Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Presentation fristående grundskolor
Systemstöd och individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
2
Innehåll Systemstöd Lokalplanering Samverkan skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF) Liv och hälsa ung Skolvalet 2019 Individstöd Insatser särskilt begåvade , Skolkoordinatorerna info, SkolSam info, Skolplikt info Centrala elevhälsan Enheten för flerspråkighet NPF-rutin Tilläggsbelopp Intyg Genomlysning av Individstöd
3
Information systemstöd
Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
4
Lokalplanering Strategisk lokalplanering Utbildningsförvaltningen
16 oktober 2018
5
Lokalförsörjningsplan pedagogiska lokaler
Baseras på: Strategisk planering lång sikt – fem år och längre Befolkningsprognos från kommunledningskontoret – från nu – fem år Tas fram av: fastighetsavdelningen, stadsbyggnadsförvaltningen avdelningen för pedagogiska lokaler, utbildningsförvaltningen Revideras årligen
6
Jämförelse mellan befolkningsprognos för Uppsala kommun 2015, 2016, 2017 och 2018
7
Antal barnomsorgsplatser fördelat efter huvudmannaskap
Förskola i kommunal regi 65 procent Förskola i fristående regi 35 procent . Under de senaste åren har det skett en förskjutning mot en högre andel platser i fristående regi.
8
Elevtalsprognos grundskola fördelat efter huvudmannaskap.
Grundskola i kommunal regi 80 procent Grundskola i fristående regi 20 procent Fristående grundskolor antas idag ha ett optimerat intag då det finns svårigheter att hitta lokaler för att utöka verksamheten. Det ökade behovet av grundskoleplatser antas därför tillgodoses i kommunal regi och de kommunala skolorna kommer därför att öka sin andel av det totala elevantalet.
9
Elevtalsprognos gymnasieskola fördelat efter huvudmannaskap
Gymnasieskola i kommunal regi 75 procent Gymnasieskola i fristående regi 25 procent Fördelningen av elever mellan kommunal regi respektive fristående regi bedöms inte förändras under de närmaste åren. Det ökade behovet av platser i gymnasieskola antas därför tillgodoses både i kommunal regi och i fristående regi.
10
Samverkan skola, socialtjänst, polis, fritid (SSPF)
Systemstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
11
Uppsala Ungdomsjour Socialförvaltningen
13
Vår uppgift inom Uppsala Ungdomsjour
Stödja unga individer, Samordna Motivera till förändring Uppsöka, Samverka, Kartlägga Omvärldsbevakning Trygghetsskapande arbete, Förebygga
14
Uppsala Ungdomsjour Socialarbetare & Samordnare på Fältet
Områdesarbete SSPF – samordning skola, socialtjänst, polis, fritid SIG – sociala insatsgrupper EU - grupp Ungdoms- mottagningar
15
Uppsala Ungdomsjour erbjuder bla:
Nödstopp Nätverksmöte Livsstilsförändring Föräldramöte Samordning Social insats Stödsamtal Skolveckor Uppsökande Råd & Stöd- samtal häktet Samordning Riskhelger Samordning Nattvandring
16
Jobbar med samverkan skola, socialtjänst, polis, fritid
SYFTE – genom samverkan upptäckta unga i riskzon MÅL – att unga i riskzon undgår att etableras inom kriminalitet och/eller drogmissbruk eller annat riskbeteende
17
Samverkan skola, socialtjänst, polis, fritid
18
Samverkan skola, socialtjänst, polis, fritid
19
Samverkan skola, socialtjänst, polis, fritid
20
Samverkan skola, socialtjänst, polis, fritid
Fokus på tidigt förebyggande arbetet med barn/ungdomar i riskzonen för droger, kriminalitet eller i annan socialt nedbrytande miljö i åldern ca år. SSPF fråntar ingen aktör des anmälningsplikt vid oro utan är ett komplement antingen i tidigt förebyggande syfte eller som stöd till föräldrar till att samla nätverket
21
SIG – sociala insatsgrupper
Samverkan Socialtjänst & Polis syfte Hejda kriminell utveckling, Erbjuda livsstilsförändring, Underlätta avhopp och Motverka rekrytering målgrupp Unga som har en kriminell livsstil och finns i kriminella nätverk samtycke Insats startas genom samtycke där individen samtycker till samverkan mellan myndigheter
22
Samverkan Socialtjänst & Polis
EU-gruppen Samverkan Socialtjänst & Polis Uppsökande arbete bland socialt utsatta unga EU-medborgare Följa socialstyrelsens riktlinjer Barn ska ej ha sin fasta bostad i bil, husvagn, tält Aktivt jobba mot människohandel och prostitution
23
Kuratorer på Ungdomsmottagning
Samverkan Socialtjänst & Region Fyra mottagningar: City, Sävja, Gottsunda, Samariten Samtalsstöd Fokus ungas psykiska hälsa Målgrupp Unga mellan år
24
Uppsala Ungdomsjour Uppsökande på skolor & fritidsgårdar
Vuxenvadringar/nattvandring Grannsamverkan Mobilisera lokala aktörer Uppsala Ungdomsjour Områdesarbete Lägesrapport Tendenser på social oro Samordna Sociala insatser Samverkans insatser med polis
25
Uppsala Ungdomsjours Områdesarbete
kartlägga samverka förebygga
27
Vi finns på Facebook och Instagram Välkommen att följa vårt arbete
Vi finns på Facebook och Instagram Välkommen att följa vårt arbete
28
Information individstöd
Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
29
Särskilt begåvade elever
Individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
30
Europarådet “Gifted children should be able to benefit from appropriate educational conditions that would allow them to develop fully their abilities, for their own benefit and for the benefit of society as a whole” Europarådet, 1994
31
Skollagen ”Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling ”. 3 kap. 3 § skollagen (2010:800)
32
SKL:s handlingsplan Samarbete mellan Borås, Umeå , Sollentuna, Karlstad, Uppsala, Landskrona, Luleå (och SKL). Syfte: - att synliggöra och uppmärksamma särskilt begåvade barn och elever. - att aktivt arbeta för att öka kompetensen hos pedagoger och därmed höja undervisningens kvalitet.
33
Uppdraget Vad innebär uppdraget som samordnare särskild begåvning? - Samordna/organisera insatser för särskilt begåvade elever. - Bygger på SKL:s handlingsplan
34
Konkreta arbetsområden
Intresseklubbar i samarbete med universitetet. Fortbildning av pedagogisk personal. Websida med material för lärare. Uppdragsutbildning. Inspirationsgrupper i matematik och programmering.
35
Intresseklubb(ar) i samverkan med Uppsala universitet
Planering pågår. Start Januari Tvärvetenskapligt innehåll? Social aspekt viktig. Exakt ämnesinnehåll underordnat stimulerande uppgifter & miljö.
36
Fortbildning Mona Liljedahl och Elisabet Mellroth på Fyrishov den 29 oktober Anmälan: ”Ju mer erfarenhet och kunskap skolan och lärarna har om vad som kan känneteckna särskilt begåvade elever, desto mindre är risken att dessa inte uppmärksammas. Ökad kunskap gör också att de allra flesta av dessa elever kan få sina behov tillgodosedda inom en ordinarie men differentierad undervisning.” (Borland, 2005)
37
Webbsidan Huvudsakligt syfte: Erbjuda samlat stödmaterial till personal i förskola och skola.
38
Uppdragsutbildning Yrkesverksamma lärare ska kunna gå fortbilda sig på området Särskilt begåvade elever. Kurs ska hållas på Uppsala universitet. Målsättning är att kursen ska kunna erbjudas fr o m ht 2019.
39
Inspirationsgrupper i matematik och programmering
Elever i mellanstadiet ska kunna få undervisning av lärare i högstadiet efter skoltid och att elever på högstadiet ska få samma möjlighet på gymnasiet.
40
Liv och hälsa ung Systemstöd Utbildningsförvaltningen
16 och 18 oktober 2018
41
Folkhälsoundersökningar
Aktuell bild av livsvillkor, levnadsvanor, sociala faktorer och hälsa Geografiska skillnader, befolknings- och/eller gruppnivå Nödvändiga för att Bedriva ett effektivt arbete för jämlik hälsa och goda levnadsvillkor Följa utvecklingen över tid Bedriva forskning Ger en aktuell bild av faktorerna på befolknings- eller gruppnivå Underlag för analys, planering, åtgärder
42
Varför genomför vi Liv och hälsa ung?
Planering och uppföljning Underlag för hälsofrämjande och förebyggande insatser Analys ihop med andra län Möjlighet för unga att komma till tals Långsiktigt regionalt mål: Att LHU används som underlag i planering och prioritering av åtgärder för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och unga Om skolenhetsnivå Analyser görs generellt inte på skolenhetsnivå Redovisas inte i rapporter Integritet Faktorer som ligger utanför skolans ansvarsområden Indikatorer, MoB, program och planer, projekt Möjligt att följa över tid Indikerar geografiska områden där insatser eller åtgärder behövs Indikerar grupper som har sämre hälsa eller levnadsvanor och där riktade insatser eller åtgärder behövs Exempel på fördjupade analyser/åtgärder – Kartläggning om hälsa och levnadsvillkor, underlag sociala kompassen, särskild rapport om barn/unga utifrån LHU. Samordnad planeringsprocess för hållbar landsbygds- och stadsutveckling. Regionen särskilda rapporter om trygghet och sexuell hälsa. Analys ihop med andra län CDUT Underlag till forskning (en bieffekt) Ett (av flera andra) sätt för ungdomar att bidra och påverka. Här har vi kunnat vara tydligare och bättre, och därför kommer vi se över hur vi kan förbättra Ger oss kunskap om våra ungdomar här och nu, för att mäta jämlik hälsa behöver vi ett så stort underlag som möjligt. Vi mäter vart en går i skolan men det viktiga är att var man BOR. Områdesnivå Återkopplingen ges till skolan men det redovisas inte. Områdes- och gruppnivå! Ger kunskap om områden.
43
Lägre utbildningsnivå, Låg andel invånare födda utanför EU/EFTA.
Landsbygdsbelägna förorter. Många barnfamiljer. Hög andel som förvärvsarbetar. Ung vuxen befolkning med hög utbildningsnivå. Lågt ohälsotal. Låg andel invånare som förvärvsarbetar. Låg inkomstnivå. 28 700 52 900 19 600 Höga ohälsotal. Hög arbetslöshet. Hög andel ekonomiskt bistånd. Ganska låg utbildningsnivå. Låg inkomstnivå. Många människor födda utanför EU/EFTA. Höga ohälsotal. Förhållandevis hög arbetslöshet och andel ekonomiskt bistånd. Ganska låg utbildningsnivå. Låg inkomstnivå. Hög andel äldre. Högsta inkomstnivå. Lägst andel arbetslösa. Lägst andel ekonomiskt bistånd. 32 650 44 600 25 100
44
Barnfamiljers ekonomiska förutsättningar
Finns det något du skulle vilja göra på din fritid, som många andra i din ålder gör, men som du inte kan vara med på för att du/din familj inte har råd? Andel som svarat: Ja
45
Om undersökningen och genomförandet
Genomförs under VT vartannat år Årskurs 7, 9, 2 gymnasiet Frågor om psykisk, fysisk, social och sexuell hälsa, levnadsvanor, trygghet, fritid, delaktighet, familjens ekonomi Temafrågor Webbaserad – tillgång till dator nödvändig Genomförs under provliknande förhållanden LHU genomförts sedan 2005 Levnadsvanor: sömn, matvanor, fysisk aktivitet, ANDT
46
Om svarsfrekvens Sjunkande svarsfrekvens i de flesta befolkningsundersökningar När LHU blev webbaserad sjönk svarsfrekvensen markant Några skolor har inga eller ett fåtal elever som svarat på enkäten Svarsfrekvens kan ökas genom t.ex. Att syftet tydliggörs och kommuniceras på ett bra sätt Att det inte krockar med andra enkätundersökningar Att den genomförs under provliknande förhållanden Att skolorna engageras i genomförandet Att elever och personal får användbar återkoppling Svarsfrekvens 2009 var det 81 % svarsfrekvens % och % (Enköping drog ner mkt). Uppsala kommun lite bättre än länsgenomsnittet 2017, med 62 %.
47
LHU 2019 Temafrågor: ANDTS Genomförs: förslag v 6-7 (tidigare år v 10-12) Process Regionen kontaktar rektorer: under hösten Rektor utser kontaktperson på varje skola och återkopplar till regionen Kontaktpersoner får mer tydliga instruktioner kring genomförande av regionen Enkät genomförs: v 6-7 (uppsamling v 9-10) Preliminärt Resultat återkopplas: maj Öppna för inspel. Vad tycker ni? Viktigt att enkäten krockar med så lite som möjligt. Senaste åren har enkäten genomförts v Argument för att tidigarelägga: kan lättare följa upp tillsammans med kontaktpersonerna under v 8, uppsamling under v 9-10 kan passa bättre in med PRAO möjlighet till tidigare återkoppling av resultat innan VT är slut resultaten kan bearbetas i tid innan VP-arbetet drar igång på hösten.
48
Frågor? Kontaktuppgifter Lina Wahlström Avdelningen för social hållbarhet, kommunledningskontoret
49
Skolvalet 2019 Systemstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
50
Förberedelse skoladministratörer Klart senast 16 november 2018
Kontrollera att info i Hitta och Jämför, eBu och skolans egna hemsida är korrekt Kontrollera att kartan stämmer. Nytt på kartan: Fristående skolor har blå kvadrater, kommunala skolor har röda cirklar Leverera årskursutbud och kapacitetslista till systemstöd Informera vårdnadshavare Läs Skolvalsreglementet
51
Skolvalet 2019 – Vårdnadshavare ansöker om plats — Placeringsperiod fristående skolor, förstahandsval. Administratörer - gå in varje dag i eBu skolvalsfliken. Leverera kvarvarande platser till Resursplanering och antagning Workshop för fristående skolors administratörer — Handläggare placerar och avslår Kommunala grundskolans elever. Administratörer gå in varje dag i eBu och hantera elevers ansökningar. Placera resterande elever – Beslut ut till vårdnadshavare — Omvalsperiod — Handläggare placerar omval. Administratörer klassplacerar definitivt från skolvalet. Senast Beslut ut till vårdnadshavare.
52
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
53
Projektet ska underlätta för skolan att få kontakt med andra verksamheter i ett tidigt skede säkra att samverkan fungerar, även mellan möten fungera som en sluss och vägvisare för elever och vårdnadshavare så att de kontakter som är aktuella blir överskådliga säkra elevens/vårdnadshavarnas delaktighet från det att de kopplas in arbeta med grund- och gymnasieelever i såväl kommunala som fristående skolor
54
Stödjer skolorna i att utreda orsak till skolfrånvaro hjälper till med att analysera orsaken till frånvaron samt föreslår och samordnar adekvata insatser från andra aktörer, vilket kan vara: specialpedagogisk handledning, familjeenheten, hemterapeut, kontaktperson, ungdomscoach, föräldrautbildning, (BUP/HAB/råd och stöd). säkerställer att en handlingsplan för långsamt skolnärmande utarbetas och genomförs av skolan säkerställer elevens och vårdnadshavarnas delaktighet sammankallar till samverkansmöten där tydliga planer utifrån elevens/familjens behov beslutas och följs upp
55
Sammanställning jan-sep
75 ärenden aktualiserats hos koordinatorerna. För närvarande finns ca 10 ärenden i kö Koordinatorerna arbetar aktivt i 55 ärenden
56
Skolsamordnare för samhällsplacerade barn
Individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
57
Skolsamordnaren kan bidra till att säkerställa skolgången för barn/ungdomar (6-19 år) som är placerade i familjehem, jourhem, HVB, SIS ungdomshem eller stödboende vara rektor behjälplig (t ex leta reda på tidigare skoldokumentation, skicka ut förberedande ”elevfrågor”, delta på första skolmötet, förmedla andra tjänster från Konsultativt stöd) vara ett ”kunskapsstöd” till EHT, diskutera eventuella stödinsatser informera om ”riskgruppen” för skolpersonal säkerställa flytt/övergångar mellan skolor och skolformer vara UBF:s kontaktperson för SIS-placerade elever sammanställa skolresultat på gruppnivå samverka med socialtjänsten samverka med andra berörda parter
58
Skolpliktsbevakning Individstöd Utbildningsförvaltningen
16 oktober 2018
59
Skolpliktsbevakning 19 a § Om en elev har upprepad eller längre frånvaro från den verksamhet som avses i 17 § ska rektorn, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig frånvaro, se till att frånvaron skyndsamt utreds om det inte är obehövligt. Utredningen ska genomföras i samråd med eleven och elevens vårdnadshavare samt med elevhälsan. Om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt 3 kap. 8 § är uppfyllda ska även en sådan utredning inledas. När en utredning om en elevs frånvaro har inletts ska rektorn se till att frånvaron snarast anmäls till huvudmannen. Lag (2018:608). Datum när utredning inletts samt frånvaron i form av månadsöversikt skickas skriftligt till Uppsala kommun, Utbildningsförvaltningen, Att: registrator.
60
Angående rätten att behålla sin skolplats
Det finns ingen lag som reglerar skolplacering när en elev uteblir. Möjligheten att få behålla sin skolplacering beror på en mängd faktorer som skolpliktsansvarig, i samråd med hemskolan, utreder och fattar beslut om. Om beslutet blir att eleven inte får behålla sin skolplacering men fortfarande är folkbokförd i Uppsala kommun kvarstår naturligtvis hemkommunens skolpliktsansvar.
61
Vägledande dokument och blanketter för skolpliktsbevakningen
Riktlinjer skolplikt Informationsbrev till vårdnadshavare inför utlandsvistelse Skolpliktsanmälan vid elevers upprepade eller långvariga frånvaro.
62
Centrala elevhälsan Individstöd Utbildningsförvaltningen
16 oktober 2018
63
Centrala elevhälsan CE
CE erbjuder introduktion för nya skolsköterskor gällande skolor med avtal. Skolor med avtal om skolläkare uppmanas att gärna bjuda in skolläkare till elevhälsoteamet en till två gånger per termin för att lyfta in den medicinska kompetensen i elevhälsan. Yrkesträffar för skolsköterska och kurator v 46. Inbjudan skickas. Den 6 dec på fortbildning gällande kvinnlig omskärelse, endometrios och ungdomsmottagningen. Skolsköterskor och skolläkare inbjudna
64
Enheten för flerspråkighet
Individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
65
Enheten för flerspråkighet EFF
En arbetsgrupp med representanter från grundskolan och gymnasiet har under förra läsåret tydliggjort EFF:s och skolformernas olika ansvar för att få modersmålsunderviningen och studiehandledningen att organisatoriskt fungera. Arbetsgruppen tog fram flera flödesscheman utifrån de olika stegen; anmälan, lokalplanering, m.m. Ett antal kritiska datum identifierades och beslut togs att dessa skulle gälla. En utvärdering visade att de kritiska datumen inte fungerade för skolformerna. Fortsatt arbete pågår för att omhänderta de problem som kvarstår.
66
NPF-rutin Individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
67
NPF-rutin En ny länsövergripande NPF-rutin har tagits fram mellan region Uppsala och kommunerna. Rutinen läggs på utförarsidan. Rutinen innebär kort: Psykolog och läkare kan skriva remiss. Underlag som skolan har i ärendet; ÅP, utredning särskilt stöd, ev andra underlag skickas med. Elevhälsan gör en samlad bedömning Regionen kan inte begära en utredning i fyra delar. Skolan skriver endast remiss då skolan behöver en fördjupad utredning. Regionen kan av skola begära specifika skoldata för sin utredning
68
Tilläggsbelopp Individstöd Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
69
Tilläggsbelopp Ny blankett och ny manual framtagen. Finns på Utförarsidan. Enhetens handläggare hjälper gärna till om skolan behöver hjälp med att söka. Uppföljning av beslut görs inte längre.
70
Intyg En grupp bestående av personer från både regionen och kommunen har arbetat med intyg som regionens olika professioner skriver åt personer som behöver ett intyg för någon tjänst i kommunen. Gällande utbildningsförvaltningens olika behov (TB, skolskjuts, NPF-remiss m.m.) så har en gemensam blankett tagits fram för att täcka de behov som kan finnas. Tanken med intygsmallen är att den ska vara så ”bred” så den kan användas för fler ändamål och att vårdnadshavarna inte ska behöva be om nya intyg för varje enskilt behov.
71
INTYG / UTLÅTANDE Intyget/ utlåtandet ska tydligt beskriva barnets/ungdomens funktionsnedsättning och ev konsekvenser av funktionsnedsättningen. Det är viktigt att inte ange vad andra instanser ska göra eller ta för beslut. Namn: Personnummer: Vårdnadshavares namn: Intyg begärt av: Har barnet/ungdomen en diagnos så ange den här: Vilka medicinska insatser har barnet/ungdomen och i vilken omfattning: Finns bedömning kring egenvård? Beskriv i så fall detaljerat vad egenvården innefattar. Beskriv så detaljerat som möjligt barnets/ungdomens svårigheter i vardagen utifrån funktionsnedsättningen: Har barnet/ungdomen särskilda hjälpmedel så ange här vilka det är och i vilka situationer och i vilken omfattning de behöver användas: För vilken period gäller intyget: Datum för intyg: Intyget skrivet av: Titel och instans:
72
Genomlysning individstöd
Utbildningsförvaltningen 16 oktober 2018
73
Genomlysning Individstöd
En genomlysning på uppdrag av Birgitta Pettersson sker av Individstöds fyra enheter; myndighetsenheten, enheten för flerspråkighet, centrala elevhälsan och konsultativt stöd. Syftet är att klarlägga om de olika uppdragen är rätt organiserade och uppfyller lagkrav och behov. Resultatet av genomlysningen lämnas i januari
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.