Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PRODIS – PReventiOn av Dopning I Sverige

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PRODIS – PReventiOn av Dopning I Sverige"— Presentationens avskrift:

1 PRODIS – PReventiOn av Dopning I Sverige

2 Ett nationellt samverkansprojekt mot dopning
100 % ren hårdträning - STAD S.A.N.N - Samverkan Antidoping Nätverk Norrbotten 100 % Ren Träning Kronoberg/100 % Ren Träning Kalmar Arbete mot hormondopning i Malmö Dopningsfritt Värmland Krafttag mot doping- Ett antidopingnätverk i Västernorrland Kungsbacka mot dopning & våld Dopningsfritt i Örebro län 100 % ren hårdträning Östergötland Antidopinggruppen Riksidrottsförbundet Dopingjouren Socialhögskolan Lunds universitet Samverkanspartners: Rikskriminalpolisen, Tullverket Finansiär: Statens folkhälsoinstitut

3 PRODIS PRODIS syfte: Utveckla, sprida och utvärdera en nationell arbetsmodell för att förebygga användningen av anabola androgena steroider med utgångspunkt från det arbete som under de senaste åren har bedrivits i ett antal kommuner/län i Sverige ”Community Intervention” – forskning och praktik hör ihop, alla insatser ska bedrivas genom nära samspel mellan praktik och forskning Samarbete mellan kommuner/län för att utveckla en gemensam utvärderingsmodell och kunskapsuppbyggnad

4 PRODIS Insatser: Utbildning Kriterier för att bli ett 100 % gym:
Utbildningsinsatser för ägare, träningsansvariga och instruktörer samt andra nyckelpersoner på träningsanläggningar (privata, kommunala, föreningar) Utbildningsinsatser för personal inom polis, landsting, kommun, åklagarmyndigheten, skola mfl. Kriterier för att bli ett 100 % gym: Policy, handlingsplan och medlemsavtal Utbildat nyckelpersoner inom träningsanläggningarna och utsett en antidopningsansvarig Utformning av träningsmiljön Samverkan med polisen och/eller Riksidrottsförbundet

5 PRODIS Insatser: Arbeta för att tillsyn/tester sker på anläggningarna
Information Ren träning – en handbok för träningsanläggningar Affischer och broschyrer Utveckla internetbaserade informationskanaler: Gemensamt kampanjmaterial Nätverksträffar och konferenser Skapa en aktiv samverkan mellan de aktörer som redan idag arbetar med frågorna

6 PRODIS Utvärdering och forskning:
Den baslinjemätning som ska genomföras i alla medverkande projekt är en gemensam enkätstudie för att kartlägga användningen av aas, alkohol, narkotika och kosttillskott bland tränande. Baslinjemätningen skall ligga till grund för en utvärdering av hela det nationella arbetsmodellen efter projekttidens slut. Ytterligare en studie kommer att genomföras: Under 2012 genomför en forskare vid Socialhögskolan vid Lunds universitet en intervjustudie med användare av aas.

7 PRODIS Projektmål: Efter år ett ska ett gemensamt utbildningsmaterial vara utvecklat Efter år ett skall det finnas uppbyggda internetbaserade informationskanaler Efter år tre ska samtliga träningsanläggningar/föreningar som är med i satsningen ha utbildat sin personal och har en ansvarig för antidopningsarbetet Efter år tre ska samtliga träningsanläggningar/föreningar som är med i satsningen ha uppfyllt kraven för att bli ett diplomerat 100% gym Under projektperioden ska utbildningsinsatser genomföras för personal inom polisen, åklagarmyndigheten, landstinget och kommunen Under projektperioden skall det regelbundet genomföras gemensamma informationssatsningar Efter år tre ska det i varje kommun/län finnas minst en person inom polisen och idrottsförbundet som är kontaktperson för tillsynsarbetet och testverksamheten på träningsanläggningar

8 PRODIS Projektmål: 8. Efter år tre ska ett samarbete mellan polismyndigheten och Riksidrottsförbundet vara utvecklat gällande tester 9. Efter år tre ska samtliga träningsanläggningar ha fått tagit del av kampanjmaterialet 100 % ren hårdträning samt annat informationsmaterial som tas fram inom ramen för satsningen

9 Tilläggsprojekt PRODIS - RF
Syfte: Att i samverkan med aktörerna i PRODIS finna former för att knyta ihop lokala och regionala antidopninginsatser med idrottens nationella antidopingarbete och regelverk. Att i samverkan med aktörerna i PRODIS utveckla en nationell märkning/certifiering av gym och idrottsföreningar. Metod/Insatser: - Verka för att knyta ihop idrottens nationella antidopingarbete och regelverk med lokala, regionala och nationella antidopningsprojekt. I första hand inom PRODIS och i andra hand övriga gymprojekt där idrottsföreningar medverkar. - Synkronisera idrottens gymcertifiering och utbildning ”Vaccinerat Gym” med det arbete som PRODIS genomför (utbildning, kvalitetssäkring, tillsyn/tester, information). Projektmål: Efter projekttidens slut ska idrottens utbildning Vaccinerat Gym vara synkroniserad med den utbildning som utvecklats inom PRODIS. Efter projekttidens slut ska en nationell gymcertifiering vara utvecklad som omfattar både idrotten och den privata och kommunala gymsektorn. Efter år 2013 ska samtliga träningsanläggningar/föreningar som är med i satsningen utbildat sin personal och ha en ansvarig för antidopningsarbetet. Under projektperioden skall det regelbundet genomföras gemensamma informationssatsningar för alla aktörerna i PRODIS. - Efter år 2013 ska det i varje kommun/län som är med i satsningen finnas minst en person inom polisen och idrottsförbundet som är kontaktperson för tillsynsarbetet på träningsanläggningar.

10 Organisation Arbetsgruppen träffas ca 4 gånger/år
S.A.N.N Arbetsgruppen mot hormondopning i Malmö 100 % ren hårdträning Projektledare PRODIS Dopingsfritt Värmland 100 % Ren Träning Kronoberg/Kalmar Arbetsgruppen för PRODIS Arbetsgruppen utgörs av projektledaren för PRODIS, projektledare/representanter från samtliga medverkande antidopningsprojekt och Dopingjouren. Det är arbetsgruppen som leder och driver arbetet framåt. Kraftag mot doping- Ett antidopingnätverk i Västernorrland Kungsbacka mot dopning & våld Dopingjouren Dopningsfritt i Örebro län Lunds universitet 100% ren hårdträning Östergötland Antidopinggruppen vid Riksidrottsförbundet Arbetsgruppen träffas ca 4 gånger/år


Ladda ner ppt "PRODIS – PReventiOn av Dopning I Sverige"

Liknande presentationer


Google-annonser