Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Fördelningsanalys (efterstudie) av Helsingfors-Lahtis motorväg (PPP-projekt) – sämhällsekonomiska effekter av motorväg Risto Murto, Kommunikationsministeriet
2
Projekt: Samhällsekonomiska effekter av Helsingfors-Lahtis motorväg, efterstudie
Beställare: Vägförvaltningen / Tavastlands vägdistrikt Konsulter: Risto Murto, Vägaffärsverket Antti Meriläinen, Linea Konsultit Oy Juha Tervonen, JT-Con Målsättning: få mera information om samhällsekonomiska effekter av PPP-projekt
3
Helsingfors-Lahtis motorväg (rv 4)
öppnades till trafik första PPP-projekt i Finland Avtalet till året 2012 (Byggandet, drift och underhåll) Värde 210 m€ Årlig seriveceavgift baseras på trafikmängder 30 km Helsingfors
4
Ny järnvägsförbindelse Kerava-Lahtis
Öppnades hösten 2006
5
Trafikens tillväxt, trafiksäkerhet
Antal döda Fordon/dygn ”Trafikekonomiskt lönsamt projekt”
6
Effektanalys, huvudteman
Mobilitet och transporter Utveckling av befolkning och arbetsplatser Utveckling av näringsliv och företag Utveckling av markanvändning och planläggning Miljö och sociala effekter
7
Mobilitet Arbetsresor:
Pendlandet mellan Lahtis och Helsingfors region har ökat något Ny järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Lahtis öppnades Inköpsresor: Inköpsresor (dagligvaror) har ökat, mest sommartiden (”på väg till sommarstugan”) Fritidsresor: Flera resor till fritidsaktiviteter (sommastuga, sportcenter, osv.)
8
Befolkning och arbetsplatser
Positiv utveckling i kommuner på Lahtis regionen Flyttning från huvudstadsregionen har vuxit nästan med en tredjedel Några nya logistikföretag har lokaliserat sig till regionen Hartwall, bryggeri Ingen ”företag-boom”
9
Befolkningsutvecklingen i Päijät-Häme region
Motorväg öppnades
10
Näringsliv och företag
Kommunernas nyttor från inflyttandet av hushåll och företag inte särskilt stora i kort sikt Fastighetspriser har stigit mest i Mäntsälä (fick också en ny järnvägstation) Kommunernas utgifter Kommunernas inkomster 0= ingen effekt 1= liten effekt 2= måttlig effekt 3= betydande effekt
11
Näringsliv och företag
Bnp/invånare index, hela landet= 100
12
Utveckling av omsättning
Industri Handel
13
Miljö och sociala effekter
+ snabb, säker och effektiv – alltid i bra skick + förbättrad kollektivtrafik till huvudstaden - Församrat kollektivtrafik i mindre byar Splittring av lanskapet Buller
14
Effekternas allokering
Framkomlighet Säkerhet Boende Befolkning Sociala effekter Miljö 0= ingen effekt 1= liten effekt 2= måttlig effekt 3= betydande effekt
15
Slutsatser Vägförbindelsens (och järnvägens) ”mentala” betydelse stor för Lahtis regionen Skapade en positiv attityd: ”Det går nu bra här i Lahtis regionen” Positiv utveckling i Finland och Europa – svårt att precisera vägförbindelsens betydelse (inverkan till tillväxt av BNP innehåller osäkerheter)
16
Slutsatser Mobilitetens positiva effekter klara (säkerhet och framkomlighet) Andra effekter mera osäkra (kort tid) JIT-motorväg, vägen har stött den positiva utvecklingen som har hänt i regionen (och i Finland) PPP-projekt möjliggjorde en snabb byggprocess Bättre vägstandard möjliggör långdistans-pendlandet Inte så bra business för kommuner i kort sikt (”fel typ” av inflyttare: barnfamiljer och pensionärer)
17
TACK!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.