Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
ÅTGÄRDSPROGRAM
2
Två grundtankar: 1. Lagarbete Barn / Förälder / Personal ”Likvärdiga”
2. Helhetssyn på barnet
3
P F B P F B
4
Kärt barn har många namn:
Åtgärdsprogram Handlingsplan Utvecklingsplan ISP
5
Åtgärdsprogram ! 1. Ett strukturerat sätt att stödja barn i svårigheter! _______________________________________________________________
6
Åtgärd = Att göra
7
ATT ARBETA MED DET SOM ÄR MÖJLIGT ATT FÖRÄNDRA. INTE VAD VI ÖNSKAR KUNNA FÖRÄNDRA
8
Vad får människor att vilja förändringar och utveckling???
- Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Någon jag uppskattar vädjar. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv - maktmotiv (kunna påverka)
9
Vad får människor att vilja förändringar och utveckling???
- Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Relation som bär. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv
10
ÅTGÄRDSPROGRAM Problemprecisering (nuläge) Mål Planering av strategier (förhållningssätt, bemötande, metoder) Uppföljning Utvärdering
11
Nulägesbeskrivning: - beskrivning av problemet - fokusering/tydliggörande - vilka behov har barnet? - på vilken nivå ligger svårigheterna
12
Problemformulering måste alltid baseras på observationer för att få en helhetsbild av barnets utveckling. - kognitivt - emotionellt (självbild) - socialt - motoriskt
13
”Just when you think you know something, you have to look at it in another way. Even though it may seem silly or wrong, you must try” (Mr Keating, Döda poeters sällskap)
14
Tre delar: INSIKT Bli medveten om egna resurser och möjligheter
UTSIKT Realistisk bild av vilka möjligheter som finns AVSIKT Vad krävs av mig för att komma till målet
15
MÅL VISIONER DELMÅL
16
För att kunna utvärderas måste mål vara:
- konkreta - realistiska - tidsbestämda
17
Åtgärder = Vad göra? - Precisering av strategier utifrån problemformulering och analys. - Småstegsmetoden utifrån delmål - Förhållningssätt - Vem gör vad - Planering för utvärdering
18
UTVÄRDERING Bygg på det positiva! Bygg på det som lyckats! Konsolidera!!! Nytt avstamp
19
Fördelar för barnet: - Kan se, förstå och känna igen det egna sammanhanget - Kan känna igen och utgå från egna förutsättningar - Kan följa egna förändringar och framsteg; självbilden - Stöd att ta eget ansvar - Underlättar att uppnå egna mål - Realistiska förväntningar - Ger delaktighet och gemensamma mål
20
Fördelar för föräldern:
- Kan lättare se och följa sitt barns utveckling - Vet vad som beslutas, varför och vem som har ansvar för vad. - Kan följa upp vad som planerats och beslutats - Åtgärder glöms inte bort - Ger delaktighet
21
Fördelar för pedagogen:
- Bättre kunskap om barnet genom strukturerad samverkan med förälder. - Ger delat och tydligt ansvar - Lättare att sätta realistiska mål - Val av metod och insatser bygger på barnets behov - Tydligare yrkesroll - Motverkar utbränning
22
Styrande Beteende Resultat
värderingar Jag väljer Övertyga Tryck och ämne den andre mottryck Jag har rätt Låsning eller ensidig anpassning Fritt ämnes Öppen God val. Olika ömsesidig problem- istället för diskussion lösning rätt eller fel
23
NULÄGESBESKRIVNING Konkret Generaliserande beskrivande Diagnoser Nedbrutet i beteendetermer Situationsbeskrivning MÅL Delmål Visioner SPRÅK Neutralt Värderande Beskrivande
24
FÖRHÅLLNINGSSÄTT Respekt Lika Olika roller Föräldrar ytterst Frälsnings-ansvariga för mentalitet sina barn PLANERING Planering, men Helt gemensam inte låsning planering FOKUS Såväl barn, grupp Enbart barnet som förhållningssätt
25
UTVÄRDERING Bygga på det Arkeologi positiva Problemfixering
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.