål baserat på det ni har upptäckt
23
Steg fyra – Sammanställ planer
Förbereda och planera för förändring Fastställ långa och korta prioriteringar Fördela mål till kommittéer Uppmuntra alla klubbmedlemmar att bli involverade i att finna nya lösningar
24
Steg fyra – Planeringsverktyg
Sammanställ planer Förbereda och planera för förändring Sidan 20 och 21
25
Gruppdiskussion Sammanställ en plan
26
Steg fem – Genomföra och stödja förändring
Genomföra förändring Följa upp prestationer Ha en överenskommen tidsplan för uppföljning Rapportera till klubben till dess att målet har uppnåtts Stödja förändring Förändring resulterar i mer förändring Sök efter nya möjligheter.
27
Steg fem – Genomföra och stödja förändring
Förändring är en gruppaktivitet! Involvera alla Förändring bör firas!
28
Nya verktyg och resurser för klubbar www.lionsclubs.org
30
Frågor
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.