Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008"— Presentationens avskrift:

1 Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008

2 Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Växjö 2009

3 Monica på jobbet Vem e hon? ... å va gör hon här?
Växjö 2009

4 INFORMATIONSKOMPETENS
Bildning…en resa Tradition och kulturarv Kommunikationskompetens Kritisk förmåga Skapande fantasi Kreativ förmåga Gustavsson och Liedman INFORMATIONSKOMPETENS Växjö 2009

5 … ha ett helikopterperspektiv
INFORMATIONSKOMPETENS … ha ett helikopterperspektiv Att vara informationskompetens är bl a att ha: ett nyfiket och reflekterande förhållningssätt till omvärlden. förmåga till överblick över olika områden. redskapen och färdigheterna i att söka, hantera och presentera information (språket, infofärdighetsträning, hänga med i den tekniska utveckling av redskapen i informations- och kommunikationsteknik) driften och redskapen för att lära. Växjö 2009 Växjö 2009 6

6 Hur och med vilka metoder kan vi erbjuda undervisning och handledning i informationsfärdighet?
Växjö 2009 Växjö 2009 11

7 " Man har ju inte lärt sig allt."
"Det var roligt. Men det var svårt i början. Men det blev ju lättare senare. Och då kunde man hitta mycket snabbare. … Ja, jag lärde mig jätte mycket! Nu går det snabbt att leta upp saker. " "I sexan hade jag problem med att veta vilken bok som jag skulle leta i. Det var ju olika nummer eller bokstäver. Men det har blivit någorlunda bättre nu… Ja, när jag tog en bok, men där skall ju stå, och det stod rsh, det börjar ju på det… Ja, det har stor nytta! Där står ju mycket om gamla städer och krig och alltihop. Så dom skall man definitivt lära sig innan man lär sig datorer! " "Vi fick ju jobba med de där frågorna hur man sökte upp: Var hittar du recept på sockerkaka och en massa sånt. Och så fick vi leta upp det." "För att vi skulle lära oss att hitta olika saker. Man lär sig ju inte bara att hitta recept. Man kan ju också hitta andra saker." " Man har ju inte lärt sig allt." Växjö 2009

8 Utvärdering av infokurs
Roligt Lärt sig (söka info & använda datorer) Olika sökmöjligheter (inkl telefon) Nytta av Överför Växjö 2009

9 (Dewey, Bruner, Vygotskij mfl)
Att motivera! Forskningen (Dewey, Bruner, Vygotskij mfl) Intervjusvar Relevans Nytta Känslor Motivation Nyfikenhet Fantasi Veta målet Koppla till tidigare förförståelse Samtala Något är roligt Man får själv välja Själv lära sig Ta reda på sånt man inte vet Om man är intresserad Kan bli intresserad Rörlighet Variation Arbeta tillsammans Söka och hitta Om man är duktig på området Hur lärarens undervisning är Växjö 2009 Växjö 2009 14

10 Att lära enligt eleverna:
Ytinrikat lärande - att rabbla kunskap, ett kvantitativt synsätt Djupinriktat lärande - "lära sig ordentligt", ett kvalitativt synsätt Växjö 2009 Växjö 2009

11 "Högstadiet" "Då hade vi lite kemi, lite fysik lite geografi. Ja, det gick mer in i vartannat. Men nu är det mer. Nu delar vi upp det. Jag vet inte varför det är så. " Växjö 2009

12 Infokurs Växjö 2009

13 Eller … Christopher Columbus Växjö 2009 Växjö 2009

14 Växjö 2009

15 Upplevelse av misslyckande…
Faktorer jag inte kan påverka Hos mig själv Eleverna vana vid Annan metodik Förberett mig dåligt Slarvat Dålig utvärdering Tidsbrist Inte anpassat Undervisnings- materialet Pedagog Affärsidkare Växjö 2009 Växjö 2009

16 Avsaknad av styrdokument undervisningsmaterial
Utmaningar Bristande kunskaper Möjligheter Avsaknad av styrdokument och undervisningsmaterial Vad erbjuder vi? Agera som ledare Bristande samverkan Hur erbjuder vi? Synen på vår yrkesroll Hur hänger vi med? Hot om nedskärningar Växjö 2009 Växjö 2009

17 Monica Nilsson april 2008 Att hänga med … Växjö 2009 Växjö 2009

18 Hemsidan Ansiktet utåt Service Lockande reklampelare Tilltalande
Lättläst Innehållsrik Aktuell Föränderlig Lockande Gamla ”nyheter” Minabibliotek.se Växjö 2009 Växjö 2009

19 Växjö 2009

20 Nya presentationstekniker
Issuu.com – Björnekullaskolans skoltidning och Skolbiblioteksplanen Voki Delicious Go!Animate Växjö 2009 Växjö 2009

21 Hänga med… Feeds tillsammans med t ex Google Reader Växjö 2009

22 Till sist … och hur ska vi klä oss??? Växjö 2009

23 Källor: Christopher Columbus Delicious Go!Animate Google Reader Issuu – Skoltidningen Kolla källan – Idélåda kring källkritik Lärarförbundets lilla handbok för skolbibliotekarier – Har din skola det skolbibliotek den förtjänar Oxenmyr, Leif (2007). Skolbibliotekets verksamheter – en studie av hur skolbibliotekarier och lärarbibliotekarier prioriterar skolbibliotekets verksamheter utifrån social identitet. Magisteruppsats. Högskolan Borås. Shutterborg Unesco USA skolbiblioteksstatistik WebTools4U2use Voki Åsneryd Åstorps kommun. Björnekullaskolan Björnekullaskolan bokblogg Björnebloggen Växjö 2009 Växjö 2009

24 Diskussion Fråga 1. Behövs någon undervisning i informationsfärdighet?
Hur gör du? Alla i gruppen berättar om och hur de gör. Fråga 3. Svårigheter? Fråga 4. Positiva erfarenheter? Fråga 5. Positiva erfarenheter och exempel på samarbete. Fråga 6. Vilken service erbjuder vi våra användare? Växjö 2009


Ladda ner ppt "Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008"

Liknande presentationer


Google-annonser