Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

UC:s årliga enkät till bedrägerispärrade

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "UC:s årliga enkät till bedrägerispärrade"— Presentationens avskrift:

1 UC:s årliga enkät till bedrägerispärrade
Johan Hopstadius

2 UC Bedrägerispärr – utveckling 2006-2015
2 675 st bedrägerispärrar 2015 Q1 2 290 st bedrägerispärrar 2014 Q1 160 st bedrägerispärrar 2006 Q1 Antalet bedrägerispärrar per kvartal har ökat med 385% jmf 2010 Antalet bedrägerispärrar per kvartal har ökat med 132% jmf 2012

3 Sammanfattning- Ett av de vanligaste brotten
st. per år enligt SMID/Polisen NBC Antalet polisanmälda cykelstölder 2014 = st enligt BRÅ ID-kapningar omsätter 3,7 Mdr kronor/år (2,7 Mdr %) Snittbeloppet för bedrägeriet är kr ( kr 2013)

4 Sammanfattning – Omsätter 3,7 Mdr SEK
Störst problem med Internet handel Telefonabonnemang Postorder Bedrägerier genom att beställa varor via internet har ökat med 17% jmf 2014 Förnamn Efternamn

5 Sammanfattning – Det drabbar alla.
De utsatta är: 62 % män, 38 % kvinnor år Högskole- eller universitetsutbildade Snittinkomst SEK (i enkäten) Bor i Villa/radhus Bosatt i Stockholm, Göteborg och Malmö Det drabbar alla. Även äldre! Kryper upp i åldrarna. Jämn fördelning mellan 26-35, 36-45, och 56-65 Nu drabbas lika många åringar som åringar Förnamn Efternamn

6 Sammanfattning Varannan person upptäcker bedrägeriet inom en vecka.
För 1 av 4 tar det 2-3 veckor eller mer att upptäcka bedrägeriet Varannan person upptäckte bedrägeriet genom att de fick en kopia på kreditupplysning från ett kreditupplysningsföretag 1 av 3 upptäckte bedrägeriet genom att de fick fakturor eller inkassokrav på varor de inte beställt 4 av 10 löser problemet med id-kapningen inom en vecka För 1 av 3 tar det 1 månad eller längre att lösa. De lade ner 1,5 dag till 5 arbetsdagar Varannan fick varor beställda över internet i sitt namn 4 av 10 utsattes för ett enstaka bedrägeri 6 av 10 uppger att de drabbats av flera bedrägerier De vet inte hur någon kom över deras identitet Var 5:e person vet inte om problemen upphört.

7 Vad upplevde du som mest jobbigt med att få din identitet kapad
Vad upplevde du som mest jobbigt med att få din identitet kapad? (utvalda citat 2015) ”Efter detta intrång finns en oro för att ny kapning skall inträffa!” ”Otroligt kränkande och en rädsla vad som mer kan hända!” ”Varför valde de just mig?” ”Hur enkelt det var….” ”Hjälplöshet och att Polisen la ner utredningen trots vissa bevis” ”Att ta tag i det o ringa runt o förklara” ”Att jag inte fick tag i fanskapet som utförde det!!!” ”Känsla att man är maktlös.” Totalt 789 svar

8 ” ovisshet, obehag, vem? hur? varför?
Vad upplevde du som mest jobbigt med att få din identitet kapad? (utvalda citat 2014) ”Upprörd och ledsen att det kunde hända mig.” ”Stress över att inte ha kontroll över sin egen identitet.” ”Rädd och naken inför att någon använder mitt namn och personnummer. Vad ska hända nästa gång? Kommer jag aldrig att känna mig säker igen? ” ”Personlig integritet, blir lite grann som ett inbrott.” ” ovisshet, obehag, vem? hur? varför? ”Polisens ovilja att agera trots att jag gav dem info om vem och hur bedrägerierna utfördes. ” Antal svar: 862

9 UC:s bästa tips om hur du minskar risken att bli utsatt för ID-Intrång
Så här kan du upptäcka att du blivit ID-kapad (Identitetsintrång) Du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt Du får papper från banken som du inte känner igen Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig Du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt Så här kan du minska risken för att bli utsatt för ID-kapning (Identitetsintrång) Öka din medvetenhet. Tänk att ditt personnummer är en värdehandling. Var mycket försiktig med i vilka sammanhang du anger ditt personnummer och bankkontonummer på internet och i e-post Skaffa en bevakningstjänst. Med UC ID-Skydd får du direkt meddelande via SMS/epost om någon försöker missbruka din identitet och personlig hjälp att hantera och konsekvenserna av id-kapningen. Lås brevlådan. Eftersänd eller lagra din post när du reser bort Så här gör du om du drabbas Gör omedelbart en bedrägerispärr hos UC ( ) och andra kreditupplysningsföretag Polisanmäl på telefon Bestrid alla fakturor och annat du inte känner igen Kontakta alla företag du fått beställningsbekräftelser  och liknande från 

10 UCs årliga enkät till bedrägerispärrade
Syfte: Att lära oss mer om identitetskapningar Kanal: Fysisk post (via verktyget 3S) Utskicksdatum: Vecka 14, 2015 (tid och 2013) Antal mottagare: st. Målgrupp: Personer som gjort bedrägerispärr 2014 Totalt antal svar: Svarsfrekvens: 13,8%

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43 Kontakt, frågor Johan Hopstadius, Pressansvarig Siri Bengtsson, chef UC Privattjänster


Ladda ner ppt "UC:s årliga enkät till bedrägerispärrade"

Liknande presentationer


Google-annonser