Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik?"— Presentationens avskrift:

1 Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik?
Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik? Hej! Jag heter Camilla Wester och jobbar som miljöstrateg i Enköpings kommun. När det här projektet dök upp så såg jag naturligtvis möjligheter, för i Enköpings kommun har vi ingen samordning vad gäller transporter. Vilket resulterade i att jag gick runt till ett par förvaltningschefer och pejlade läget. Jag fick napp hos bland annat skolförvaltningen och dåvarande teknikförvaltningen numera samhällsbyggnadsförvaltningen där de redan var inne på effektivisering av skolskjutsarna. Deras utgångspunkt var förvisso ekonomiska medan mina var mer miljömässiga.

2 Från verkliga livet… Arbetet har inte varit friktionsfritt, mycket skriverier i tidningarna här är några…

3 Miljövinst Mål - Skolskjuts Skolskjutsarna ska minska sin energiåtgång med minst 10 %. Med andra ord cirka 340 MWh/år. Beräkningen är gjord utifrån den uppskattade längd som skolskjutsarna kör per år, samt hur mycket en buss drar igenom snitt ( ca 4 l/mil). 1 liter diesel motsvarar 10 kWh. Historier – Äs historien (100 m och taxi), Gåde historien (2 km på hemturen), gymnasieelev 850 mot 3.5 km på hemvägen. Kommunen har vunnit ett överklagande där två flickor får gå 1.5 km till upplockningsplats.

4 Fakta Enköping 1184 kvadrat kilometer 40 656 invånare
1/3 bor på landsbygden ,78 meter 37 kyrkor Copyright Lantmäteriet Vi börjar med lite fakta…

5 Fakta skola 13 kommunala skolor, 6 privata 2 grundsärskolor
1 gymnasieskola 8 skolskjutsområden 4679 grundskoleelever 1180 gymnasieelever

6 Nuläge skolskjuts Skolförvaltningen betalar
Copyright Lantmäteriet Nuläge skolskjuts Skolförvaltningen betalar Samhällsbyggnadsförvaltningen utför 1189 åker upphandlad skolskjuts 324 gymnasieelever Totalt cirka 2200 skolskjutsberättigade Skolskjutsverksamheten består av skjutsar för ordinarie grundskoleelever, specialskjutsar för elever med särskilda behov, inom både grundskola och gymnasiesärskola, men också skjutsar för ordinarie gymnasieelever. Grundskolans och särskolans skolskjuts är organiserad under Skolförvaltningen och dess förvaltningschef men uppdraget är delegerat till och utförs av Samhällsbyggnadsförvaltningen. Så här har det varit de senaste åren. Den dagliga operativa verksamheten sköts av en trafiksamordnare. Skolskjutsberättigade inkluderar grundskoleelever, gymnasieelever, elever med linjetrafik och elever med specialskjutsar (särskola både grundskola och gymnasiet)

7 Förslag från Optiplan Översyn av reglemente
Se över förvaltningsorganisationen Simulering av restider, väntetider och ramtider. Reglementet saknar information och riktlinjer gällande linjetrafik, borde vara ett förstahandsval för skolskjutsen samt vilka årskurser som ska tillåtas åka med linjetrafiken. Reglementet bör också innehålla en redovisning av ansvarsfördelning mellan kommun och vårdnadshavare. Men även en tydligare koppling till skollagen.

8 forts. förslag från Optiplan
Anmäla sin skolskjuts Öka antalet elever i linjetrafik Följa reglementet Ny upphandling - skolskjutspaket Upphandling – dela in skolorna och dess upptagningsområde i skolskjutspaket. Där en entreprenör kan lämna offert på ett paket eller flera. Vilket ger mindre lokala företag ett chans/möjlighet. Här kommer kommunen också att ställa miljökrav (utgå från miljöstyrningsrådets miljökriterier). Här är viktligt att få till storleken på fordonen så att de inte blir överdimensionerade som idag. Avtalsperioden bör bli längre 6+2 år, bra om avtalsperioden bättre överensstämmer med fordonens avskrivningstid för att få mer kostnadseffektiva anbud.

9 Skolskjutsreglemente
Årskurs Avstånd Förskoleklass - åk 3 2 km Åk 4-6 3 km Åk 7-9 4 km Gymnasiet 6 km (4 km)

10 Upphandling MSR upphandlingskriterier Miljöledningsarbete
Euro klass lV (inköp under avtals tid Euro klass V) Sparsam körning Under hösten genomfördes en upphandling för skolskjutsar. Företaget som vann heter XX de kör bland annat även i Strängnäs om jag förstår det hela rätt. Vi la upp det så att lokal entreprenörer skulle kunna lämna anbud på ett område men så skedde inte, tyvärr. Utan det blev en som tar alla. Vi använde oss av miljöstyrningsrådets upphandlingskriterier för persontransporter. Där man bland annat ställer krav på miljöledningsarbete, Euroklass lV och V, samt sparsam körning.

11 Miljövinst Mål - Skolskjuts Skolskjutsarna ska minska sin energiåtgång med minst 10 %. Har vi nått målet?

12 Resultat 2011 2013 28,8 miljoner 27,6 miljoner 85 000 mil 65 000 mil
1,2 miljoner och mil Resultat 2011 2013 28,8 miljoner 27,6 miljoner mil mil 29 bussar 26 bussar Det här har vi lyckats med… Vad gäller milen så beror det bland annat på att vi numer följer reglementet samt att vi hittat fel som själva skolskjuts programvaran genererat som bara finns på papper och inte i verkligheten. Kan meddela att preliminärt så ligger den planerade sträckanför höstterminen 2014 på mil.


Ladda ner ppt "Skolskjutsar – en fråga om regler eller politik?"

Liknande presentationer


Google-annonser