Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
“Walk the Talk” Hur paketet används
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES “Walk the Talk” Hur paketet används ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES “WALK THE TALK” HUR PAKETET ANVÄNDS Dessa anteckningar hänför till modulen som bör användas vid “Train the Trainers” avsnittet. Denna modul ger vägledning till presentatörerna och är inte en del i paketet av presentationer som skall ges till kunder. BILD #1 Denna presentation ger viktig vägledning om hur “Walk the Talk” paketet används. Som instruktör bör du lära dig och öva innan du står framför åhörare i fabriken hos en kund. Omarbetning 2015
2
ISOPA Member Companies
BILD #2 Först - några ord om ISOPA. Detta initiativ delas av samtliga ISOPAs medlemmar och här ser ni logotypen för de övriga ISOPA-medlemmarna.
3
Hur ISOPAs “Walk The Talk” Paketet används – Huvudpunkter
Anpassa innehållet för kunden genom att gå runt i fabriken med ansvarig person. Veta hur man förbättrar människors beteende - Frambringa positiv motivation - Ha (eller utveckla) förmågan att stimulera en dialog Frambringa riskmedvetenhet – vara balanserad Få fram realistiska och lämpliga bästa praxis för kunden Veta hur man hanterar utmanande eller svåra frågor BILD #3 Här en lista över huvudpunkterna för att få till en bra presentation/dialog och för att röra oss mot målet att förbättra människors beteende mot en säkrare användning av kemikalier.
4
Anpassa Innehållet för Kunden
Gå runt i fabriken med ansvarig person Utbyt åsikter om identifierade problem i sättet att arbeta och i fabriksmiljön med ansvarig person – finns det känslomässiga frågor såsom nyligen inträffade tillbud? Poängtera att ISOPA programmet handlar om kontinuerlig förbättring av BETEENDE Bestäm vilka frågor du bör fokusera på – t.ex.: - Prata aldrig om TDI till människor som endast hanterar MDI - Prata aldrig om Pentan till människor som endast hanterar TDI Syftet med ISOPAs “Walk the Talk” paketet är INTE att tillhandahålla all nödvändig säkerhetsinformation för fabriken att uppfylla lagkrav BILD #4 Det är mycket viktigt att du har kunskap om kundens fabrik och situation, så att du kan anpassa paketet så att det passar omständigheterna. Genom detta kommer du att göra paketet mer relevant och uppnå bättre resultat. En diskussion och rundtur i fabriken med ansvarig person är ett nödvändigt första steg. Detta skulle kunna ske ca en vecka innan själva presentationen. Poängtera för ansvarig person att paketet fokuserar på beteenderelaterad säkerhet – det täcker INTE lagliga krav vad gäller fabrikens säkerhetsinstruktioner eller föreskrifter.
5
Rundvandring på Arbetsplatsen – Checklista
Bedöma kvalitén på ledningssystem Bedöma nuvarande nivå på arbetssätt mot säker hantering av råvaror Bedöma kvalitén på användning av utrustning Identifiera om det finns några känsliga frågor Komma överens med ansvarig person om fokuseringområden och nyckelfrågor för träningen BILD #5 Checklistan är ett viktigt hjälpmedel inför diskussionen och rundturen på fabriken med ansvarig person. DET ÄR VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG ATT DETTA INTE ÄR EN REVISION
6
Hur Förbättrar man Människors Beteende?
80% av alla olyckor är beteenderelaterade Frambringa positiv motivation för att förbättra beteendet Frambringa riskmedvetenhet, men skräm inte folk; fokusera på frågor som är relevanta för dem såsom dold exponering, underhållsarbete, heta ytor, tryck i avfallsbehållare – fat C. Erbjud lämplig sakkunskap för att undvika exponering och för att hantera nödsituationer och tillbud BILD #6 Denna bild poängterar vikten av beteenderelaterad säkerhet.
7
Frambringa Positiv Motivation
ISOPAs “Walk the Talk” – paketet är inte en engångsföreteelse, utan en process Fas 1 Kontinuerlig förbättring av BETEENDET börjar genom att alla leverantörer av polyuretanråvaror föregår med gott exempel Fas 2 Stimulera en dialog om säkerhet genom att använda ISOPAs presentationsmaterial Fas 3 Kontinuerlig förbättring av BETEENDET kräver uppföljning och stöd från ledningen hos varje kund och alla polyuretanleverantörer Tillåt inte “problemmakare” dominera eller störa i fas 2 & 3 – Identifiera konflikten och hantera den i samarbete med platschef Utan kontinuerlig uppföljning och föredömligt uppförande hos leverantörer och ansvariga personer kommer den BETEENDE-relaterade förbättringsprocessen att misslyckas BILD #7 Även om den första presentationen till fabrikspersonal är väldigt viktig är den endast ett första steg i ett fortgående program som bör bli en del i allas dagliga arbetssätt. Det finns tre faser och det är viktigt, som en första och fortgående fas, att ALLA leverantörer av polyuretanråvaror agerar föredömligt i MHS- frågor Det är mycket viktigt att ansvarig person hos kunden agerar på exakt samma sätt
8
Fas 2 Uppmuntra till dialog om säkerhet
Monologer fungerar inte! Personal som hanterar kemikalierna vet mycket om problemen Hjälp personalen att känna sig delaktig i sina egna specifika säkerhetsfrågor Försök att låta åhörarna prata/diskutera under minst 40% av den tillgängliga tiden Lyssna, stimulera och led debatten - och ta sedan med den i sammanfattningen BILD #8 Genom en dialog lär man sig mer. Detta gör presentationen relevant för fabriken och för personalen. Det är viktigt att lyssna såväl som att prata!
9
Fas 2 Hur man Får Uppmärksamhet och Uppmuntrar till Dialog
Be de närvarande att presentera sig och beskriva sina arbetsuppgifter ISOPA paketet innehåller ett antal öppningsfrågor för att uppmuntra till debatt Fråga deltagarna om tillbud vid användning av PU-kemikalier Låt deltagarna dela med sig av sina erfarenheter BILD #9 Börja genom att få deltagarna att prata och skapa en dialog med dem. Gör informationen relevant för fabriken.
10
Fas 2 Dialog om säkerhet – Hur man Leder den
Den första säkerhetspresentationen bör ske (med ansvarig person) i ett övningsrum Den bör bestå av ca en timmes presentation plus tid för diskussion – totalt max två timmar Tillgång till projektor, overhead och annan utrustning bör finnas En ansvarig person måste delta BILD #10 Det är viktigt med bra lokaler och en överenskommelse med ansvarig person om tillräckligt med tid för presentation och dialog. Innan besöket kan det vara bra att kolla upp tillgång till projektor, overhead och annan utrustning. Det är en god idé att ha med sig en reservpresentation – t.ex. för att använda på en overhead projektor. Ansvarig person måste vara närvarande under hela dagen. Se till att han/hon förbinder sig till detta.
11
Nyckeln är kontinuerlig uppföljning med målet att
Fas 3 Uppföljning Regelbunden uppföljning av säkerheten bör göras av både råvaroleverantörens representant tillsammans med ansvarig person vid varje besök – och de bör vara sakliga Blunda inte för ”problemmakare” – diskutera beteendet eller problemet, föreslå förbättringar och informera ansvarig person Nyckeln är kontinuerlig uppföljning med målet att utveckla ägandeskapet av beteendeförbättringar BILD #11 Presentationen/dialogen är endast ett första steg. “Walk the Talk” är en kontinuerlig process. Efterföljande diskussioner kan vara kortare vad gäller tid men är lika viktiga. Ha öppna diskussioner med eventuella ”problemmakare” och identifiera deras poäng eller problem. Ansvarig person bör vara närvarande under dessa diskussioner, är detta inte möjligt, se till att han/hon alltid är underrättad.
12
Använd passande delar från ISOPAs “Walk the Talk” paketet
Erbjud Lämplig Bästa Praxis för att Undvika Exponering och för att Hantera Nödsituationer & Tillbud Använd passande delar från ISOPAs “Walk the Talk” paketet och annat material (om så behövs) BILD #12 Din uppgift är att erbjuda bästa praxis Om mera material är nödvändigt kan du använda det som finns hos er på företaget
13
Hur Man Hanterar Svåra Frågor
Försvara inte brister i fabriksmiljön, så som avsaknad av ventilation Sådana frågor skall vidarebefordras till ansvarig person Varken försvara eller kommentera brister hos ansvariga personer, så som avsaknad av hälsoundersökningar före anställning Rådgör med din egen ledning angående sådana brister Frågor relaterade till dålig praxis vid hantering av råvaror Bör diskuteras genast “Dumma kommentarer” kan förekomma i en stor grupp (t.ex. skyddsutrustning är endast till för småbarn) Rädda individens ansikte – ta det som ett skämt, men ställ sedan individen en säkerhetsfråga, vilket tillåter honom att ta del i dialogen Vägledning på typiska frågor (t.ex. Bhopal) Se ISOPA paketet Om du inte vet svaret Tala om för dem att du skall rådfråga din isocyanatexpert och att du återkommer BILD #13 Om presentationen är effektiv bör det finnas ett flertal, potentiellt svåra, frågor – här är några exempel med svar VIKTIGT – om du inte vet svaret fråga en expert på företaget eller ISOPA och låt den som ställde frågan få veta svaret, kanske genom ansvarig person eller under ditt nästa besök. Försök inte att bluffa dig igenom – man riskerar att förlora trovärdighet – både din och programmets
14
Friskrivningsklausul
Ansvarsfriskrivning för externa dokument ISOPA och dess medlemmar gör sitt yttersta för att tillhandahålla korrekt och tillförlitlig information, helt i god tro och med grundval av den bästa informationen som för närvarande finns tillgänglig. Användare som förlitar sig på information gör dock så på egen risk. Vi ger inga utfästelser eller garantier avseende informationens fullständighet, korrekthet eller tillförlitlighet, och varken ISOPA eller något företag som deltar i ISOPA åtar sig något ansvar för skador av något som helst slag som uppstår till följd av att man använder sig av eller förlitar sig på informationen. BILD #14 Friskrivningsklausul
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.