Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medlemsundersökning 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medlemsundersökning 2016."— Presentationens avskrift:

1 Medlemsundersökning 2016

2 Medlemsundersökning höst 2016
Metod: webbenkät, svar via Internet Verktyg: Google Forms Mottagare: alla medlemmar i Celiakiförbundet med e-postadress Antal utsända enkätlänkar: Antal svar: Svarsfrekvens: 36 % Genomfört: 27 september – 12 oktober 2016 Antal frågor i enkäten: 14

3 Bakgrundsvariabler

4 Bakgrundsvariabler n = 4 448

5 Bakgrundsvariabler

6 Bakgrundsvariabler

7 Bakgrundsvariabler n = 4 453

8 Bakgrundsvariabler n = 4 453

9 Diagnosfördelning n = 4 453

10 Aktivitetsdeltagande

11 Medlemsrekryteringskanaler

12 Intresseområdesprioriteringar

13 Intresseområdesprioriteringar

14 Viktigaste anledning till medlemskap

15 Månadsgivare n = 4 453

16 Månadsgivare n = 998

17 Kvinnor något mer aktiva än män
Deltagit i aktivitet Kvinna Man Ja 26% 21% Nej 74% 79% Matmässan intresserar kvinnor något mer än männen som hellre gör något annat än deltar i aktiviteter. Skillnaden är dock inte så stor. n = 4 326

18 Pensionärer aktiva Deltagit i aktivitet Barn Ung vuxen Vuxen Pensionär Ja 23% 19% 21% 35% Nej 77% 81% 79% 65% Medlemmar överlag ganska inaktiva, men pensionärer tillhör de mest aktiva. Populärast bland dem är matmässa, fika och föreläsningar. Unga vuxna gillar matmässor. n = 4 341

19 Hur vi rekryterar nya medlemmar uppdelat på ålder.
Hur blev du medlem? Barn Ung vuxen Vuxen Pensionär Minns ej/vet ej 17% 38% 29% 28% Såg en annons om förbundet 3% 4% 6% 15% Tipsad av dietist 33% 25% 21% 24% Tipsad av kompis 9% 5% 12% Tipsad av läkare 10% 8% Via hemsidan Dietisterna viktiga när det gäller att fånga upp barn. Pensionärer tittar på annonser i större utsträckning än andra grupper. Unga vuxna vet inte, men kanske var det dietisten som tipsade föräldrarna när de var små? n = 4 377

20 Sammanfattning En åldrande medlemsbas där nästan 60 % varit medlemmar i mer än 5 år. Få har kännedom om lokalföreningarna. Nästan 90 % av respondenterna har diagnosen celiaki (eller celiaki i samband med annan diagnos). De flesta deltar ej i medlemsaktiviteter (75 %). Äldre är de mest aktiva. Viktigaste rekryteringskanalen är dietister. Medlemmarna vill helst äta säkert utanför hemmet och att förbundet informerar om celiaki. Märkning av produkter och allmän kännedom om celiaki är också viktigt. Medlemmarna måste övertygas om varför de ska ge pengar till forskningsfonden, mer än hälften tvekar och kan möjligen tänka sig att skänka pengar. Största anledningen till medlemskap i förbundet är att SCF ökar kännedomen om celiaki i samhället. Medlemmarna vill att SCF arbetar för merkostnadsersättning


Ladda ner ppt "Medlemsundersökning 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser