Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Patientkontrakt Gemensamt ansvar skapar bättre hälsa och vård
3
Region Kronoberg - Budget 2019
Inrätta modell för patientkontrakt Inrätta modell för fast vårdkontakt Ta fram målvärden över andel personer över 65 år som har en fast vårdkontakt
4
”Patientmiljarden” Patientkontrakt Tillgänglighet
Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård. Tillgänglighet Syfte att utveckla och förbättra tjänste- och servicekvalitet till patienter med fokus på tillgängligheten i primärvården. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
5
Tillgänglighet Förstärkt vårdgaranti
I delbetänkandet God och nära vård – En gemensam färdplan och målbild (SOU2017:53), föreslår utredningen att landstingen ska vara skyldiga att erbjuda att den enskilde inom tre dagar får tillgång till en medicinsk bedömning av legitimerad personal i primärvården. Förstärkt vårdgaranti Definiera måluppfyllelse, vilka yrkesroller och verksamhetsområde som ska ingå (Enligt utskottet bör regeringen ta initiativ till att skapa en samlad definition av primärvårdens uppdrag och funktion med syfte att stärka patientens tillgång till en jämlik primärvård) Ta fram baseline statistik för nuläget gällande förstärkt vårdgaranti Automatisk rapportering till nationella väntetidsdatabasen Signe Ledtider Patologi Ta fram baseline statistik för nuläget Riksdagens Utskott gör ett tillkännagivande till regeringen. Enligt utskottet bör regeringen ta initiativ till att skapa en samlad definition av primärvårdens uppdrag och funktion med syfte att stärka patientens tillgång till en jämlik primärvård
6
Syftet med patientkontrakt:
Skapa förutsättningar för bättre hälsa och vård genom att… - Stärka egen kraft hos patienter att tillvarata sina egna resurser Tillitsfulla, enkla relationer patient - vårdgivare som värnar människors tid Trygghet där patienter vet sitt nästa steg och vart man vänder sig när man behöver ha kontakt med vården Gemensamt ansvar där patienten och vården vet vem som gör vad Säkerställa att allt hänger ihop – gemensam överblick av planer och insatser som utgår från patientens berättelse och vad som är viktigt för patienten Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
7
Varför behövs Patientkontrakt?
Tillgänglighet, samordning och delaktighet är en utmaning Vården behöver bli mer personcentrerad och anpassas till dem den är till för Tjänster behöver utvecklas i samverkan mellan patient och vårdgivare Patientens egna resurser behöver tillvaratas för att stärka individens egen kraft samt frigöra resurser i vården till dem som behöver det Värna patientens och vårdens tid Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
8
Målet måste vara en nollvision!
Undvik onödiga besök! 14 % av respondenterna som haft ett läkarbesök under oktober anser att deras aktuellt behov av vård ej blivit tillgodosett. 2 miljoner besök / år …per år skulle detta motsvara närmare 2 miljoner besök. Kvalitet i varje besök är därmed avgörande för effektiviteten. Målet måste vara en nollvision! Nationella patientenkäten Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
9
Uppdrag framtagande av patientkontrakt
- Kunskapsinhämtning och konceptutveckling Intervjuer, workshops, 30 piloter, designteam, samverkan med myndigheter och organsiationer samt litteratustudier. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
10
Medskick från patienter
”Våga utmana lagstiftarna. Att det är jag som äger min information och kan bestämma vem som ska få läsa” ”Det viktigaste är att veta vart man ska vända sig när behov uppstår och att det finns någon där som lyssnar och hjälper till” ”Det känns bra att tänka att vi ska göra en överenskommelse och att jag ska göra vissa saker. Det visar på att ni i vården bryr er om mig och om vad jag kan” ”Tid för mig. Att få den tid jag behöver och som passar mig” ”Jag är frisk men lever med en sjukdom” Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
11
”Vården börjar alltid om på steg 1 men jag är ju på steg 5 och vill veta nästa steg”
Varför patientkontrakt? Patientkontrakt
12
Patientkontrakt – Gemensamt ansvar
Skapar bättre hälsa och vård Tillvaratar personens egna resurser utifrån vad som är viktigt för personen Stärker patientens egen kraft Värnar patientens och vårdens tid Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
13
Patientkontrakt ett koncept - 4 delar
Överenskommelse Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Fast vårdkontakt Person med samordningsansvar Överenskommen tid Bokade tider i samråd Sammanhållen plan Planering, överblick och stöd för koordinerade insatser Delaktighet Samordning Tillgänglighet Samverkan Värdegrund som genomförandekraft! Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt
14
Delaktighet - Överenskommelse
Innehåller bestämmelser om vad som ska gälla mellan parterna. Det bygger på att vårdgivare och patient tillsammans delar ansvaret för vård och behandling där målsättningen är att skapa en gemensam grund för integrerat samarbete. Viktiga hörnstenar med överenskommelse är att gemensamt sätta upp mål, planera och dokumentera insatser som i sin tur ska utvärderas och följas upp kontinuerligt Medverkan i beslut om vård och behandling och även att patienten kan tillägna sig och tillämpa kunskap om symtom, sjukdom och behandling, men också att patienten kan förmedla kunskap och erfarenheter till medarbetare i vården. Hur delaktigheten ska utformas måste utgå från patientens villkor och möjligheter samt önskemål, det vill säga vara något självvalt. Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018 Utifrån resultat från intervjuer, utvecklingsarbete pilotprojekt, workshops
15
Samordning - Fast vårdkontakt
Bestämmelser om fast vårdkontakt infördes år 2010 i Hälso- och sjukvårdslagen. Enligt lagen ska verksamhetschefen säkerställa att patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses samt att utse en fast vårdkontakt om patienten begär det, eller om det är nödvändigt för att tillgodose hens behov. Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018
16
Tillgänglighet - Överenskommen tid
Tid som är beslutad i dialog vid en direktkontakt eller webbtidbok på se, men också att kunna erbjuda enkel möjlighet till av- och ombokning Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018
17
Samverkan - Sammanhållen plan
Där alla viktiga insatser synliggörs oavsett huvudman. Där patienten kan följa sin plan och rapportera hur väl olika insatser fungerar. Via planen ges möjligheter till att hålla samman ett informationsflöde och skapa tydlig Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018
18
Patientkontrakt i praktiken
Kontakt Vårdmöte Hemma Vilka tjänster finns för kontakt? Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå? Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen Hur sker planering och samordning? Hur görs en ömsesidig överenkommelse? med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften) Hur ser nästa steg ut överenskommen tid Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer? Min plan och ömsesidiga överenskommelse där jag har ett partnerskap med vården gör mig trygg. Jag vet vad jag ska göra för att må bra och vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård och då vet jag vart jag vänder mig. Webbtidbok Kallelse Telefon Videosamtal Mail/meddelande Mottagningen/ avdelningens e-tjänster Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt
19
Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation!
Anpassning av en tjänst Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Webbtidbok Självincheck Läser i journal Före Under Efter Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig Värdet av en tjänst Patientkontrakt
20
Du och vården – hur funkar det?
1) Har du enkla sätt att ta kontakt med vården? 2) Har du en överenskommelse med vården som utgår från vad som är viktigt för dig där du vet vad du gör och vad vården gör? 3) Har du en fast vårdkontakt (vid behov?) 4) Vet du ditt nästa steg? 5) Har du en tid bokad i samråd? 6) Har du en överblick av dina olika planer i vården och hjälp med samordning vid behov? 7) Känner du att du kan ha fokus på att leva livet och tillit till att när du behöver hjälp så vet du att du lätt kan få det? Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt
21
Integrera i det som redan pågår…
Stöd från SKL Patientkontrakt
22
Handlingsplan - Region Kronoberg
Mål Region Kronoberg ska tillgodose patienters behov av kontinuitet och säkerhet. Vården ska vara lättillgänglig för kontakt, bedömning och besök. Kronobergarna ska erbjudas fast vårdkontakt och individuell planering när ett samordningsbehov föreligger. Detta ska erbjudas både virtuellt och fysiskt. Vid inneliggande vård ska riktlinjer och rutiner för enhetlig dokumentation finnas. Patientdokumentationen ska även speglas upp på se. Detta ska leda till ökad delaktighet och stärka patientens ställning och underlätta deras vardag.
23
Region Kronoberg Aktiviteter
Alla enheter ska ha en dokumenterad rutin för etablering gällande fast vårdkontakt och dess arbetsuppgifter Formulera strategier för vårddokumentation och utveckla gemensamma riktlinjer och rutiner inom Region Kronoberg Kampanj för ökad användning av e-tjänster på 1177 Att påbörja arbetet med att utveckla ett digitalt stöd i form av värdeskapande e-tjänster på gällande sammanhållen plan som samordnar information, planering och uppföljning för patienten Påbörja arbete med att införa kallelser/brev digitalt med överenskommen tid Fortsätta proaktiva arbetet att ge patienter en tid i handen vid föregående besök Genomföra dialogmöte med patientmedverkan Regelbundna uppföljningsmöten för styrgrupp och arbetsgrupp
24
Vad innebär ……? Överenskommelse Fast vårdkontakt Överenskommen tid
Sammanhållen plan
25
Påverkansanalys webbtidbok SVF Patientkontrakt
Primära påverkansfaktorer Vad? Mätbart Sekundära påverkansfaktorer - Hur? webbtidbok SVF Personcentrerade överenskommelser Överenskommelse Journalen på nätet Samordnade processer Fast vårdkontakt /samordning Säker utskrivning Dokumenterad rutin för fast vårdkontakt SIP Sammanhållen journal NPÖ Patientkontrakt POK Kallelser/brev för överenskommen tid Överenskommen tid /Tillgänglighet Basutbud inkl. webbtidbok Digitala mötesformer Standardiserade vårdförlopp Ledtid patologi Plan för vård och behandling Sammanhållen plan Strategier för vårddokumentation Riktlinje/rutiner för vårddokumentation
26
Uppföljning 1) Har du enkla sätt att ta kontakt med vården? 2) Har du en överenskommelse med vården som utgår från vad som är viktigt för dig där du vet vad du gör och vad vården gör? 3) Har du en fast vårdkontakt (vid behov?) 4) Vet du ditt nästa steg? 5) Har du en tid bokad i samråd? 6) Har du en överblick av dina olika planer i vården och hjälp med samordning vid behov? 7) Känner du att du kan ha fokus på att leva livet och tillit till att när du behöver hjälp så vet du att du lätt kan få det? uppföljning Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.