Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Tvärförbindelse Södertörn och kalibrering Sampers 160921 Leonid Engelson, Johannes Östlund
2
Validering och Kalibrering av Sampers
Sampers tillhandahålls med kalibrerad efterfrågemodell Resefrekvens, färdmedelsandelar, reslängdsfördelning är kalibrerade mot RVU för den långväga samt för varje regional modell Resor över SM-snittet och över Älvsnittet är kalibrerade mot RVU Validering bör göras vid alla objektanalyser Samla och sammansätta relevanta trafik- och/eller passagerarflöden Jämföra med modellresultat Hitta och fixa fel i indata (nätet, markanvändning, parametrar) Validera om Överväga kalibrering om fortfarande stora avvikelser som kan påverka beslut Efter ev. kalibrering, validera om
3
Kalibrering Justering av en eller flera efterfrågematriser i nulägesprognosen Kan göras med ”Gradient Demand Adjustment” i Emme Krav på kalibreringen Matrisen ska inte förändras för mycket (kontrollera rad- och kolumnsummorna) Ska återspeglas i resematriser som Samkalk använder för beräkning av KÖ Ska överföras till justering av prognosmatriser Kalibreringen kräver bra förståelse av Standardriggningen och makrona Indata till Samkalk Indata till och resultat från assignment i Emme
4
Exempel av kalibrering – Tvärförbindelse Södertörn
De befintliga vägarna på Södertörn är inte anpassade för tunga transporter Brister i trafiksäkerheten och framkomligheten Trafikverket ska planera för byggstart för 20 kilometer ny sträckning av väg 259 från E4/E20 vid Skärholmen/Kungens kurva till väg 73 vid Haninge centrum Tre alternativa korridorer
5
Validering Personbil dygnflöden Lastbil dygnflöden
Bra överensstämmelse i N-S riktning Kraftig underskattning längs den planerade vägen (ca 25%) Lastbil dygnflöden Kraftig underskattning generellt (20-30%) OBS! baserad på modellversionen ,innan fel i kalibreringsparametrar och yrkesmatriser upptäcktes
6
Kalibrering av efterfrågematriser
Samkalk använder ärendespecifika efterfrågematriser matriser för hela dygnet för beräkning av KÖ I SAMM läggs inte ut dessa matriser på nätet utan utläggningen sker för varje period (fm max, lt, em max, natt) för att modellera trängsel och trängselskatt. De periodspecifika flödena viktas till dygnflöden i efterhand. 2 alternativ Ta fram trafikräkningar och kalibrera efterfrågematriser för varje period för sig, sedan vikta ihop till efterfrågematriser för dygn Lägga ut hela efterfrågematriser för dygn och kalibrera mot dygnsräkningar Alt 2 är mycket enklare men kan bara användas om resultat för utläggning dygn ligger nära de kombinerade flödena från olika tidsperioder
7
Vilken nätutläggningsmetod på dygnsnivå bör användas för kalibreringen?
Kalibreringen görs med Standard Assignment (5.21), Multiclass tillämpades inte eftersom trafikmätningar per tidsvärdeklass inte var tillgängliga. Personbilar och lastbilar separat (skulle kunna göras som Multiclass) VDF för personbilar dygn (volau/0.07) Testades för personbilar: Enbart snabbaste tid Viktad kombination av restid, reseavstånd och trängselskatt Viktad kombination av restid och trängselskatt 1 gav något bättre överensstämmelse med basprognosen än 2 och 3
8
Vilken nätutläggningsmetod på dygnsnivå bör användas för kalibreringen av lastbilar?
Indata till Samkalk för SAMM genomför två typer utläggningar där lastbilsmatriser deltar: Dygnsmatriser läggs ut på nätet med VDF som beräknar restiden för lastbilar. Används för att skapa restidsmatriser för lastbilar till Samkalk. Lastbilsvolymer på länkar skapas som biprodukt, skrivs sedan över. Latbilsmatriser delas ut i perioder och läggs ut tillsammans med personbilar med VDF som beräknar restiden för personbilar. Latbilsvolymer från olika perioder viktas ihop och sparas på samma plats (länk attribut) som lastbilsvolymer från första utläggningen. Vid kalibreringen mot trafikräkningar måste därför personbils-VDF användas Enbart snabbaste tid Viktad kombination av restid och reseavstånd Resultat från båda stämde lika bra med basprognosen, 1 valdes för enkelhets skull
9
Länkar som använts vid kalibreringen
10
Före och efter kalibreringen (3 iter.), personbilar
11
Före och efter kalibreringen (3 iter.), lastbilar
12
Förändring av matriserna
0,3% % Förändring i enstaka relationer mellan -2% och +30% Justeringen kan göras på relationsnivå, aggregeringen till grupper av zoner inte nödvändig
13
Proportionering Samkalk behöver otransponerade ärendevisa personbilmatriser Antalet resor i producerad i (i) och attraherad till (j) i varje ärende justeras med kvoten = Dygnflöde från (i) till (j) efter kalibreringen / Dygnflöde (transp+otransp) från (i) till (j) före kalibreringen
14
Överföring till framtida år
Differensmetoden: P = (B-N)+S Kvotmetoden: P = (B/N)S Daly et al: P = (B/N)S om S<5N; P = S + 5(B – N) annars Fördelar med Daly Undviker negativa värden i P Undviker ”explosion” vid stora förändringar i prognosåret (S) jämfört med basåret (N) Kontinuerlig m a p S Tillämpas på varje ärende B och N sparas i framtidsbasen Bil Särskilt makrosteg strax efter efterfrågeberäkningen i ”Indata till Samkalk”, både JA och UA. Sparar P på samma plats som S.
15
Samkalkresultat Den totala nyttan ökar med ca 20%
16
Slutsatser Fullt möjligt att genomföra kalibrering inför vägobjektanalys i SAMM Kalibrering på dygnsnivå har varit möjlig. I mer centrala lägen kan det vara nödvändig med kalibrering på timnivå. Bör utredas vid varje fall Daly:s metod för överföring till framtiden fungerar bra Viktigt att ta fram dokumentation av standardriggningen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.