Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Då – Nu – Sen Sveriges universitets- och högskoleförbund

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Då – Nu – Sen Sveriges universitets- och högskoleförbund"— Presentationens avskrift:

1 Då – Nu – Sen Sveriges universitets- och högskoleförbund
The Association of Swedish Higher Education Institutions Då – Nu – Sen

2

3 Universitet har generellt tillstånd att utfärda examen på forskarnivå
Högskolor måste ansöka om att utfärda examen på forskarnivå i specifika områden Med 1977 års högskolereform blev termen ”högskola” en gemensam benämning på universitet och högskolor ”Riksdagen beslutar vilka statliga högskolor som skall finnas” (HL 2 kap 1 §) ”Universitet” är inte skyddat enligt lag, utan huvudmannen (staten/regeringen) avgör när beteckningen får användas

4 Lite historik Förebilden kommer från antiken och Platons akademi. Grundades i en lund nordväst om Aten 387 f.Kr. Ordet akademi kom från att denna lund var förknippad med Akademos (en hjälte i grekisk mytologi) Universitetet i Paris/Sorbonne (1100-talet/1257) Universitetet i Bologna (1088) Uppsala universitet (1477) Lunds universitet (1668) Stockholms universitet (1878/1960) Göteborgs universitet (1891/1954) Humboldt ( ) och det moderna universitetet Ämneskunskaper Forskningsanknytning ”Lern- und Lehrfreiheit” Här och överallt på jorden

5 Akademiskt ”ABC” Akademisk kvart Antagning Akademisk högtid
Akademiska symboler Artikel Avancerad nivå Campus College Dekan Disciplinnämnd Disputation Doktor Examen Fakultet Forskarutbildning Forskning Föreläsning Grundnivå Högskola Innovation Institution Kandidat Licentiat Magister Master Mobilitet Monografi Nation Prefekt Rektor Samverkan Seminarium Studiemedel Studentinflytande Tentamen Utbildning Undervisning Universitet

6 Högskolereformer 1977 ”Den mest genomgripande reformen under 1900-talet” Mötte regionala behov Arbetsmarknadsanknytning All eftergymnasial utbildning – ett system – HÖGSKOLA Ökad centralstyrning – Regelstyrning Nya och regionalt förankrade högskoleenheter – utan forskning Av riksdagen beslutade anslag: utbildning – forskning/forskarutbildning Studentinflytande och MBL Tillträdesreglerna ändrades och 25:4 tillkom Grundutbildningen inriktades mot yrken genom linjer och innehållet styrdes av utbildningsplaner fastställda av UHÄ samtidigt tillkom fler utbildningar Lokalisering av linjerna och antalet nybörjarplatser beslutades av regering och riksdag – ”totaldimensionering” Linje- och fakultetsnämnder infördes Externa ledamöter i högskolestyrelser och nämnder Källa: Hur styrs den svenska högskolan? HSV 1998

7 Högskolereformer 1993 Utbildning, forskning och effektiv resursanvändning i centrum, inte administration Mötte nationella behov Målstyrning – avreglering – decentralisering Långsiktiga mål – HL/HF och kortsiktiga – regleringsbrev Linjesystemet avskaffades – examensordning infördes Nytt anslagssystem: HÅS och HÅP Större lokal frihet för den institutionella organisationen Rätt för högskolor med fakulteter att inrätta alla nya professurer Friare benämning av universitet och högskola Stiftelsehögskolor, utan statligt huvudmannaskap Ny högskolelag och högskoleförordning Inrättande av ett fristående nationellt utvärderingssekretariat (nu: UKÄ) VHS (nu: UHR) inrättades för att sköta den centrala antagningen Källa: Hur styrs den svenska högskolan? HSV 1998

8 Högskolereformer 2007 Internationell påverkan i ett europeiskt perspektiv Bolognadeklarationen (Bologna 1999) – Bolognaprocessen Tre övergripande mål främja mobilitet främja anställningsbarhet främja Europas konkurrens- och attraktionskraft som utbildningskontinent De övergripande målen har sex operativa mål Tydliga och jämförbara examina Två utbildningsnivåer: grundnivå och avancerad nivå Ett poängsystem Främja av mobilitet Främja av europeiskt samarbete inom kvalitetssäkring Främja den europeiska dimensionen i högre utbildning

9 Nu

10 Vad är SUHF? Ett samarbetsorgan för 37 svenska universitet och högskolor Tillvaratar lärosätenas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs En arena för samverkan Arbetar genom framställningar, rekommendationer och uttalanden Verkar internationellt genom NUS, EUA och IAU Har motsvarigheter i alla europeiska/världens länder

11 Högsta beslutande organ
Förbundsförsamlingen (2 ggr/år – rektor och förvaltningschef) Lärosäten medlemmar

12 Styrelse och presidium
Helen Dannetun, Linköpings universitet, ordförande Stefan Bengtsson, Chalmers, vice ordförande Styrelse (7 rektorer, 1 förvaltningschef) Presidium (ordförande, vice ordförande och generalsekreterare)

13 Marita Hilliges, generalsekreterare
Kansli Marita Hilliges, generalsekreterare Lars Alberius, utredare Linda Gerén, utredare Pia Vallgårda, administratör

14 Expertgrupper: Permanenta grupper
arbetsgivarfrågor arkiv- och informationshantering fastighetsfrågor forskningsadministration internationella frågor kvalitet samverkan studieadministrativa frågor Arbetsgrupper: Enskilda uppdrag eller utredningar flyktingfrågor högskola – yrkeshögskola lärarutbildning Examensordningar digitalisering

15 Expertgruppen för studieadministrativa frågor
Uppdrag Studieadministrativa frågor Regelfrågor för tillträde till högskoleutbildning Utfärdande av examina Situationen för internationella studenter Undergrupper Högskoleprovsgruppen Nationella bedömargruppen för antagningsfrågor (NBA) UHR är i ett av sina uppdrag lärosätenas antagningsmyndighet. Myndigheten hjälper till med tekniken och hanteringen på uppdrag av lärosätena. Det är högskolans regler som gäller!

16 Nätverk Kräver någon form av sektorskoordinering mot motpart (restriktiva mot nya) Bibliotekschefer HfR Utbildningar Rektorsprogram Högre ledarprogram (HeLP)

17 Aktuellt inom högskolepolitiken
Styr- och resurstilldelning (Strut) Internationella frågor - utredning Effektivitet Självständighet/autonomi Kvalitet/utvärdering av både utbildning och forskning Kvalitet/samverkan Jämställdhetsintegrering Horisont Europa Budgetpropositionen 2018… Nyanlända Forskningspropositionen (2016) med 50 olika åtgärdspunkter Attraktiva karriärvägar Tioåriga nationella forsknings- program Mer finns och är på gång …

18 Sen

19 Generation X, Y, Z…

20 1961 – 1980 Generation X, Y, Z… Den ironiska generationen
Dagisgenerationen Den förlorade generationen Nyckelbarn Gillar ironi Arbetar självständigt Från analogt till digitalt Högutbildade Engagerade Påverkar gärna Ambitiösa Ledare Bred kunskap Äger Facebook

21 1982 – 1994 Generation X, Y, Z… Millenniegenerationen
Generation Ordning MTV-generationen Internet, mobil och dator hela livet Toleranta Flexibla Kritiska Globalt homogen generation – alla har tillgång till samma information Familjen är oerhört viktig Experimenterar med olika identiteter och kan tillhöra olika subkulturer Förväntar sig feedback och bekräftelse varje dag Mindre respekt för auktoriteter Hellre emojis än ord när de messar ”Attention span” om endast 8 sekunder

22 1996 – 2010 Generation X, Y, Z Generation Now iGenerationen
Minns inte 1900-talet Äkta digitala infödingar, ständigt uppkopplade Sociala medier i centrum Youtube/Insta Prata istället för skriva Läser inte böcker Bilder säger mer än ord Konservativa Eftertänksamma Ansvarstagande Alltid varit medvetna om en krisande klimatsituation Deppade Förvirrade On-demand Utbildning viktigt Mål- och karriärfixerade, gärna på distans 1996 – 2010 Generation Now iGenerationen Post-millenniegenerationen Generation Hopplös

23 Sen – då

24 The weaker sex Economist, 30 maj 2015

25


Ladda ner ppt "Då – Nu – Sen Sveriges universitets- och högskoleförbund"

Liknande presentationer


Google-annonser