Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Det samhällsekonomiska kretsloppet
kapitel 1 – Samhälle, företag och ekonomI Det samhällsekonomiska kretsloppet
2
kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS
Efterfrågekurvan
3
kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS
Utbudskurvan
4
kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS
Utbud och efterfrågan
5
Utbud och efterfrågan i jämvikt
kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Utbud och efterfrågan i jämvikt
6
Marknadsandelar dagligvarukartantm 2017
kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS Marknadsandelar dagligvarukartantm 2017
7
kapitel 2 – företag, MARKNAD OCH KONKURRENS
Produktens livscykel
8
En varas väg från företag till konsument
kapitel 3 – FÖRETAG OCH NÄRINGSLIV En varas väg från företag till konsument kapitel 3 – FÖRETAG OCH NÄRINGSLI
9
Horisontell och vertikal integration
kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Horisontell och vertikal integration
10
kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER
Intressentmodellen
11
Exempel på den rättsliga regleringen av företaget
kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Exempel på den rättsliga regleringen av företaget kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTE
12
Exempel på den rättsliga regleringen av företaget
kapitel 4 – FÖRETAGETS INTRESSENTER Exempel på den rättsliga regleringen av företaget
13
Företagets mål och strategier
kapitel 5 – Företagets affärsidé, mål och strategier Företagets mål och strategier
14
Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning
kapitel 5 – Företagets affärsidé, mål och strategier Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning
15
kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering
16
kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering
Bostonmatrisen
17
kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering
ACE-matrisen
18
Exempel på marknadsplan
kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering Exempel på marknadsplan
19
Exempel på utvärderingsmall
kapitel 6 – Strategisk planering och marknadsplanering Exempel på utvärderingsmall
20
Utvärderingen ger en återkoppling
kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Utvärderingen ger en återkoppling
21
Exempel Strategisk och operativ marknadsföring
kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Exempel Strategisk och operativ marknadsföring
22
kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring
Maslows behovstrappa
23
Marknadsföring som en kommunikationsprocess
kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Marknadsföring som en kommunikationsprocess
24
kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring
Köppyramiden
25
Kundernas acceptanscykel
kapitel 7 – Strategisk Marknadskommunikation och marknadsföring Kundernas acceptanscykel
26
Linjestabsorganisation
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Linjestabsorganisation
27
Funktionsorganisation
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning kapitel 8 Organisation och organisationsstyrning Funktionsorganisation
28
Organisation med affärsområde
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Organisation med affärsområde
29
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning
Produktorganisation
30
Geografisk organisation
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Geografisk organisation
31
Matrisorganisation i ett industriföretag
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Matrisorganisation i ett industriföretag
32
Matrisorganisation i ett tjänsteföretag
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Matrisorganisation i ett tjänsteföretag
33
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning
Produktorganisation
34
Imaginär organisation
kapitel 8 – Organisation och organisationsstyrning Imaginär organisation
35
Inköpsfunktionen i varuproducerande företag
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Inköpsfunktionen i varuproducerande företag
36
Ekonomistyrning av inköp
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Ekonomistyrning av inköp
37
Ekonomistyrning av inköp
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Ekonomistyrning av inköp
38
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning
Olika inköpsdokument
39
Beställningspunkt och leverans
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Beställningspunkt och leverans
40
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning
Inköpskvantiteter
41
Produktionsprocessen
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Produktionsprocessen
42
Produktivitet och effektivitet
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Produktivitet och effektivitet
43
Försäljningsfunktionen i varuproducerande företag
kapitel 9 – Inköp, produktion och försäljning Försäljningsfunktionen i varuproducerande företag
44
kapitel 10 – Företagskultur och personal
Employer branding
45
Vilka är de tre högst rankade egenskaperna per sektor i Sverige?
kapitel 10 – Företagskultur och personal Vilka är de tre högst rankade egenskaperna per sektor i Sverige?
46
Företagets ekonomisystem
kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Företagets ekonomisystem
47
Lönsamhet – ett centralt begrepp
kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Lönsamhet – ett centralt begrepp
48
kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål
Intäkt – kostnad
49
Lönsamhet – ett centralt begrepp
kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Lönsamhet – ett centralt begrepp
50
Ekonomistyrning ock ekonomiska mått I
kapitel 11 – Ekonomistyrning – styrning mot ekonomiska mål Ekonomistyrning ock ekonomiska mått I
51
Ekonomistyrning ock ekonomiska mått II
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Ekonomistyrning ock ekonomiska mått II
52
Ekonomistyrning ock ekonomiska mått III
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Ekonomistyrning ock ekonomiska mått III
53
Resultat, omsättning och lönsamhet
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Resultat, omsättning och lönsamhet
54
Finansiella nyckeltal för ett hotell
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Finansiella nyckeltal för ett hotell
55
Företagsekonomiska konsekvenser av en affärshändelse
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Företagsekonomiska konsekvenser av en affärshändelse
56
Rörelsens intäkter och kostnader
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Rörelsens intäkter och kostnader
57
Rörliga och fasta kostnader
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Rörliga och fasta kostnader
58
Olika slags rörliga kostnader
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Olika slags rörliga kostnader
59
Olika slags fasta kostnader
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Olika slags fasta kostnader
60
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar
Totala kostnaden, TK
61
Kostnadsfördelningsmodell
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Kostnadsfördelningsmodell
62
Kapitalkostnader och kalkylränta
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Kapitalkostnader och kalkylränta
63
Totalkostnadsdiagram
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar Totalkostnadsdiagram
64
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar
Resultatdiagram
65
kapitel 12 – Resultatplanering och lönsamhetsberäkningar
Täckningsgrad, TG
66
Olika slags produktkalkyler
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Olika slags produktkalkyler
67
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning
Genomsnittskalkyl
68
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning
Normalkalkyl
69
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning
Minimikalkyl
70
Fördelning av direkta och indirekta kostnader
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Fördelning av direkta och indirekta kostnader
71
Självkostnadskalkylering i ett industriföretag
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Självkostnadskalkylering i ett industriföretag
72
Självkostnadskalkylering i ett tjänsteföretag
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Självkostnadskalkylering i ett tjänsteföretag
73
Påläggskalkylering i ett handelsföretag
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Påläggskalkylering i ett handelsföretag
74
Pålägg, marginal och bruttovinst
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Pålägg, marginal och bruttovinst
75
Täckningsbidrag och täckningsgrad
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning Täckningsbidrag och täckningsgrad
76
kapitel 13 – Produktkalkylering och prissättning
Stegkalkyl för cyklar
77
Investeringskalkyleringens begrepp och principer
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Investeringskalkyleringens begrepp och principer
78
Investeringskalkyleringens begrepp och principer
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Investeringskalkyleringens begrepp och principer
79
Nuvärdefaktor och beräkningstabeller
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Nuvärdefaktor och beräkningstabeller
80
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar
Nuvärdefaktor
81
Diskonteringsfaktorn
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Diskonteringsfaktorn
82
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar
Nuvärdemetoden
83
Nuvärdekvot och annuitetsfaktor
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Nuvärdekvot och annuitetsfaktor
84
Jämförelse nuvärde- och annuitetsmetoden
kapitel 14 – Produkt Investeringskalkyler och lönsamhetsberäkningar Jämförelse nuvärde- och annuitetsmetoden
85
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering
DU PONT- modellen
86
Kapitalet i balansräkningen
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Kapitalet i balansräkningen
87
Anläggningskapital och rörelsekapital I
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Anläggningskapital och rörelsekapital I
88
Anläggningskapital och rörelsekapital II
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Anläggningskapital och rörelsekapital II
89
Rörelsekapitalbindning i ett industriföretag
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Rörelsekapitalbindning i ett industriföretag
90
Kapitalbindningstid i AB Serrco Dörrhandtag
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Kapitalbindningstid i AB Serrco Dörrhandtag
91
Lagerhållningen hos TRASMATTOR AB
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering Lagerhållningen hos TRASMATTOR AB
92
kapitel 15 – Kapitalbehov och finansiering
Kapitalmarknaden
93
kapitel 16 – Budgetering och uppföljning
Budgeteringscirkeln
94
Resultatbudget i företag med resultatenheter
kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Resultatbudget i företag med resultatenheter
95
kapitel 16 – Budgetering och uppföljning
Olika budgetar
96
Budgetering från huvudmål till delmål
kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Budgetering från huvudmål till delmål
97
Exempel på resultat-, likviditets och balansbudget
kapitel 16 – Budgetering och uppföljning Exempel på resultat-, likviditets och balansbudget
98
Extern- och internredovisning
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Extern- och internredovisning
99
Bokföringsskyldighetens innebörd
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Bokföringsskyldighetens innebörd
100
Kontoklassindelning enligt BAS
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Kontoklassindelning enligt BAS
101
Kontoklass, kontogrupp och konto
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Kontoklass, kontogrupp och konto
102
Ett externredovisningssystem
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Ett externredovisningssystem
103
Balansräkning och balanskonton
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Balansräkning och balanskonton
104
Kapitalanvändning och kapitalanskaffning
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Kapitalanvändning och kapitalanskaffning
105
Resultaträkning och resultatkonton
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Resultaträkning och resultatkonton
106
Sambandet mellan balans- och resultaträkning
kapitel 17 – Bokföring och bokslut Sambandet mellan balans- och resultaträkning
107
Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys
kapitel 18 – Räkenskapsanalys med nyckeltal Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys
108
Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys
kapitel 19 –Aktier och aktiekapital Kostnads-, intäkts- och likviditetsanalys
109
kapitel 20 – Företagsvärdering
Effektivitetstal
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.