Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Varmt välkomna! Tanken med seminariet är att beskriva hur Inera kommer att arbeta för att realisera målbilden. Och att synliggöra några av de prioriterade projekten för att få er input om behov, förväntningar, möjligheter, utmaningar. Realisering av målbilden för första linjens vård och för 1177 Vårdguidens roll Kundforum oktober 2018
2
Agenda Programmet – Stöd för första linjens digitala vård
Syfte Arbetsområden Organisation och arbetsformer Dialog – 4 stationer
3
Syfte
4
Vad är ett program? Genomför större förändringar inom en organisation/verksamhetsområden. Styr mot en strategisk målbild och ansvarar för att resultatet uppnås. ORGANISATION VERKSAMHET STRATEGISK MÅLBILD FÖRÄNDRING P P P P Initiativen realiseras via projekt och skapar värde genom att styra projektens riktning. Har en bestämd start- och sluttidpunkt.
5
Programmets syfte Styra och leda relevanta verksamhetsdelar samordnat mot målbilden på kort och lång sikt samt att successivt säkerställa leveranserna. Realisera målbilden etappvis utifrån Ineras ansvarsområden. Löpande förvaltning Stödja landstingen, regionerna och kommunerna att realisera målbilden utifrån sina ansvarsområden. Utvecklingsprojekt Kommunikation Effektivt användande av kompetens samt utvecklings- och förvaltningsresurser. Varumärke I målbilden tar man höjd för kommunernas verksamheter som kopplar till första linjens vård. Men i dagsläget finns ingen konkret plan eller beslutade projekt eller aktiviteter med kommunerna. Vi hoppas få möjlighet att påbörja ett arbete med kommunerna under programmets gång. Juridik Hålla samman en gemensam kommunikation kring programmet. Uppföljning
6
Arbetsområden
7
Programmets arbetsområden
Styrning mot målbild och effektmål – smarta arbetsformer Utveckling av infrastruktur och arkitektur för ett fungerande ”ekosystem” Utveckling av tjänster och utveckling av 1177 Vårdguidens koncept/roll Stöd i förändrings-arbetet och införandet av digitala tjänster Programmet startade den 1 oktober och befinner sig i en etableringsfas som omfattar allt från programplan, organisation, arbetsformer, projektstarter till resurstillsättning. Programmet kommer att sträcka sig till 2020/2021. Programmet behöver organiseras för att på ett flexibelt och snabbfotat sätt kunna integrera nya uppdrag och projekt för att kunna möta behovet av stegvis utveckling. Projekt och förändringsaktiviteter
8
Projekt 2018 – Q1 2019 Bedömningsstöd för vård-behov och hänvisning 3.0 Utveckling av rådgivningsstödets funktioner och innehåll samt infrastruktur Tillgängliggöra nuvarande rådgivningsstödets innehåll via api eller liknande teknisk lösning Invånarens digitala symtombeskrivning (anamnes) Webbtidbokning 3.0 Nytt koncept Fler konsumenter Omnikanallösning för 1177 Vårdguiden: Fler funktioner för Vårdguiden på telefon (chatt, bild, video, sms…) Provtagningstjänst för hemtester och egenadministration 1177 Vårdguiden-app Avsiktsförklaring 2018 – prioriterade första leveranser. Nästan alla landsting och regioner har beslutat att man är med. Stöd för digitala vårdmöten Integrationsramverk Referensarkitektur som stödjer ”ekosystemet”
9
Organisation
10
Programorganisation Programledning Projekt Projekt Partner-projekt
Ineras programråd Direktörs-nätverk SKL Särskilda referensgrupper, expertgrupper, m.m. Projekt Projekt Kundråd, nätverksgrupper, m.m. Programmet behöver organiseras för att på ett flexibelt och snabbfotat sätt kunna integrera nya uppdrag och projekt för att kunna möta behovet av stegvis utveckling. Programmet ska präglas av öppenhet, delaktighet och transparens, och det mot samtliga programmets intressenter. Era behov och kunskaper ska kontinuerligt tas tillvara i arbetet. Och förankring i rätt grupperingar och på rätt nivåer är en framgångsfaktor. Landsting och regioner ska kunna följa och delta i programmet och de ingående projekten på flera olika sätt. Det handlar förutom om redan etablerade samverkansforum, även om möjlighet att medverka i expert och referensgrupper. Men det handlar också om att programmet ska öppna upp för partnerskap i form av att landsting kan ha en ledande roll i utveckling av en specifik tjänst/funktion samt möjlighet att ha regionala resurser arbetande i olika projekt, där ett syfte är att öka leveranstakten. För att skapa tydlighet och transparens blir även skriftlig information via webben och nyhetsbrev centrala kommunikationsvägar, en särskild programwebb håller på att sättas upp. Projekt Partner-projekt
11
Dialog – 4 stationer Ni kommer nu få möjlighet att välja en av fyra stationer för dialog. Ni kan byta station, men då får ni hoppa in där samtalet pågår. Vi bryter 5 min innan seminarietidens slut för kort reflektion och avslut.
12
Fyra stationer 1177 Vårdguiden-appen Patientens egen
Syfte och möjligheter provhantering (PEP) Ett partner-projekt Exempel, behov, önskemål Ett fungerande ekosystem Invånarens digitala Möjligheter och utmaningar symtombeskrivning Kort beskrivning: I ett partner-projekt utvecklar Stockholms läns landsting tillsammans med Inera en app för att nå 1177 Vårdguiden. Vi ger er möjlighet att se en demo och vill samtidigt få er syn på appens möjligheter och nyttor. Framtida möjligheter för invånaren att göra egen hemprovtagning med hjälp av tjänsten Patientens egen Provtagning, PEP. Vilka behov finns? Var och vad kan tjänsten göra för nytta? Ett sammanhållet informationsflöde, att informationen ska följa med invånaren genom vårdflödet – det är en av målbildens centrala teser. Tillfälle att tänka tillsammans i dialog kring möjligheter och utmaningar med vårdens ekosystem. Vad behövs för att realisera målbilden? Hur tror du det påverkar i din verksamhet? En av de tidiga leveranserna inom programmet är att lansera ”Invånarens digitala symtombeskrivning ”. Det finns förutsättningar att bygga vidare på etablerat och kvalitetssäkrat medicinskt innehåll. Vad tror du behöver vara på plats för att invånare ska våga, vilja och kunna använda det? Varsågoda att gå till valfri station!! med många aktörer Vad behövs?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.