Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
VÄLKOMMEN! 7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
2
Dagens program Kort om 2017 Enkätsvaren från er Goda exempel
Ny överenskommelse 2018 Styrgruppen Projekt Samverkan i GGVV - Liselott Etableringsprogrammet Rätt stöd – rätt försörjning Annan aktuell information
3
Arenasamverkan Minska risken för rundgång vid behov av stöd från flera verksamheter samtidigt Förtroende för och kunskap om varandra Individärenden och allmänna frågor En grupp per kommun
4
Vad hände 2017 (jmf 2016)? 35 möten (35) i de 4 grupperna Bra närvaro!
34 kvinnor (33) och 25 män (31) Stor blandning åldrar, remittent och ”mottagare”
5
Enkät Inkomna svar 3 enkätsvar 2 kontaktpersoner Ett enkätsvar i efterhand Totalt 17 kontaktpersoner varav 5 tillsammans med chef
6
Inställning till Arenasamverkan generellt?
Enkät Inställning till Arenasamverkan generellt?
7
Nyttan med dagens Arenamöten?
Enkät Nyttan med dagens Arenamöten? Samverkan och nätverk med de övriga organisationerna Information från andra aktörer vad som har gjorts och planeras både i organisationen och i enskilda ärenden En aktiv planering kring individen Skapa en helhetssyn kring ett ärende och att en aktör för ärendet vidare
8
Enkät Hur ofta är optimalt?
9
Har ökad användning av SIP påverkat?
Enkät Har ökad användning av SIP påverkat?
10
Har Arenasamverkan påverkat förtroendet?
Enkät Har Arenasamverkan påverkat förtroendet?
11
Sker återkoppling till ordinarie organisation?
Enkät Sker återkoppling till ordinarie organisation?
12
Enkät Öka nyttan? Bättre kontinuitet, mindre personalomsättning Prioritera närvaro. Om någon part saknas kommer man inte vidare Fler relevanta ärenden Förklara nyttan bättre
13
Enkät 2017-18 Vad saknas idag / behov?
Samordning mellan primärvård och psykiatri Information om Arena till både chefer och medarbetare Behov av tydligare strukturer, exempelvis kallelser, mötesstruktur Öppenhet och engagemang Fler ärenden. Gärna i tidigare läge. Gärna från fler parter Närvaro från alla. Hellre kollega än ingen
14
Goda exempel Gnosjö Gislaved Vaggeryd Värnamo
15
Överenskommelsen Arenasamverkan i GGVV
Förlängning juli 2018 – juni 2020 Fortsatt stöd av förbundet Information på hemsidan
16
Överenskommelsen Arenasamverkan i GGVV
Rutiner: Minst 4 gånger per termin Möts även om ni inte har ärenden En sammankallande. I god tid. Remiss med samtycke. Minst en vecka före, per post eller telefon (ej mail). Var tydlig med vilka organisationer som berörs
17
Överenskommelsen Arenasamverkan i GGVV
Rutiner forts: Tillfälligt berörda kan bjudas in, men bara närvara i sitt ärende Ersättare från resp organisation (nytt) Var och en tar med relevant information Varje berörd dokumenterar i sitt system För även vidare annan intressant information
18
Styrgrupp Arena i GGVV Hans Fritz, AF Gunilla Westerlund, FK
David Rydin, psykiatrin Värnamo sjukhus Annelie Sonéus, Bra Livs VC Vakant, Unicare/Apladalens/privata VC Susanna Olsen, Gislaveds kommun Elisabeth Andersson, Gnosjö kommun Maria Nordgren, Vaggeryds kommun Fredrik Wallström, Värnamo kommun Peter Hedfors, Finnvedens samordn.förbund Dessutom Liselott Edvinsson, Projekt Samverkan i GGVV
19
Styrgrupp Arena i GGVV Styrgruppens uppdrag:
Formulera mål för Arenasamverkan Besluta om rutiner för Arenasamverkan och uppföljning Följa upp löpande arbetet och resultatet Ge Lokala Arenagrupperna stöd att lösa dilemman som uppstår. Dilemman som löses lokalt rapporteras vid nästa möte. Samla erfarenheter om målgrupper och behov av utveckling av samverkan Bevaka behov av gemensam kompetensutveckling Ta fram underlag för överenskommelse om fortsatt samverkan
20
Styrgrupp Arena i GGVV Ansökan om medel till forskning om Arenasamverkan. Vad blir effekterna för brukaren av Arenasamverkan? Vad är brukarnas upplevelse av utfallet av Arenasamverkan? Hur delaktiga är brukarna i ”sin” frågeställning? Vilket inflytande har brukaren när ett Arena-ärende lyfts? Skiljer sig handläggarens uppfattning från brukarens? För vem görs skillnad? Ett år. Start i vår
21
Projekt Samverkan i GGV(V)
Liselott Edvinsson
22
Etableringsprogrammet
Biljana Vucadinovic, AF
23
Rätt stöd – rätt försörjning
Sjuka utan sjukpenning Rätt till samordning, vård, intyg och ersättning? Flödesschema Underlag för bedömning
24
Annat aktuellt IT-spåret i Eksjö Remittent-halvdagar SE/IPS 9 april
Frukostmöten 2 maj och 9 maj
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.