Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been funded with support from the European Commission.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been funded with support from the European Commission."— Presentationens avskrift:

1 KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n IT01-KA has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the author and the Commission cannot be held responsible for any use which might be made of the information contained herein.

2 Varför analysera kompetens?
Fackkunskap och personlig/sociala kompetenser formar framgång i yrkeslivet De växer genom övning och livserfarenhet Inhämtande av kunskaper och färdigheter sker också utanför klassrum och/eller arbete Kompetensanalys synliggör dessa kompetenser Hjälper till att öka chanserna på arbetsmarknaden

3 STEG I KOMPETENSANALYS
Ordna examina, anställningar eller andra händelser i kronologisk ordning Skapa CV Egna livshändelser

4 Hållpunkter i CV Ålder Händelser 15-20 år 21-25 år 26-30 år 31-40 år
Exempel: Ålder Händelser 15-20 år 21-25 år 26-30 år 31-40 år Utbildning/ arbetslivserfarenhet Gymnasieexamen Fritidsaktiviteter/engagemang Amatörteater Amatörteaterföreningens kassör Familjesituation Giftermål Första barnet Volontärarbete Fotbollstränare

5 SKAPA CV År Utbildning och anställning (företag, organisation)
Funktion/roll/uppgift Bevis Från… till Gymnasieutbildning, arbete, vidareutbildning Student/lärling Betyg, certifikat…

6 Reflektion över utvalda inlärningsprocesser
Examen, anställningar och liknande på CV är dokumenterade (betyg, anställningsbevis…) Eventuell gallring av erfarenenheter görs och återstående analyseras. Förslag på frågeställningar: Vilka speciella frågeställningar hanterade jag? Hur reagerade jag? Vilken kunskap eller förmåga har jag använt för att nå ett lösning/positivt resultat? Hur är det relevant i andra sammanhang?

7 Tilldela kompetenser Därefter tilldelas de analyserade inlärningsprocesserna till följande fyra kompetensgrupper: Fackkunskap Social kompetens Personlig kompetens Metodkunskaper

8 Utvärdering av styrkor och svagheter
Analys av valda händelser analyseras rörande personliga styrkor och svagheter och begränsningar som uppfattas av personen Återkoppling från annan person med kompetenser inom området Jämförelse av självbild och man uppfattar andra Slutsatser Styrkor Svagheter

9 Skapa kompetensprofil
Sammanfatta reslutat för att skapa kompetensprofil Lista över personliga kompetenser Definiera var kompetensen införskaffats Resultatet för denna aktivitet Bedömning av kompetensnivå (t. ex. på en skala från 1 till 5) In this step, the results of the previous reflections are summarised to create a competence profile. First, each competence is listed individually. In a second step, it is recorded in which context or in which activities it was applied (at which workplace or learning setting) and by what result/success it has become visible. In addition, each competence is assigned to a certain level. The rating items are up to the participant (e.g. from low to high, 5 point scale, etc.)

10 EXPEMPEL PÅ kompetensprofil
Jag kan/har Kompetensnivå Bevis Beskrivning av uppgifter, kvalifikationer och färdigheter Numeriskt betyg 1-5 eller "lågt - högt" Certifiering, genomförande av en viss åtgärd, projekt

11 Resultat av kompetensprofil
Profilen fungerar som: En referens som presenterar dina kompetenser och kvalifikationer Ett extra dokument för ansökningar eller jämförelse med en befintlig arbetsprofil Grund för en realistisk målsättning

12 TACK FÖR DITT DELTagande!

13 Referenser: European commission: EU instrument for the preparation of competence profiles for third country nationals. Available at: Steiner, Karin/Egger-Subotitsch, Andrea/Schneeweiß, Sandra/Mosberger, Brigitte/Kasper, Ruth (2016): Practical handbook. Methods of competence assessment, portfolio work and learning reflection. 2nd extended edition. Vienna. (DE) Available at: All last visited: Bilder All last visited:


Ladda ner ppt "KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been funded with support from the European Commission."

Liknande presentationer


Google-annonser