Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Uppdatering av regel- verkets struktur (för kännedom)
Nytt i regelverket (underlag för beslut) [ Version , regelgruppen ]
2
Men först: Kort utbildning i regelverket, samt hur regelverket ingår i processen att arrangera tävling
3
Regelverkets uppbyggnad, syfte och målgrupp
Uppbyggnad och syfte Regelverket består av tävlingsregler och tävlingsanvisningar. Reglerna beslutas av förbundsmötet, anvisningarna av förbundsstyrelsen. Reglerna kan, med utgångspunkt från deras funktion, indelas i påbud, förbud, rekommendationer, undantag och förklaringar. De kan identifieras genom sina nyckelord; påbudet innehåller nyckelordet ska, förbudet får inte, rekommendationen bör och undantaget får. Förklaringsregler saknar däremot nyckelord. Anvisningarna kompletterar reglerna. De förklarar hur enskilda regler ska tolkas och tillämpas. Varje anvisning har också sitt ursprung från en eller flera regler. Det förekommer dock många regler som saknar anvisning Anvisningarna innehåller i varierande omfattning element av påbud, förbud, rekommendationer, undantag och förklaringar. Elementen har samma syfte som motsvarande regler. Regelverkets krav definierar den lägsta nivån för god kvalitet hos ett orienteringsarrangemang. Regelverkets ändamål är att skapa likvärdiga tävlingar med sportslig rättvisa utifrån storlek och kvalitetsnivå på tävlingen. Målgrupp Regelverket gäller i tillämpliga delar för arrangör, deltagare, funktionär, ledare och andra som vistas vid arenan, vid startplats och i tävlingsområdet. Regelverket ska underlätta för dessa målgrupper att ta rätt beslut i olika situationer.
4
Regelverket och tillhörande stöddokument mm
Definition/innehåll Beslutande instans Beredande organ Tävlingsregler Reglerar tävlingsidrotten orientering Regler för tävlande Regler för arrangemang Generella (stor elasticitet), paragrafform, påföljder. Förbundsmötet, vartannat år Styrelsen (efter motioner från distrikt/föreningar eller förslag från regelgruppen) Tävlingsanvisningar Kompletterar tävlingsreglerna Föreskrifter (ska) Starka rekommendationer (bör) SOFT:s styrelse, vid behov Regelgruppen (gärna förankrade på tävlingskonferensen) Stöddokument mm Stöddokument Fördjupning. För ökad förståelse. Kansliet Digital arrangörshandbok (Värt att veta-dokument) Fakta, tips, erfarenheter, tidsplaner och checklistor. Kansliet + projekt arr-utveckling Arbetsgrupper inom projektet Vägledande beslut Från styrelsen. För ökad förståelse. Styrelsen Regelgruppen Särskilda förutsättningar Generella och årsspecifika förutsätt-ningar för SM och Swedish League.
5
Rapporterings-system
Att arrangera tävling 1. PLANERA 1.5. UTBILDA TL/TK TA BL/BK KR KK OF SOFT Kursplaner Kurser (under utveckl.) Regel-verket Stöddokument och annan litteratur Ansökan Utvecklings-system 4. FÖRBÄTTRA Via Eventor Kopplat till rapporterings systemet (under utveckling) Via e-post Värdetävling Via Eventor Övriga tävlingar Stöddokument: - Att arbeta i lärgrupp - Tävlingsledar- rapport - Avtalsmall för SM och Swedish League - mm 2. GENOMFÖRA Banläggn. Start Arena Kommunika-tion, media & marknads-föring Ett Värt att veta-dokument (med tillhörande lärgruppsplan) för tävlingsledning och motsvarande för övriga funktioner (med möjlighet att skriva ut underliggande funktionsanpassade Värt att veta-kapitel, lämpliga för lärgrupper) Tävlingsledning Digitala arrangörs-handboken Lärgrupps-planer Tävl.adm. Regelbok Världens bästa arrangemang Kartnormen, kartpolicy, markpolicy mm Anvisningar Förutsättningar SM, Swedish League mm Rapporterings-system 3. UTVÄRDERA Via Eventor Tävlingsrapport Deltagarenkät SOFT- och OF-stöd SOFT:s arrangörscoacher Vid värdetävling OF:s tävlingsansvariga och kontrollanter Vid övriga tävlingar
6
För kännedom: Uppdatering av regelverkets struktur
7
Uppdatering av regelverket
Bakgrund Förändringen av tävlingsreglerna Beslut på förbundsmötet 2014: Tävlingsreglerna ska gälla alla fyra grenar En del ska bestå av allmänna regler för alla fyra grenar. Den andra delen ska bestå av grenspecifika regler, en för varje gren. Tävlingsreglerna gjordes om enligt FM 2014, men motion inkom till FM 2016 om att FM 2014-beslutet inte följts fullt ut. Den allmänna delen innehöll paragrafer, ord och kommentarer som nämnde grenar, medan de gren-specifika delarna inte var helt separerade från varandra. Motionen gick igenom. Hopslagningen av tävlingsreglerna och anvisningarna Har varit väldigt svårt att hitta. Många har inte förstått att anvisningarna ska följas på samma motsvarande sätt som tävlingsreglerna.
8
Uppdatering av regelverket
Två förändringar Tävlingsreglerna får fyra utdrag, ett för varje gren. Utdragen är uppdelade enligt följande: Del 1: Består av allmänna regler för alla fyra grenar, men paragrafer, ord och kommentarer som nämner en specifik gren har delats upp så att varje utdrag endast rör en gren i taget (ex. ”löpning” i OL, ”åkning” i SkidO och MTBO osv.). Del 2: Består av grenspecifika tävlingsregler, en för varje gren. Del 3: Forts. Allmänna regler för alla fyra grenar med samma princip av uppdelning som del 1. Tävlingsreglerna och tävlingsanvisningarna har satts ihop till ett dokument och har fått referenser. Anvisningarna är grenspecifika, dvs ett dokument per gren. Enklare att använda Enklare att hitta Notera: Endast dokument för orienteringslöpning har tagits fram, men övriga grenar kommer att få motsvarande dokument under 2018. Exempel: Tävlingsregler och anvisningar i orienteringslöpning Tävlingsregler och anvisningar i orienteringslöpning Tävlingsregler Del 1: Allmänna tävlingsregler för fyra grenar – utdrag för orienteringslöpning Del 2: Grenspecifika tävlingsregler för grenen orienteringslöpning Del 3: forts. Allmänna tävlingsregler för fyra grenar – utdrag för orienteringslöpning Tävlingsanvisningar Grenspecifika tävlingsanvisningar för grenen orienteringslöpning
9
För beslut: Nytt i regelverket [ Förslag:
För beslut: Nytt i regelverket [ Förslag: Att träda i kraft 1 maj 2018 efter beslut på styrelsens möte i april 2018 ]
10
Nytt i regelverket Ordet ”sjukvård” är ersatt efter beslut på FM 2018
Kommentar: Nuvarande regelverk hittas under Träna & tävla/Arrangera Tävlingsregler och anvisningar. Ordet ”sjukvård” är ersatt efter beslut på FM 2018 Förbundsstyrelsens förslag som bifölls av FM: Förbundsstyrelsen föreslår förbundsmötet besluta att ge förbundsstyrelsen i uppdrag att uppdatera texten i tävlingsregler och anvisningar så att benämningen ”sjukvård” utgår och att ge förbundsstyrelsen i uppdrag att uppdatera texten i tävlingsregler och anvisningar så att servicenivån vid skador och olycksfall är differentierad utifrån storlek på tävlingen och inte kvalitetsnivå. att med ovanstående ändringar anse motionen besvarad.
11
Nytt i regelverket Följande förändringar är därav gjorda
Ordet ”sjukvård” har plockats bort ur regelverket och ersatts på olika sätt, t ex har ”sjukvårdsplatser” ersatts med ”första hjälpen-platser”, se TR Förändringar är markerade med röd färg. Hänvisning till anvisningarna från TR för ”krav på vård vid olycksfall och skada” har införts (saknades tidigare).
12
Nytt i regelverket Nuvarande skrivning om sjukvård i anvisningarna
”Toaletter, dusch och sjukvård Vid tävling inom nivå 1 ska toaletter, dusch och sjukvård finnas vid arenan. Sjukvårdsplats ska vara anordnad i uppvärmd lokal eller uppvärmt tält. Vid tävling på nivå 2 ska toaletter och sjukvård finnas vid arenan. Vid tävling på nivå 3 ska toaletter och sjukvårdsmateriel finnas vid arenan. Dusch ska ha bra avrinning och får aldrig ersättas av bad. Om dusch inte finns vid arenan vid tävling inom nivåerna 2-3 ska hänvisning ges till kostnadsfri duschmöjlighet inom rimligt avstånd. Ambulans ska alltid snabbt kunna ta sig till arenan eller annan sjukvårdsplats i skogen. Arrangören får besluta om att vid arenan eller i tävlingsterrängen anordna tekniska serviceområden där dryck och hjälp med utrustning kan ges.”
13
Nytt i regelverket Förslag till ny skrivning om sjukvård i anvisningarna ”Vård och omhändertagande vid skada och olycksfall Följande gäller: • Vid tävling i storleksordningen flera tusen deltagare, såsom O-Ringen, Tiomila och 25manna, ska det på arenan och vid första hjälpen-platser i tävlingsområdet finnas en adekvat organisation för akut omhändertagande vid skada och olycksfall Relevant vård- och förbandsmateriel ska finnas både på arenan och vid första hjälpen-platserna i tävlingsområdet. Vårdplats på arenan ska vara anordnad i uppvärmd lokal eller uppvärmt tält. • Vid tävling i storleksordningen tusen deltagare eller färre ska det på arenan finnas en adekvat organisation för att kunna utföra första hjälpen. Relevant vård- och förbandsmateriel ska finnas på arenan. Vid behov ska det på alla tävlingar gå att kontakta sjukvårdsupplysningen, samt vid allvarliga fall, ringa 112. Ambulans ska alltid snabbt kunna ta sig till arenan och till första hjälpen-plats i tävlingsområdet, om sådan finns. Om föreningen har medlemmar med vårdlegitimation bör minst en av dessa ingå i tävlingens vårdorganisation, eller åtminstone finnas tillgänglig i närheten under pågående tävling. Se SOFT:s hemsida, under Träna & tävla/Arrangera Stöddokument, för ett dokument med exempel på vård- och förbandsmateriel.”
14
Nytt i regelverket … och förslag till att införa eget stycke om toaletter och dusch: ”Toaletter och dusch Vid tävling inom nivå 1 ska toaletter och dusch finnas vid arenan. Vid tävling inom nivå 2-3 ska toaletter och dusch finnas vid arenan. Dusch ska ha bra avrinning och får aldrig ersättas av bad. Om dusch inte finns vid arenan vid tävling inom nivå 2-3 ska hänvisning ges till kostnadsfri duschmöjlighet inom rimligt avstånd.”
15
Nytt i regelverket Övriga förändringar i anvisningarna
Ett antal redaktionella ändringar i anvisningarna är gjorda (ej markerade med någon färg) Rena rättningar av felaktig svenska, t ex felstavade eller saknade ord. Ändringar för att tydliggöra och förenkla. Kommentar: Referenser till dokument och sidor som ännu inte är klara är markerade med orange färg.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.