Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Jag är beredskapsdirektör men har en bakgrund i psykologi.
2
Linda Kazmierczak Beredskapsdirektör Länsstyrelsen
3
”Det som störst andel svenskar är rädda för är terror och miljöförstöring”
SOM-insitutet april 2016 Vi har en del gemensamt. Dels för att våra respektive verksamheten i någon mån representerar det störst andel människor är rädda för, men också för att vi inom båda dessa verksamhetsområden har svårt att få människor att förändras sitt tänkande och sina vanor. Ni är angelägna om att folk slutar köra så mycket bil, flyga så mycket och köpa mindre besprutade varor. Vi är angelägna om att folk slutar vara naiva och ser till att ha lager av värmeljus, batterier, vatten, mat, mediciner och kontanter hemma för att klara sig själva åtminstone initialt i en kris. (Jag tror också, men det är bara en personlig hypotes, att de som är duktigast på vårt är också de som är duktigast på ert….) Detta är intressant, för det ena är kortsiktig, akut hot, medan det andra är långsiktigt hotfullt.
4
SÅ VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT?
Hjärnan är byggd för att premiera vanor och fördomar Mentala tumregler Så varför är det så svårt att lägga sig till med bättre vanor? Löpsedlarna säger ofta att det krävs 21 dagar för att ändra vanor – det finns ingen forsknings
5
Även om vi bara har lite information
6
Jbjg sjgodriahgak jlghaeöj ögj
7
INTERN ELLER EXTERM MOTIVATION?
Värderingsstyrt – inre övertygelse Styrt av externa faktorer – belöning, bestraffning, socialt erkännande Ansvarsdiffusion
8
BELÖNING OCH BESTRAFFNING - morot eller piska?
Klipp Belöning på kort och lång sikt Skapa känsla – klassisk betingning (negativ/positiv) Positive branding Synlighet – social belöning/bestraffning
9
SÅ…. Jag måste aktivt välja att värdera-omvärdera
För att jag ska göra det måste det vara personligt relevant Jag måste vinna något – yttre belöning eller rent samvete Jag måste hitta incitament på kortare sikt än 25 eller 100 år För att veta hur jag ska förändras måste jag ha kunskap – men information blir bara intressant när jag söker den Yttre belöning eller motiv måste så småningom övergå i värderingar (inre kompass) för varaktig förändring som motstår ”frestelser”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.