Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V"— Presentationens avskrift:

1

2 Socialkommunikation Maria Weiselius V

3 Kommunikation SÄNDARE (expressiv) MOTTAGARE (receptiv)

4 Överföra/uttrycka – ta emot och tolka budskap samt svara i sociala situationer…
4

5 Personer med AST har ett annat sätt att:
Kommunicera– meningen med kommunikation, svårt ta initiativ, färre uttryckssätt Förstå – konkreta, bokstavliga, visuella Minnas – associerar utifrån detaljer Uppleva – över- eller underupplever sinnesintryck Föreställa sig – svårt förstå konsekvenser och orsaker Tolka situationer – oflexibla, utgår från personen själv 5

6 Kommunikativa svårigheter som:
Nedsatt förmåga att förstå och använda sig av talat språk Grundläggande svårigheter med att förstå vitsen med kommunikation Alla människor påverkas av känslor/affekter Problembeteenden– starkt samband med kommunikationssvårigheter Vi bör därför: Använda annan kommunikation än det talade språket som komplement Jobba med kommunikations- grunderna; delad uppmärksamhet, delat intresse, delad glädje, imitation Vara medveten om våra känslotillstånd, ha en låg känslointensitet Tolka problembeteenden som kommunikation 6 6

7 Det talade ordet för att förmedla ett budskap
Det är en härlig vinterdag. Under helgen har den första snön fallit. Personalen kommer in i köket, tittar ut genom fönstret och säger; Oh så härligt! Tänk om snön ligger tills på torsdag då skulle vi kunna åka pulka på Getberget – eller – du kanske tycker vi ska vara ut hela dagen och åka till Himmelsberget? Där kan vi ju båda åka pulka och skidor. Det kanske skulle vara roligare..I så fall måste vi ju ha en liten matsäck med och handla till det. Ja, vi får se. Snön kanske har gått bort tills på torsdag. Vi får prata mer om det sedan! Ligger snön? Går den bort? Getberget? Himmelsberget? Lite mat? Kanske? Vi får se? Sedan?

8 Sammanhang och kommunikation
Innehållet i all kommunikation.. Ord Känslor Uttryck Gester Bilder Objekt ..är aldrig konstant utan beror alltid på sammanhanget!

9

10 Hjärnan använder hellre sammanhanget än ansiktsuttrycket för att dra slutsatser

11 Hur använder/skapar hjärnan sammanhang?
Det vet vi inte… Men vi vet att den gör det spontant och väldigt, väldigt snabbt sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang

12 Konkret tänkande i en grå värld
Neurotypisk ASD stimulus Mening 1 Mening 2 Mening 3 sammanhang stimulus Mening 1 sammanhang

13

14 Kommunikation - sammanhang
Med vem? I vilken/vilka situationer? Om vad? 14

15 Autism och sammanhangsblindhet
Hur hälsar man på en annan person? Vad är en bra födelsedagspresent ? Vad pratar man om kring ett matbord? 15

16 Det beror på! 16

17 Uttrycksförmåga - Språkförståelse
Jämförelse Uttrycksförmåga - Språkförståelse 17 17

18 Språkförståelse Förstå gester, mimik och tonläge
Förstå ord i specifika situationer Förstå ord utanför sammanhanget Förstå meningar 18

19 Språkfärdighet – en helhet av tre ömsesidigt beroende delar
innehåll form användning 19

20 Kommunikation – innehåll
Vad? Föremål, personer, djur Aktiviteter, handlingar Platser Kvaliteter – trasig, röd, fin... Känslor, inre tillstånd motivation 20

21 Kommunikation –form Hur?
Motorik Gester Föremål Bilder av olika slag Skrift Tecken som stöd/teckenspråk Tal 21

22 Kommunikation – funktion/användning
Begära/be om Protestera/vägra Få uppmärksamhet Kommentera Ge information, berätta Söka information, fråga Uttrycka känslor och tankar Sociala regler 22

23 Film Filippa

24 Olika sätt att kommunicera
Skrika, gråta, sparka Le, skratta, låta Titta på person eller sak Sträcka ut handen mot person eller sak Luta sig mot, flytta sig närmare Ta någon i handen, dra med till sak/aktivitet Banka/låta med saker Slänga saker Peka på/sträcka fram en sak, be om sak/aktivitet/hjälp Påbörja en rörelsesekvens Göra en gest/ett tecken/peka eller lämna en bild Säga ett ord Se mig! Hör mig! Förstå mig! G. Winlund

25 Viktiga kommunikativa färdigheter
Att kunna förmedla: mer, oj, wow, titta! Att kunna förmedla vad man vill ha/vill göra Att kunna be om hjälp Att kunna förmedla ”jag vill inte/ färdig/ sluta” Att kunna svara ja/nej 25 25

26 Några kommunikativa färdigheter att kartlägga:
Förmedlar vad han/hon vill ha/göra? Säger ”nej”? Ber om hjälp? Påkallar uppmärksamhet? Delar känsloupplevelser? Förmedlar hur han/hon mår? Svarar ja/nej? Påbörjar ett samtal?

27 Fortsättning att kartlägga:
Svarar på frågor? Ställer frågor? Kan avsluta ett samtal? Berättar om sånt som har hänt/ska hända? Kan uttrycka ”Jag vet inte”? Kan använda telefon/mobil för att ringa? Kan skriva/maila/chatta för hand/på dator? Kommunicerar med kända/okända människor?

28 Kommunikation och samspel
Arbeta med kommunikationens grunder: dela positiva upplevelser, omvänd imitation, ömsesidig påverkan Arbeta i naturliga situationer, gärna i rörelse- aktiviteter Locka – inte kräva! Uppmuntra all slags kommunikation Var nära andra som gör positiva saker Lyssna på protester

29 Göra Kommunikation/samtal konkret
Kroppsspråk Föremål Bilder Tecken Dataprat Plus och minuslistor En 5:a kan få mig att tappa kontrollen Skalor Skalor och Påståendelistor Samtalsmatta Samtalspinne Ritprat Sociala berättelser, seriesamtal Socialmeny Vardagsstöd (material)

30 Dataprat

31 Hur kan vi ta reda på vad personen vill, tycker, tänker?
Fråga – men kanske inte verbalt! Observationer Frågeformulär Betygsätta Utvärdera Prova olika saker/välja 31 31

32 Plus och minuslista Nuvarande situation Förändrad situation +
skönt att sova skönt att slippa lägga sig tidigt Kan hänga med polare sent Kravlöst Slippa stressa i säng/gå upp slösurfa Har ett jobb Tjäna egna pengar Ha något vettigt att göra Ha arbetskamrater Ger förutsättningar att kunna flytta till egen lägenhet - Ha tråkigt Vara ensam Känna sig onyttig Leder inte framåt Jobbigt med omställning (gå upp tidigt) Ansvar Kan inte hänga med polare sent Kan inte slösurfa sent Tappa sovmorgon

33 Koll på ork Kvällsrutiner Åka buss JOBB Små prata

34 Skalor och påståendelistor
Ringa in de påståenden som stämmer bäst om det som oroar/stressar dig mest just nu Att försäkringskassan inte meddelat om jag får förlängd aktivitetsersättning Stämmer helt Stämmer delvis Stämmer inte alls Att det arbetat många vikarier i verksamheten den senaste tiden Att det varit många helgdagar som orsakat förändringar i vardagsrutinerna Stämmer helt Stämmer delvis Stämmer inte alls

35 Utvärdering (ringa in vad du tycker)
Jag trivs på jobbet? Inte alls sådär ok ja ja, mycket! Jag känner mig trygg på jobbet? Jag får reda på vad som ska hända under dagen på jobbet? Nej ibland oftast alltid Jag förstår vad jag ska göra på jobbet Nej ibland oftast alltid Jag har något att göra på rasten? Nej ibland oftast alltid

36 Utvärdera

37

38    Datum: Namn: lätt svårt Avslappningsskiva Friskis och svettis
kul okej trist lätt svårt Avslappningsskiva Friskis och svettis Musik Spela spel Träffa kontaktperson Handla på ICA Daglig verksamhet- 38

39 Utvärdering Jag tycker om att: Hur tyckte du det var att ..
Handla i affären Måla Snickra Vattna blommor Cykla (Ringa in det som stämmer) Hur tyckte du det var att .. Kratta Ta kort Baka ( Ringa in 1= tråkigt 2= ok 3= bra 4 = mycket bra )

40 Att Välja Personen behöver först få erfarenhet av aktiviteterna
Presentera aktiviteterna visuellt Träna på att välja. Börja med en rolig och en tråkig Alternativen presenteras inte som planering

41

42

43

44

45 Pekpratskartor..

46

47

48 Att tänka på vid samtal Ta hänsyn till omgivning, intryck och dagsform Undvik att sitta mittemot Undvik att enbart använda kroppsspråk och betoningar. Förstärk också med visuella verktyg Var en samtalslots , hjälp personen att påbörja och avsluta samtalet Gör en agenda vad ni ska prata om och i vilken ordning Anpassa din kommunikation, konkreta förklaringar, färre ord, ta pauser. Sammanfatta ofta, visuellt !

49 ”När jag samtidigt kan se kan jag bättre förstå” Tonårspojke med autism

50 Mer information:


Ladda ner ppt "Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V"

Liknande presentationer


Google-annonser