Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Den fria tiden Gabriel Montgomery
2
Fri-tid Att göra vad man vill? Att få välja själv? Att hantera tid?
Att jobba eller inte? Fritid. Vad innebär det? Att göra vad man vill? Att välja själv? Att hantera tid? Att jobba eller inte? En tid som vi ser fram planerar emot Stimulerande-aktivitet. Ägna sig åt sina intressen
3
Vila Avkopplande, ge energi
Vila Avkopplande, ge energi. Att få välja själv vad jag ska göra Oorganiserad tid som vi väljer själva Kravlöst Jag tänker
4
VAD ÄR FRITID Fri Jag vet om eller inser valmöjligheterna och kan välja. Jag har förmågan att upptäcka valet och genomföra det. Tid Är osynligt och abstrakt. Jag har svårt att överblicka när en aktivitet börjar, hur länge den vara, slutar eller vad jag ska göra sen. Theo Peteers Autism
5
FRitid Helg Semester Paus Lov
6
Brist på upplevd fritid kan orsaka symptom av stress och trötthet
Bild: Depositphotos
7
Fria aktiviteter vad kräver det för förmågor
Fria aktiviteter vad kräver det för förmågor? • Förmågan att vara uppmärksam på andra • Föreställa sig saker i huvudet • Komma överens – planera tillsammans • Hantera mycket information samtidigt • Ändra sig • Anpassa sin egen ide till andras • Sin del i sammanhanget Förmågor inom theory of mind, joint attention, central coherens, exekutiva funktioner och perception.
8
Motivation/intresse Inre Yttre
Känna inre och yttre motivation
9
Vad är syftet med aktiviteten
Vad är syftet med aktiviteten? Få stimulans-aktiverande Vila-avkoppling-stressreducerande Självständig-vara ifred Social-med andra Intresse-nöje-fascination
10
När kan jag ha fritid/rast. Dagsplanering/schema Var ska jag vara
När kan jag ha fritid/rast? Dagsplanering/schema Var ska jag vara? Fysiska gränser Var finns materialet? Bestämd plats Vad kan jag göra med materialet Visuella instruktioner Hur länge ska jag hålla på? Aktivitetsplanering Vad ska jag göra sedan? Dagsplanering/schema Välja? Visuellt presenterade alternativ Det finns inga generella svar på dessa frågor eftersom det är olika för varje individ. Det är viktigt att INDIVIDUALISERA utifrån varje individs utvecklingsnivå
11
När kan jag ha fritid/rast?
Bilder olika dagsplaneringar
12
Var ska jag vara på min rast?
Bilder avgränsade ytor
13
Vad kan jag göra med materialet?
Bilder visuellla instruktioner
14
Hur länge ska jag hålla på?
Bilder timstock, räknesystem, ”två låtar musik”
15
Vad ska jag göra sen? Bilder dagsplanering
16
Det är stressigt att behöva välja
Personen kan behöva: Hjälp att göra val Slippa välja Tydliga alternativ Bild: Depositphotos
17
Hur kan vi lära personen att välja:
18
Vi kan använda Bilder på ritade bilder, photon, skriven text, bricka med föremål, föremål som används direkt i handen
19
Bedömning Mål-delmål Hjälpmedel Inlärning Utvärdering
Bedömning är grunden till allt i pedagogiskt arbete. Vi måste ta reda på vem personen är, inte stoppa in hög/lågfungerande i fack. Vilka förmågor/svårigheter
20
Bedömning av aktiviteter Intresse På-väg färdighet Självständig
Aktivitetens längd Avkopplande Fysiskt aktiv/stillsam Funktionell Egna önskemål Var personen fysiskt aktiv? Eller stod den bara och tittade på? Delaktighet? Hur mycket orkar man? Vilka färdigheter tar jag med mig? Självständig? Kunna koppla av, ta en paus Kan personen uttrycka egna önskemål? Social kommunikation?
21
MER KARTLÄGGNING/ BEDÖMNING Planerade – naturliga – spontana Välkända – nya Sitta stilla – röra på sig Innomhus – utomhus Enkelt – utmaningar Avkoppling – konsentration Hemma – I samhället
22
Erfarenheter av olika aktiviteter Färdigheter att klara av aktiviteter
Vilka faktorer underlättar förmågan att fylla tiden med meningsfulla aktiviteter? Erfarenheter av olika aktiviteter Färdigheter att klara av aktiviteter Föreställningsförmåga Förmåga att välja Kommunikativa färdigheter Sociala färdigheter Tillfällen till fritidsaktiviteter Vilka erfarenheter-delaktig-titta först Vilka färdigheter har de? Små färdigheter-litet intresse Prova på för att veta om man gillar någonting eller inte. Föreställningsförmåga- svårt att veta om man gillar någonting om man aldrig har provat. Får de möjlighet att komma ut och prova på olika fritidsaktiviteter?
23
Stödfaktorer –Sysselsättning/Aktivitet • Tydlig början och slut • Organisera material och aktiviteter visuellt • Visa tiden konkret • Anpassa uppgiften utifrån utvecklingsnivå och färdigheter • Utgå från styrkor och intressen • Utvidga aktivitet/lek
24
Social aktivitet Göra Aktivitet Titta Säga Lyssna
Personer med autism kan avsluta lego och börja med ett TV-spel. Allt detta klarar vanliga barn automatiskt. Ex vuxna: Fika stund. Fika tillsammans – hur går det till? Samtidigt sitta bredvid varandra förstå de outtalade reglerna ex varsågoda Turas om skicka brödet, småprata om vädret, svara på skicka mjölken etc Lyssna Kathleen Ann Quill
25
Sociala aktiviteter - autism
Göra Säga Titta Utifrån autism ser det ut så här. Den största svårigheten är att göra allt detta samtidigt Först måste man kunna en del i taget dvs var och en för sig 1 Först klara att hantera föremål 2 Innan jag kan titta , imitera, vara nära, dela, turas om 3 Sedan kommunicera 4 och ta initiativ till kommunikation Lyssna K. Quill .
27
Enkla samspelsaktiviteter Strukturerade, tydlig början innehåll och slut Mindre material Involverar färre personer Kräver inte att man ska dela med sig, turas om eller vänta. Kräver inte att jag lyssna eller förstå verbalt språk Komplexa samspelsaktiviteter Kräver att jag kan vänta Kräver förmåga till turtagning Förmåga att följa gruppinstruktioner Oförutsägbarhet
28
Fysiska aktiviteter/ utomhus aktiviteter
Varför? Forskning visar att fysiska aktivitet sänker stressnivån Bra för hälsan Få utlopp för sin energi Utveckla sin motorik Presentera olika sätt att röra sig på Variera de motoriska aktiviteterna Organisera aktiviteterna Skapa motivation att röra sig
29
Exempel på fysiska aktiviteter
Jogga Simma Bowla Rida Åka skridskor/inlines Åka skidor Studs matta Stav gång
30
Är ett ritat samtal eller samspel mellan två eller flera personer
Sociala berättelser En social berättelse förklarar varför Sociala manuskript Är en beskrivning på hur man kan göra Seriesamtal Är ett ritat samtal eller samspel mellan två eller flera personer På sidan kan du hitta Birgitta Anderssons böcker gratis att ladda ner, där hon bland annat skriver om sociala berättelser
31
Ritprata ”När tålamodsburken rinner över” av Gunnel Lundkvist
32
Mer information:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.