Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Riskbaserad lotsplikt
Informationsmöte referensgrupp, 17 januari 2017
2
Välkomna! Syfte Bilda referensgrupp
Informera om arbetet och inhämta synpunkter Dagordning Presentation av arbetsgrupp och referensgrupp Inledning Arbetets bakgrund Utredningens upplägg och struktur Arbete i referensgrupp Genomgång av riskmatris Frågor och synpunkter om lotsplikt
3
Transportstyrelsen 3
4
Infrastrukturenheten
Sjötrafik och flygplatser Luftfartsskydd Flygtrafiktjänst
5
Transportstyrelsens uppdrag
Vi är regeringens verktyg för genomförande av sin politik Vi ska bidra till att de transportpolitiska målen uppnås
6
Säkerhetsläget Sammantaget är säkerhetsläget inom yrkessjöfart på en hög nivå. Sjöfartsverket och redare bidrar på ett mycket positivt sätt till den höga säkerheten inom svensk sjöfart Inom Paris MoU är Sverige rankad på första plats i den årliga sammanställningen (White List) vilket indikerar en hög regelefterlevnad för fartyg i internationell trafik med svensk flagg För Transportstyrelsen och aktörerna inom båda trafikslag är den största utmaningen framförallt att upprätthålla den höga säkerhetsnivån
7
Antal omkomna
8
Transportstyrelsens mål (1 av 4)
Våra regler är tidsenliga och möjliggör samhällets utveckling Analysera och tillvarata omvärldens behov av förändring Utveckla förmågan att göra samhällsekonomiska analyser och bedöma effekter av införda regler Pröva om regler är rätt verktyg Fortsatt sträva efter att utveckla funktionsbaserade regler
9
Transportstyrelsens mål (2 av 4)
Vi har förmåga att möta teknikutvecklingen i transportsystemet Identifiera behov av regelförändring för att möjliggöra teknikutveckling Tydliggöra vår roll och medverkan i aktuell forskning och utvecklingsprojekt Ta initiativ till och driva myndighetsarenor för autonoma transporter och drönare
10
Transportstyrelsens mål (3 av 4)
Vi har säkra digitala lösningar som möter samhällets behov Fastställa principer för fortsatt arbete med digitalisering Ompröva invanda arbetssätt och tänka digitalt först Leverera de viktigaste digitala lösningarna
11
Transportstyrelsens mål (4 av 4)
Vi bidrar till hållbara transporter Ta hänsyn till miljön i allt vad vi gör Identifiera viktiga miljöfrågor Utveckla förmågan att analysera miljökonsekvenser
12
Arbetets bakgrund Översyn av lotsplikt
Handlingsplan för svensk sjöfartsnäring Lotsutredningen SOU 2007:106 Synpunkter från branschen Målbild Översyn av lotsplikt
13
Arbetets övergripande mål
Anpassa lotsplikten efter sjöfartens förutsättningar och med bibehållen sjösäkerhet möjliggöra morgondagens teknik- och miljöutveckling Arbetets fokus är hur reglerna för lotsplikt kan förenklas och moderniseras med ett riskbaserat synsätt
14
Arbetets organisation
Referensgrupp Uppdragsgivare Chalmers Kustbevakningen Lighthouse Linnéuniversitetet Lotsförbundet Sjöbefälsföreningen Svensk Sjöfart Sveriges Hamnar Sv Skeppsmäklarefören VTS Andreas Holmgren Arbetsgrupp Struktur/ledning Siv Thorsköld Carl-Göran Rosén Joakim Milton Linda Eliasson Henrik Ramstedt Sjöfartsverket Expertgrupp Lotsar Lotsdispens-innehavare Enskilda sjöbefäl
15
Utredningens upplägg och struktur
Fas 1 Utveckla ett verktyg för att på ett systematiskt och opartiskt sätt värdera lotsleders risk (sep-okt 2016) Fas 2 Transportstyrelsen bjuder in Sjöfartsverket för att gemensamt utreda hur lotsplikten kan göras riskbaserad. Skapa en referensgrupp (okt-dec 2016) Fas 3 Jan 2017: Presentation av arbetet för referensgruppen Feb 2017: Ta emot synpunkter på parametrar från referensgruppen, justera verktyget Mars 2017: Fastställa verktygets parametrar Maj 2017: Genomgång med referensgruppen av lotsledernas riskbedömning Fas 4 Föreskriftsarbete (påbörjas aug 2017)
16
Arbete i referensgrupp
Delaktighet i arbetet Korrespondens Kommande datum 1-17 feb: Verktyget för synpunkter 9 maj: Delge bedömning av lotsleder 31 maj: Workshop. Diskussion om bedömningarna av varje lotsled 3 aug: Slutlig bedömning av lotslederna Aug : Föreskriftsarbete
17
Genomgång av riskmatris
18
Parametrar i riskmatris
Farledsbredd Naturskyddsområde Manövrering Strandtyp känslighet Trafikintensitet fritidsfartyg Strandnära bebyggelse Trafikintensitet handelsfartyg Dricksvattentäkt Utmärkning Blockering av farled/skadad sluss Girkomplexitet Skadad infrastruktur Vindkänslighet/sjöhävning Strömkänslighet VTS Bro-/slusspassage Lotsledens längd Sjömätning Sjökort Isförhållanden Farledserfarenhet
19
Konsekvenser för skyddade områden
Exempel Västervik
20
Frågor och synpunkter om lotsplikt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.