Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
2
Fundera först och diskutera sen!
2 1 Varför är eller vill du vara ledare? Varför behövs ledare inom idrotten?
3
Vad gör en bra ledare? 1 Var och en funderar: Vilka bra ledare har du haft? Vad gjorde hon eller han som var bra? Berätta för varandra! 1 2
4
Bry sig och vara personlig
Vad gör en bra ledare? Här beskrivs egenskaper och beteenden som idrottsforskare, barn och ungdomar tycker att en bra ledare ska ha och göra: Bry sig och vara personlig Ärlig Fantasirik Vara glad och positiv Hålla ordning Kunna förklara bra Snäll Rättvis Se varje individ Handlings-kraftig Flexibel Eftertänk- sam Ansvars- tagande Vara sig själv Rolig Tålmodig Pålitlig
5
Föreningens kultur Hur speglar den ledarskapet?
6
Föreningens kultur Idrotten vill
Inte bara alla idrotter utan även alla föreningar har sin egen kultur som påverkar dig som ledare. I en del föreningar är den sociala gemenskapen viktigast, andra tycker det är viktigt att träna hårt och vara bäst. I en del föreningar toppar man när det är lagtävling, i andra är det viktigt att alla får vara med. Idrotten vill har Riksidrotts- förbundet tagit fram för att hjälpa föreningarna att på bästa sätt bedriva barn- och ungdomsidrott. Idrotten vill beskriver hur föreningarna ska skapa miljöer där barn trivs och vill vara kvar så länge som möjligt i idrotten.
7
Idrotten vill bland annat detta med barnidrotten:
Idrott för barn ska bedrivas ur ett barnrätts- perspektiv och följa FN:s konvention om barns rättigheter. Idrott för barn ska vara lekfull, allsidig och bygga på barnens egna behov och förutsättningar samt ta hänsyn till variationer i utvecklingstakt. Idrott för barn ska utformas så att de kan lära sig idrotten och få ett livslångt intresse för den. Idrott för barn ska i första hand bedrivas i närområdet. Resultaten ska ges liten uppmärksamhet. Barn mår bra av att utöva flera olika idrotter och ska ha rätt att göra detta i olika föreningar. Här kan du läsa hela Idrotten vill
8
Föreningens kultur Diskutera! Gör din förening som Idrotten vill?
Vad har din förening för kultur?
9
Olika typer av ledarskapsstilar - Tuff eller snäll?
10
Formella och informella ledare
Ofta är ledaren i en grupp utsedd att vara det, av föreningen eller av gruppen. Det kallas att vara den formella ledaren. Det finns även outsedda ledare. Han eller hon har liksom blivit ledare automatiskt. Det brukar kallas för informell ledare. Diskutera! 1 Finns det formella och informella ledare i din träningsgrupp? 2 Har den informella ledaren någon roll? Är han eller hon viktig för gruppen? 3 Finns det någon som inte kan vara ledare?
11
Vilka egenskaper tror ni dessa ledare har?
Relations- & uppgiftsorienterat ledarskap Blake & Muton 1964. Vilka egenskaper tror ni dessa ledare har? Fundera och diskutera!
12
En kombination som skapar delaktighet och teamkänsla! WIN-WIN!
Känslor och sociala behov sätts före resultat och uppgift. En kombination som skapar delaktighet och teamkänsla! WIN-WIN! Ordning och reda, vill kontrollera och leverera bra resultat. Frånvarande och ointresserad…
13
Hur ska jag vara allt det?
Situationsanpassat ledarskap Hur ska jag vara allt det? Det är såklart svårt att ha alla de egenskaperna. Precis som alla andra ledare har även du starkare och svagare sidor. Om du vet om dina styrkor och svagheter och försöker lära dig av dina misstag kan du alltid utvecklas till en bättre ledare. Med våra olika styrkor och svagheter är det bra att vara flera ledare som samarbetar. Då kan teamet komplettera varandra! Fundera och dela om ni vill med er av svaren: Vilka är dina svaga respektive starka ledarsidor?
14
Pedagogik Att leda en grupp
15
Gruppens utveckling: FIRO-modellen
16
Lär vi oss på olika sätt? Vi lär oss genom våra fem sinnen (syn, hörsel, känsel, smak, lukt) Ett sinne är vårt ”bästa” sinne, det dominerar över de andra Ändå behöver vi variera för att stimulera vårt lärande Vilket sinne föredrar du!?
17
Pedagogiska metoder. Från det enklare till det svårare
Pedagogiska metoder * Från det enklare till det svårare * Visa – pröva – instruera – öva * Hel- eller delmetoden * Allsidig träning * Anpassa information och kommunikation * Variera metodiken (arbetsmetoderna) * Individualisera övningar och moment # Visa engagemang och entusiasm # Våga överraska # Förklara varför
19
Optimal lärandemiljö – möta för att leda
Förtroende och trygghet Motivation Koncentration Uttalad gemenskap Goda relationer Tillhörighet Bondning Ett öppet klimat Konsekvent Att alla blir sedda
20
ALM – trädet A. - lägg mer fokus på att uppmuntra Ansträngning,
ALM – trädet A - lägg mer fokus på att uppmuntra Ansträngning, än att fokusera på att vinna L - uppmuntra barn att Lära sig något vid varje träning och tävling M - lär barn att hantera Misstag och att se varje misstag som en grund till fortsatt lärande och utveckling
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.