Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ÅTGÄRDSPROGRAM.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ÅTGÄRDSPROGRAM."— Presentationens avskrift:

1 ÅTGÄRDSPROGRAM

2 Två grundtankar: 1. Lagarbete Barn / Förälder / Personal ”Likvärdiga”
2. Helhetssyn på barnet

3 P F B P F B

4 Kärt barn har många namn:
Åtgärdsprogram Handlingsplan Utvecklingsplan ISP

5 Åtgärdsprogram ! 1. Ett strukturerat sätt att stödja barn i svårigheter! _______________________________________________________________

6 Åtgärd = Att göra

7 ATT ARBETA MED DET SOM ÄR MÖJLIGT ATT FÖRÄNDRA. INTE VAD VI ÖNSKAR KUNNA FÖRÄNDRA

8 Vad får människor att vilja förändringar och utveckling???
- Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Någon jag uppskattar vädjar. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv - maktmotiv (kunna påverka)

9 Vad får människor att vilja förändringar och utveckling???
- Problemupplevelse. - Nödvändighet! Jag kan inte fortsätta så här!! - Relation som bär. - Egna personliga vinster. - prestationsmotiv - sociala motiv

10 ÅTGÄRDSPROGRAM Problemprecisering (nuläge) Mål Planering av strategier (förhållningssätt, bemötande, metoder) Uppföljning Utvärdering

11 Nulägesbeskrivning: - beskrivning av problemet - fokusering/tydliggörande - vilka behov har barnet? - på vilken nivå ligger svårigheterna

12 Problemformulering måste alltid baseras på observationer för att få en helhetsbild av barnets utveckling. - kognitivt - emotionellt (självbild) - socialt - motoriskt

13 ”Just when you think you know something, you have to look at it in another way. Even though it may seem silly or wrong, you must try” (Mr Keating, Döda poeters sällskap)

14 Tre delar: INSIKT Bli medveten om egna resurser och möjligheter
UTSIKT Realistisk bild av vilka möjligheter som finns AVSIKT Vad krävs av mig för att komma till målet

15 MÅL VISIONER DELMÅL

16 För att kunna utvärderas måste mål vara:
- konkreta - realistiska - tidsbestämda

17 Åtgärder = Vad göra? - Precisering av strategier utifrån problemformulering och analys. - Småstegsmetoden utifrån delmål - Förhållningssätt - Vem gör vad - Planering för utvärdering

18 UTVÄRDERING Bygg på det positiva! Bygg på det som lyckats! Konsolidera!!! Nytt avstamp

19 Fördelar för barnet: - Kan se, förstå och känna igen det egna sammanhanget - Kan känna igen och utgå från egna förutsättningar - Kan följa egna förändringar och framsteg; självbilden - Stöd att ta eget ansvar - Underlättar att uppnå egna mål - Realistiska förväntningar - Ger delaktighet och gemensamma mål

20 Fördelar för föräldern:
- Kan lättare se och följa sitt barns utveckling - Vet vad som beslutas, varför och vem som har ansvar för vad. - Kan följa upp vad som planerats och beslutats - Åtgärder glöms inte bort - Ger delaktighet

21 Fördelar för pedagogen:
- Bättre kunskap om barnet genom strukturerad samverkan med förälder. - Ger delat och tydligt ansvar - Lättare att sätta realistiska mål - Val av metod och insatser bygger på barnets behov - Tydligare yrkesroll - Motverkar utbränning

22 Styrande Beteende Resultat
värderingar Jag väljer Övertyga Tryck och ämne den andre mottryck Jag har rätt Låsning eller ensidig anpassning Fritt ämnes Öppen God val. Olika ömsesidig problem- istället för diskussion lösning rätt eller fel

23 NULÄGESBESKRIVNING Konkret Generaliserande beskrivande Diagnoser Nedbrutet i beteendetermer Situationsbeskrivning MÅL Delmål Visioner SPRÅK Neutralt Värderande Beskrivande

24 FÖRHÅLLNINGSSÄTT Respekt Lika Olika roller Föräldrar ytterst Frälsnings-ansvariga för mentalitet sina barn PLANERING Planering, men Helt gemensam inte låsning planering FOKUS Såväl barn, grupp Enbart barnet som förhållningssätt

25 UTVÄRDERING Bygga på det Arkeologi positiva Problemfixering


Ladda ner ppt "ÅTGÄRDSPROGRAM."

Liknande presentationer


Google-annonser